Tekort aan bluswater

Auteur Topic: Tekort aan bluswater  (gelezen 24996 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 25 februari 2007, 15:42:16
Wie is hiermee al eens geconfronteerd??  :-X :-X :-X Het wordt weer tijd dat de kosten voor de gemeentelijke belastingen omhoog gaan zodat er een grijswater net aangelegd kan worden.... :-X :-X :-X ;)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/59334381/Tekort_bluswater_in_Vinex_wijken.html

zo 25 feb 2007, 11:29 | 8 reacties
Tekort bluswater in Vinex-wijken
door Inge Lengton
AMSTERDAM - In nieuwbouwwijken is steeds minder bluswater voorhanden. Brandweermannen slaan alarm.

Dijkstra bv
Foto: Dijkstra bv

Het tekort ontstaat doordat de waterleidingbedrijven de uiteinden van hun stelsel, die zich veelal in Vinex-wijken bevinden, steeds smaller maken. Volgens Arjen Elsemulder, woordvoerder van de Vereniging van Waterbedrijven in Nederland (Vewin), is dat broodnodig. "Door de pijpen te versmallen, stijgt de druk in de buizen", verklaart hij. "Het water pompt daardoor zo hard door de leidingen, dat die zichzelf reinigen. Een goede zaak, want op deze manier hoeven we er geen enge, chemische goedjes meer doorheen te gooien."

Smalle buizen

De versmalde buizen komen de kwaliteit van het drinkwater wel ten goede, maar het brengt de brandweer op een groeiend aantal plekken in de problemen. De druk is dik in orde, maar de hoeveelheid water die uit de brandkranen komt is te klein om een stevige brand goed te kunnen blussen.

Volgens Don Berghuijs, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding, is het al een aantal keer voorgekomen dat brandweermannen complete leidingen omhoog zogen, omdat ze niet van de verminderde hoeveelheid water op de hoogte waren. De Vewin snapt de problemen van de brandweer, maar voelt zich niet verantwoordelijk. "Onze taak is het om gezond en helder drinkwater te leveren", zegt Elsemulder.

"Er zijn verschillende oplossingen", zegt Elsemulder. "De gemeente kan grote watertanks neerzetten, waterputten slaan, of blusvijvers aanleggen."

De problemen doen zich volgens Don Berghuijs, die ook brandweercommandant van het Rotterdamse korps is, vooral voor in kleinere gemeenten en in Vinex-wijken die ouder zijn dan vier jaar.

Jaap Goos

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2007, 08:55:19
Vinex-wijken, ik moest even googelen om er achter tekomen waar dit voor stond ::) Inmiddels heb ik e.e.a. kunnen lezen en ja het is herkenbaar, het probleem. Wij hebben de mazzel dat wij niet in zo'n grote stad wonen waar uitbreidingen plaats vinden op deze schaal.
Het fenomeen komt echter niet alleen voor in Vinex-wijken. Overigens Vinex- wijken zijn eigenlijk een soort satelliet stadjes van de huidige grote steden. Het knijpen van het waterleidingsysteem is een landelijke tendens aan het worden.
De Vinex-wijken hebben een dusdanige formaat dat zelfs de complete zorgnorm er door in de knoei kan raken. Er zijn Vinex-wijken waar feitelijk een compleet nieuwe brandweerpost op zijn plaats zou zijn!
En misschien wordt er hier en daar een uitzondering gemaakt maar over het algemeen is het niet zo (althans in mijn beleving) dat daar standaard aan voldaan wordt. :-\
Dus feitelijk gaat het probleem veel verder en we laten het ons weer overkomen. IK ben benieuwd naar overige reacties :P

Gr Jaap

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2007, 16:28:21
Drinkwater is duur en word steeds duurder.. En als je nieuwe wijken bouwt, zou je ook naast de drinkwater ook "grijswater leidingen" kunnen aanleggen die gevuld worden met regenwater opvang en oppervlakte water bassins.. ?

Ultimato

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2007, 21:21:14
Drinkwater is duur en word steeds duurder.. En als je nieuwe wijken bouwt, zou je ook naast de drinkwater ook "grijswater leidingen" kunnen aanleggen die gevuld worden met regenwater opvang en oppervlakte water bassins.. ?

dit hebben ze in leidse rijn (utrecht) geprobeerd en het laatste dat ik er van begreep was dat dat niet werkte, gingen heel veel dingen mis schijnt
Politie Aspirant niveau 4

Rene112

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2007, 21:29:57
Wie is hiermee al eens geconfronteerd??  :-X :-X :-X

Bekende materie..... alweer heel lang geleden werden in de nieuwbouwwijken in Heerhugowaard (yep ook Vinex ;)) de eerste 63 mm. waterleidingen gebruikt. Ik kan mij nog correspondentie en gesprekken met het PWN herinneren uit 1998-2000 over de problematiek van de waterlevering.

Er werd toen namelijk (landelijk) aangenomen dat brandkranen op 63 mm. waterleidingen 30 kuub per uur zouden leveren, terwijl het waterleidingbedrijf dat niet kon garanderen (we "eindigden" tussen de 20 en 30 kuub per uur).

