@ Rescue
Voor dat onderzoek in "The European Journal of Applied Physiology", deed ik een onderzoek onder Dr. Henk Docter, aan hetzelfde Jan Swammerdam Instituut (UvA) met 40, 60, 80 en 100% O2. Zelfde proefopzet.
Geen significant verschil op de gemetern variabelen!
Van 100% zuurstof is bekend dat het de omgevingsstoffen verhoogd brandbaar kan maken.
De uitgeademde concentratie van 40 % is ongeveer 36%. Ook dat heb ik droog getest op een paspop met ademmachine en kaars op kleding.
In de praktijk is de uitgeademde concentratie 100% vochtverzadigd en ik liet een speciaal uitademrichtingskap (weg van het lichaam) op de gelaatstukken aan brengen. Just to be sure.
Voor mijn duikers vond ik het gunstig, ondanks dat de partiele zuurstofdruk op 10 meter sowieso verdubbelt, de stikstoffractie wordt verminderd!. Dat voorkomt latente decompressieziekte.
Voor reanimatie kon men dan het ademluchttoestel benutten Dubbel zuurstofdruk op het slachtoffer met een toestel dat altijd bij de hand is. Ik rommelde zo wat aan; had kennelijk niets beters te doen; het leidde ook tot niets..
In de klimaatkamer stelden wij de onverbeterbare eigenschappen van wollen kleding vast; maar vriendschap van inspecteurs met leveranciers, en de tekstuele Haarlemmerolie van TNO (goedbetaald dat wel) overwint altijd.
Brandweerlieden kiepen af en toe om tegenwoordig in hun stinkende Nomexspullen. So what?
En: Who cares?
De vakbond in Amsterdam had een andere agenda en de vakbondbonzen liepen sowieso nooit in uitrukkleding of deden mee aan een realistische oefening of binnenaanval met ademhalingsbescherming.
Een Engelse brandweerrman, ook op cursus in Moreton on Marsh, waarschuwde mij over het 'systeem 'en de agenda:
"Keep the mushrooms in the dark and feed them a lot of shit." Ik heb het 'licht' echter zo lief, dat is dan jammer voor mij.
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.