Ik was afgelopen weekend in Eindhoven voor een cursus en heb toen gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het carnavalsleven eens mee te maken.
ik moet zeggen het was beregezellig, maar ....met een (voor mij) onbegrijpelijk incident.
Ik zie op een gegeven moment in de hele drukke straat (Stratumseind) een oudere kennelijk aangeschoten man aan komen waggelen met daarachter een schreeuwende persoon in een beveiligingsuniform.
De beveiliger achtervolgde de stromplende man (zonder een poging te doen om hem staande te houden), hij probeerde hem wel links en rechts tegen de grond te smijten. Vanwege de drukte viel de weggeduwde oudere man een paar keer in het overige publiek waardoor weer andere (in dit geval oudere dames) ten val kwamen met verwondingen aan handen en gezicht tot gevolg.
De oudere man was niet bewapend en was verder op geen enkele manier bedreigend voor nog de beveiliger, nog het overige publiek, de beveiliger was kennelijk met zijn prive strafexpedietie bezig, na enige tijd de man heen en weer geduwd te hebben liet hij de oudere man namelijk gewoon lopen en keerde om.
Onnodig te zeggen dat deze actie veel verontwaardigde reacties opleverde onder het publiek en zelfs onder de beveiligers van andere horeca gelegenheden, die overigens geen hand uitstoken om deze kennelijk doorgedraaide beveiliger te stoppen.
Ik kan me voorstellen dat deze beveiliger kwaad was, heel kwaad wellicht, er had zich iets voorgedaan met een collega van hem, maar ik verwacht dan van iemand in uniform dat die zich weet te gedragen en weet te beheersen en wanneer hij dat op dat moment niet (meer) kan, dat hij zich terugtrekt en de 'zaak' aan een minder betrokken collega overlaat. De beveiliger heeft immers (als gewone burger) geen enkel recht om een andere burger zo te behandelen, staande houden en aanhouden was zonder problemen mogelijk geweest, maar dat gebeurde niet, wel werd het overige publiek door zijn onbesuisde optreden in gevaar gebracht en zelfs (licht) verwond. Voor alle duidelijkheid, de oudere man geen partij voor de fysiek veel sterkere bewaker.
Wat mij het meest verbaasde was dat een aantal van zijn vakgenoten achteraf welliswaar aangaven dat dit echt niet kon, maar dat men ook niets deed om dit te stoppen, immers geen enkele actie van de oudere man rechtvaardigt een dergelijke reactie van een beveiliger, een kinderverkrachter wordt bij wijze van spreken door de politie een stuk beheerster opgepakt en daarbijnetjes met U aangesproken.
Waar is de onderlinge controle, deze man vertegenwoordigt in zijn uniform tenslotte wel de beveiligingswereld en schets tegenover de hondereren aanwezige nu niet bepaald een professionele beeld van de beveiligingswereld en zijn collega's.
Net als bij de politie is het ook hier zo dat als 1 man iets verkeerd doet daar (ten onrechte) de hele populatie op aangekenen wordt, inderdaad niet teecht, maar de rest van deze populatie lijkt ook niets te doen om deze "overrijpe" appels uit de mand te halen.
Deze beveiliger werd door iemand van de ambulancedienst (in burger) en het aanwezige publiek op zijn handelen aangesproken, maar liet door zijn houdig duidelijk merken dat hij het allemaal maar gezeur vond.
Wie het weet .....
Voor alle duidelijkheid het gaat mij dus niet om een discussie om het feit of hij had mogen doen wat hij deed maar om het feit dat de collega's een houding hadden van "ik stond erbij en keek erna"
jacques