Uit die tijd dateert een interessant onderzoeksrapport van de overkoepelende stichting (?) van waterleidingbedrijven (uit mijn hoofd Vewin) in samenwerking met enkele brandweerregio's. Daarin werd op basis van de brandweerstatistieken geconcludeerd dat voor normale nieuwbouwwijken (woningen niet gestapelde bouw) een primaire bluswatervoorziening van 30 kuub per uur via brandkranen voldoende zou moeten zijn.

Nog een aardige tip :
Korpsen die nu brieven schrijven over deze "nieuwe" problemen doen er goed aan om eens in de eigen gemeentelijke "verordening brandveiligheid en hulpverlening" te kijken. In het VNG-model van deze verordening staat een hoofdstuk over de uitgangspunten voor de bluswatervoorziening die (is mijn inschatting) door de meeste gemeenten letterlijk is overgenomen.

Het is namelijk een beetje slordig als korpsen nu "klagen" over deze zaken terwijl het in de eigen gemeentelijke verordening is goedgekeurd  :-X :-X :-X     ;)

groeten,
René de Caluwé

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2007, 21:36:04
In leidsche rijn werden ook de huizen aangesloten op het grijs waternet..... Alleen werd er, heb ik gehoord, wel eens een leiding verkeerd aangesloten.....  ;)

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2007, 22:03:51
Probleem is dat er wel is gekeken naar de noodzakeliijke hoeveelheid bluswater voor een woning, maar niet naar de overige gebouwen in zo'n wijk. Want in deze wijken worden ook scholen, buurtcentra, en winkels neergezet. En die geven en ander brandverloop als een woning. Om aan de problemen te gemoet te komen van te weinig bluswater, en de langere opkomstijd van de brandweer naar deze wijken hebben deze woningen een rookmelder op het lichtnet aangesloten gekregen. Dus nu is de vluchtweg van de bovenverdieping, geen 20 min scheiding meer, tekort aan bluswater en langere aanrijtijd allemaal opgelost door één rookmelder.
Nou ja kun je in elk geval buiten toekijken hoe de de te laat gekomen brandweer met te weinig bluswater gecontroleerd jouw woning laat uit branden. >:(
Probleem doet zich overigens niet alleen in Vinex wijken voor. Ook in grote steden worden de ringleidingsystemen vervangen door vertakte netwerken met geringere diameter. En daar staan geen moderne gecompartimenteerde woningen met rookmelders  :o
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2007, 22:17:52
Maar wat zou de oplossing zijn? Grijswaternet? One-Seven?  ;) ;D ;D ;D :-X Wet aanpassen dat de drinkwaterbedrijven ook voor bluswater moeten zorgen??  ??? ??? :-\

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2007, 13:35:35
De wet aanpassen zal moeilijk worden. En om nou een tweede bluswaterleidingsysteem aan te leggen zal ook wel heel veel geld gaan kosten. Ik denk dat we terecht zullen komen in;
- A alternatieve blusmiddelen die zgn minder bluswater noodzakelijk maken.
- B Blusvoertuigen met grotere watertank, of special watertankwagens.
- C uitrukprocedure aanpassen, meer open water, en bluswaterrioelen engeboorde putten zodat daar water uit gehaald kan worden. Vraagt wel om meer brandweerpersoneel en voertuiigen.
- D preventie nog verder aanscherpen, maar tegen modewil of samenloop van omstandigheden is preventie niet bestand, en die brand zal toch ook geblust moeten worden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2007, 20:02:00
De wet aanpassen zal moeilijk worden. En om nou een tweede bluswaterleidingsysteem aan te leggen zal ook wel heel veel geld gaan kosten. Ik denk dat we terecht zullen komen in;
- A alternatieve blusmiddelen die zgn minder bluswater noodzakelijk maken.
- B Blusvoertuigen met grotere watertank, of special watertankwagens.
- C uitrukprocedure aanpassen, meer open water, en bluswaterrioelen engeboorde putten zodat daar water uit gehaald kan worden. Vraagt wel om meer brandweerpersoneel en voertuiigen.
- D preventie nog verder aanscherpen, maar tegen modewil of samenloop van omstandigheden is preventie niet bestand, en die brand zal toch ook geblust moeten worden.

Alle preventieve maatregelen zijn afgemeten aan de inzettijd van de brandweer dus volgens mij kan je C wel vergeten. D is economisch ook geen optie offffffffff er moet voor geschreven gaan worden dat heel NL gesprinklerd moet worden...  ;) ;) ;D ;D

A is volgens mij ook geen optie omdat je altijd wel tegen die ene brand zal op lopen waarbij je wel veel water nodig hebt... :-X

Blijft volgens mij alleen B nog over... :) extra mannetje + tankwagen op de kazerne. Volgens mij kan een tankoplegger wel 60 m3 bevatten...  ;) ;D ;D (alleen is het wel moeilijk manoeuvreren  ;) :-X :-X)

Ik denk wel dat ook vanuit milieu oogpunt het een goede zaak zou zijn om een grijswaternet aan te leggen in de steden... Volgens mij is dat een win/win situatie. Als ze nu steden helemaal volleggen met glaskabel waarom dan ook niet een ''waterleiding' erbij leggen... ;)