Nitrox ipv Ademlucht

Auteur Topic: Nitrox ipv Ademlucht  (gelezen 7999 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 21 februari 2007, 23:09:04
Met ademlucht lopen is zwaar en vermoeiend, en er is een vergelijking met het duiken.

Bij duiken heeft men tot dieptes van 20 meter bedacht soms handiger met verrijkte ademlucht te duiken.  Dit is ademlucht met verrijkt met extra zuurstof, ook wel nitrox genoemd.. Je kan ademlucht verrijken veilig verrijke tot 48% zuurstof.
Voor veel duikers betekend dit onder andere  \dat ze veel minder vermoeid zullen zijn.  Voor ademlucht dragers zouden de zelfde effecten verwacht worden..

Logistiek betekend het wel, dat je nu echt scheiding zou moeten maken tussen Ademlucht en werklucht.. (Een ademlucht cilinder kan wel ingezet worden als werklucht, maar andersom niet..)  Een nitrox mengsel gebruiken voor werklucht is niet echt handig..

Maar zouden de voordelen niet opwegen tegen de nadelen ?




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2007, 13:57:57
Peter, binnen de duikwereld wordt Nitrox niet gebruikt om vermoeidheid tegen te gaan, de twee echte redenen zijn

1. Stikstofnarcose op grote diepte voorkomen
2. decomressietijden laag houden (nul tijden verlengen)

Dit gaat uiteraard weer samen met een verhoogd risico op zuurstofvergitiging.

Ik heb nog nooit een artikel gezien wat dat anti vermoeidheids effect aantoont, vanuit de inspanningsfysiologie kan ik het ook niet beredeneren.
Hoe zie je dat fysiologisch werken ?

Als nadelen voor de brandweer zie ik ondermeer het verhoogde brandgevaar en de hoge kosten

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2007, 16:12:23
idd wegen de kosten wel op tegen de baten

en hoe zit het met de risico's   van nitrox  ( eigenschappen)
ik ken dat stofje niet maar   lucht is natuurlijk relatief ongevaarlijk  behalve de druk van 300 bar

en wat is het vermoeiende probleem van gewone lucht dan "?   het lijkt mij niet minder dan normaal/natuurlijk  dat je van inspanningen (energie verbruik van het lichaam )   moe wordt


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2007, 16:18:05
er zit meer zuurstof in

en wat zijn de gevaren van hogere concentraties zuurstof  ::)  ::)

juist!  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2007, 16:22:14
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrox

(de engelse site geeft meer info dan de nederlandse wikipedia)

btw, met haar zou ik wel even willen  nitroxen   :P :-[


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2007, 18:01:21
er zit meer zuurstof in

en wat zijn de gevaren van hogere concentraties zuurstof  ::)  ::)

juist!  8)
bedoel je nu precies het zelfde als ik of zie je nog extra overwegingen ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2007, 18:04:39
Als je bijvoorbeeld twee duikers,buddy paar, waarvan 1 duikt met Nitrox, en de 1 met ademlucht, en de conditie van beide personen is gelijk, komt de duiker met die met Nitrox duikt minder vermoeid uit het water dan de Duiker met ademlucht..

De risico's van 32% Nitrox zijn aan de oppervlakte gelijk aan die van lucht onder de druk..

Jacques heeft gelijk dat de oorsprong van Nitrox duiken komt uit de behoefte van o.a. wrakduikers langer onder water te kunnen blijven (Nul tijden verlengen) en het Risico op stikstof narcose te verklijnen..
Echter de "bij verschijnselen" zijn ook erg prettig en ook een reden waarom veel instructeurs met nitrox duiken, is dat je voor een zelfde duik, aanmerkelijk minder vermoeid het water uit komt.

Ik weet dat uit mijn eigen ervaring en van veel duikinstructeurs..  Dat door trekkend zou dat ook wel iets kunnen beteken voor de brandweerman..
Ik weet niet of er veel onderzoek is gedaan naar dit neveneffect van Nitrox 32%, maar ik zal eens neuzen..
Ik ben dol op proefjes. Ik zal de vraag ook even neerleggen bij Drager..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2007, 18:19:37
Als je bijvoorbeeld twee duikers,buddy paar, waarvan 1 duikt met Nitrox, en de 1 met ademlucht, en de conditie van beide personen is gelijk, komt de duiker met die met Nitrox duikt minder vermoeid uit het water dan de Duiker met ademlucht..

Nou Peter, kom maar weer met die onderzoeken, ik ben benieuwd

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2007, 20:15:00
bedoel je nu precies het zelfde als ik of zie je nog extra overwegingen ?

behalve mogelijke zuurstof-vergiftiging zit ik inderdaad meer te denken aan het verhoogde brandgevaar


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2007, 23:26:07
Nou Peter, kom maar weer met die onderzoeken, ik ben benieuwd

jacques

Ik heb nog geen onderzoekje gevonden.. Ik benoemde mijn persoonlijke ervaring en die van veel collega duikers.. Ik ben op zoek naar onderzoekjes daarover..

behalve mogelijke zuurstof-vergiftiging zit ik inderdaad meer te denken aan het verhoogde brandgevaar

cu,
Loe

Nitrox 32 levert geen zuurstof vergifting onder normale omstandigheden geen problemen op.  Het extra brandgevaar van 21% naar 32% is nagenoeg te verwaarlozen..

Ik denk dat metname voor gaspak dragers en ademluchtdragers dit minder gauw vermoeiend zal zijn..
Er is fysiologisch ook wel wat voor te zeggen. Een hogere concentratie zuurstof in de weefsels zou moeten zorgen voor minder verzuring van de spieren. Ik ben juist opzoek naar de exacte onderbouwing.