Politie amsterdam laat weten wat er met jou melding is gebeurt...

Auteur Topic: Politie amsterdam laat weten wat er met jou melding is gebeurt...  (gelezen 5137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Politie Amsterdam belt burgers terug

Uitgegeven: 21 februari 2007 16:00
Laatst gewijzigd: 21 februari 2007 16:35
AMSTERDAM - De politie in Amsterdam belt burgers in een paar wijken binnen een paar dagen terug om te vertellen wat er met hun melding is gedaan.

Voor burgers is het vaak niet duidelijk wat de politie doet met een telefoontje over bijvoorbeeld een burenruzie, fout geparkeerde auto's, een vechtpartij of overlast. Met de proef 'Service aan Melders' wil de Amsterdamse politie dit inzichtelijk maken, liet een woordvoerder woensdag weten.

De proef, die half februari is begonnen, duurt drie maanden.

Druk

Vooralsnog retourneert de politie alleen telefoontjes van bewoners in Oud-West, de Rivierenbuurt en de gemeenten Diemen en Ouder-Amstel. "Het is veel te druk om dit nu al in de hele Amsterdamse regio in te voeren", aldus de zegsman. De service is volgens hem vergelijkbaar met "after-sales in de commerciële wereld."

De dienstverlening geldt zowel voor meldingen die binnenkomen via het alarmnummer 112 als het nummer 0900-8844. De politie hoopt dat het nieuwe initiatief mensen motiveert om in de toekomst nog eens een keer te bellen en dat hiermee de aangiftebereidheid toeneemt.

Na drie maanden wordt bekeken of burgers enthousiast zijn over de terugbelservice.

Presentje

Een andere noviteit is dat de Amsterdamse politie sinds enkele weken mensen op twee bureaus een 'presentje' geeft als ze te lang moeten wachten om aangifte te kunnen doen. "Het streven is burgers binnen ongeveer twintig minuten te helpen", aldus de woordvoerder. "Dat is vaak de wachttijd."

Troostpakket


Als dat veel langer duurt, kunnen mensen kiezen tussen een 'troostpakket', bestaande uit een pen en een boekje, of 7,50 euro die ze aan een goed doel kunnen besteden.

Het gaat volgens een woordvoerder om bewoners die zonder afspraak aangifte komen doen, bijvoorbeeld van een gestolen portemonnee of autoradio. Vooralsnog doen de politiebureaus Linneausweg in Amsterdam-Oost en Amstelveen-Zuid mee aan dit experiment.

Bron: Nu.nl

Goed expiriment? Of geldverspilling?




Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2007, 19:14:52
mooi staaltje servicegerichtheid. al zullen er nu ook mensen gaan zijn die roepen van "zet die uren in op straat"  
mijn vermoeden is overigens dat het terugbellen enzo op het bord van servicemedewerkers komt waardoor de opsporingsambtenaren van de politie niet extra belast worden met 'overbodige' taken
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2007, 19:22:29
Dat terugbellen vind ik een zeer  goede ontwikkeling!! Dat kadootje en dat troostpakket vind ik eigenlijk onzin. Je kunt ook aan mensen mededelen dat het wel eens een halfuur kan gaan duren, dan kan je nog even gaan shoppen en dan 25 minuten later weer terugkomen.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2007, 19:24:28
Dat terugbellen vind ik een zeer  goede ontwikkeling!! Dat kadootje en dat troostpakket vind ik eigenlijk onzin. Je kunt ook aan mensen mededelen dat het wel eens een halfuur kan gaan duren, dan kan je nog even gaan shoppen en dan 25 minuten later weer terugkomen.

dat is natuurlijk als ze geen aangifte komen doen van zakkenrollerij en/of verloren/gestolen portemonnee  8)
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2007, 20:07:04
nee je hebt gelijk. maar ik geloof dan ook niet dat een troostpakketje dan zooien aan de dijk zet :)

Terugbellen = Super, verlagen wachttijden = Super maar mensen die aangifte komen doen hebben vaak iets meegemaakt / verloren wat echt niet met een troostpakketje te vereffenen is... dus dat vind ik persoonlijk wat onzin.

Maar misschien zijn er toch mensen met argumenten die me op het andere pad brengen?? :)


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2007, 20:13:34
Goed idee.

Als trouwe HB luisteraar snap je soms wel eens dat het even kan duren voor er een auto op het adres is.
Mensen willen graag dat er binnen een minuut een pitwagen met toeters en bellen aan komt scheuren en meteen vanalles gaan doen.
Dit is in de praktijk dus anders. Mischien dat door dit soort acties de gewone burger meer begrip krijgt.

Even als reactie op mark,
Volgens mij gaat die 7,50 per halfuur naar het goede doel. Dus uiteindelijk heb je er nog niks aan.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2007, 20:33:18
Misschien kun je ze voor die 7,59 beter koffie met gebak tijdens het wachten geven! heb je nog luxe gebak ook ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2007, 20:43:23
Die koffie krijgen ze al ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2007, 20:46:19
Er zijn al meerdere regio´s die een proef met terugbellen doen, of deze al met succes afgerond hebben. Dus nieuw is het niet, een goed idee vind ik het wel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2007, 21:53:03
Zo'n pen en een boekje heb je wel wat aan tijdens het lange wachten. Kan je de minuten afturven...

Nee maar ff sirieus:

Dat bellen lijkt mij een goeie ontwikkeling.
Alleen dat sorry-cadeautje geven vind ik een beetje onzin. Dat ze even wat langer moeten wachten is dan jammer lijkt mij. Zo'n pennetje met een boekje heb je natuurlijk weinig aan, en praat die tijd niet goed.

Vind ik een beetje hetzelfde als een hele wijk gratis rookmelders geven omdat de brandweer de aanrij tijd niet haalt maar dat even ter zijde ;)

Ook een klein detail: Het is niet linneausweg maar linneausstraat ;)