Beste allemaal,
Hoe denken jullie over het volgende:
Als hapchauffeur maak ik het in ons verzorgingsbebied regelmatig mee dat wij een ambulance ter plaatse laten komen enkel en alleen ter beoordeling doormiddel van een ECG.
In een redelijk aantal gevallen wordt de patiënt vervolgens ook niet vervoerd.
Ik vraag mij af als dat nou niet anders zou kunnen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de HAP wagens uitgerust worden met een ECG apparaat, waarmee wij vervolgens het ECG ter beoordeling doorsturen naar een SEH, zodat zij kunnen bepalen als er afwijkingen inzitten?
De techniek is er al omdat ambulances hun 12 kanaals ECG nu ook vaak ter beoordeling naar een cardioloog toe sturen.
Huisartsen en een ECG lezen, gaat lang niet altijd goed samen
, dus een "expert" (lees iemand met ervaring) zou het ECG moeten kunnen aflezen. Ik denk dan aan een arts (of VP??) of de SEH, etc.
Zou dit een optie zijn (bestaat het misschien al)? En is een 3 kanaals ECG dan voldoende?
Voor de duidelijkheid: Is er ook maar enigszins sprake van een vermoeden van een infarct, dan moet je niet dit soort tijdvertragende dingen toepassen. Het blijkt echter dat in de praktijk nog wel eens huisartsen verzuchten, ach tja... weet het ook niet... nou dan toch maar voor de zekerheid een ECG-tje en dan moet de ambulance ter plaatse komen, en lang niet altijd noodzakelijk.
Ben benieuwd naar jullie mening!