Boetes Brommer

Auteur Topic: Boetes Brommer  (gelezen 13482 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ron-Almere

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2007, 16:38:51
In het linkerveld onder bookmarks en dan onder afdeling A Verkeer gaan kijken.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2007, 17:18:21
Uit het feitenboekje 2006, blz. A116:

3 - Motor
de bromfiets (constructiesnelheid max. 45 km/h) de maximumconstructiesnelheid
overschrijdt (gelet op Europese regelgeving is constructiesnelheid van 50 km/h toegestaan;
derhalve handhaven bij constructiesnelheid > 50 km/h)
m N 081 a  – t/m 10 km/h                           m N 081 a     €35
m N 081 b  – meer dan 10 en t/m 15 km/h    m N 081 b     €50
* N 081 c   – meer dan 15 en t/m 20 km/h     * N 081 c *
* N 081 d   – meer dan 20 en t/m 25 km/h     * N 081 d *
* N 081 e   – meer dan 25 en t/m 30 km/h     * N 081 e *
* N 081 f    – meer dan 30 km/h                    * N 081 f  *

t/m 10 km/h en 10t/m15 km/h zijn zogenaamde Mulderfeiten, dat wil zeggen dat je er met een schikking (€35 respecievelijk €50) vanaf komt. Boven de 15km/h wordt de strafmaat bepaald door de Officier van Justitie.
Daarnaast is het volgens mij ook nog zo dat je verplicht wordt je brommer weer in originele staat terug te brengen. Meestal gaat dit via een zgn. toon-regeling. Hierbij ben je verplicht binnen een bepaalde tijd je brommer te komen laten zien bij de politie zodat ze kunnen controleren of je brommer weer in originele staat is. Het kan echter ook zo zijn dat ze de brommer in beslag nemen of ter plaatse alles eraf slopen wat ervoor zorgt dat hij te snel rijdt.

Snap overigens niet zo goed waarom je dat allemaal wil weten, zorg er gewoon voor dat je brommer normaal rijdt volgens de constructiesnelheid (max. 50km/h) Hard rijden met een brommer klinkt namelijk wel stoer, maar je zou de eerste niet zijn die dat niet meer kan na-vertellen. Brommers zijn niet gemaakt voor te hoge snelheden en je verzekering (of die van de tegenpartij) lacht een keertje heel hard als ze een claim krijgen en er blijkt dat jouw brommertje te hard liep.
Servo Per Amikeco


Michelle1983

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2007, 18:18:48
Ik neem aan dat het om een bromfiets met kenteken gaat. Daarvoor is per 1 januari een nieuwe feitcode in werking getreden, namelijk N 083.

Citaat
de bromfiets de op het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde maximum constructiesnelheid,
vermeerderd met 5 km/h overschrijdt

m N 083 a – t/m 10 km/h                                     €35
m N 083 b – meer dan 10 en t/m 15 km/h              €50
m N 083 c – meer dan 15 en t/m 20 km/h              €75
* N 083 d – meer dan 20 en t/m 25 km/h               €110
* N 083 e – meer dan 25 en t/m 30 km/h               €170
* N 083 f – meer dan 30 km/h                              *

De eerste drie zijn mulderfeiten, daarna worden het transacties aangeboden door de officier van justitie. Van de hoogste categorie is er dus geen richtlijn voor de hoogte van die transactie.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2007, 18:50:20
OK Michelle, die aanpassing was bij mij nog niet bekend. Heb mijn informatie uit het feitenboekje 2006, dus deze aanpassing stond daar nog niet in. Daar werd alleen onderscheid gemaakt tussen bromfietsen tot 45 km/h en tot 25 km/h (snorfietsen).

Als ik het goed begrijp gaat het dus bij N083a t/m e om vaste transactiebedragen en bij N083d en N083e om richtlijnen waarbij het definitieve bedrag bepaald wordt door de OvJ?

@ Michelle1983: Kun jij me eventueel helpen aan een webadres waar ik het feitenboekje 2007 kan vinden???
Servo Per Amikeco


Gast

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2007, 19:47:29
Gewoon zorgen dat je een niet-aangepaste brommert koopt, hoef je je ook geen zorgen te maken als je aangehouden wordt ter controle of op de rollenbank moet.
Door het zo op die manier te vragen denk ik dat het niet je bedoeling is een zich-aan-de-snelheid-houdende brommer te kopen? ::)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2007, 19:53:02
OK Michelle, die aanpassing was bij mij nog niet bekend. Heb mijn informatie uit het feitenboekje 2006, dus deze aanpassing stond daar nog niet in. Daar werd alleen onderscheid gemaakt tussen bromfietsen tot 45 km/h en tot 25 km/h (snorfietsen).

Als ik het goed begrijp gaat het dus bij N083a t/m e om vaste transactiebedragen en bij N083d en N083e om richtlijnen waarbij het definitieve bedrag bepaald wordt door de OvJ?

@ Michelle1983: Kun jij me eventueel helpen aan een webadres waar ik het feitenboekje 2007 kan vinden???

Hier staat de Tekstenbundel 2006: http://www.om.nl/files/file.php5?id=155 Hij staat bij mij via die link gewoon in de Tekstenbundel/Feitenboekje 2006 erbij. N 083 a t/m c zijn muldergedragingen, N 083 d t/m f zijn feiten die worden afgedaan met een transactievoorstel in principe. Voor d en e is er dus in principe al een transactiebedrag vastgesteld, maar dan is het alleen een uitgangspunt (wel zal de OvJ goed moeten beargumenteren waarom hij voor een eventueel hoger bedrag zal kiezen). Voor f geldt dat de OvJ het bedrag zelf bepaalt.

Een niet--aangepaste brommer is uiteraard het meest verstandige, zeker gelet op de regelingen met betrekking tot inbeslagneming en de mogelijkheden m.b.t. het kentekenbewijs.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2007, 21:46:13
Kun jij me eventueel helpen aan een webadres waar ik het feitenboekje 2007 kan vinden???

Die van 2007 bestaat niet, moet je wachten op de volgende uitgave 2008


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2007, 22:45:41
Nouja, de aanvullingen zijn ook welkom. Bedankt Michelle voor de link.
Servo Per Amikeco


fire dept vincent

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2007, 15:44:21
nogmaals, ik heb gehoord dat de boetes per regio verschillen, en zelfd per situatie..


Michelle1983

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2007, 16:01:34
De boetes verschillen niet per regio qua hoogte. Als het gaat om andere situaties, dan vraag ik me even af wat je daarmee bedoelt. Voor de rollerbankresultaten gelden voor heel Nederland dezelfde richtlijnen qua sancties. Wel is er verschil in beleid met betrekking tot inbeslagneming van de brommer en de procedure met het kentekenbewijs (in originele staat terugbrengen).