Tekort aan bluswater

Auteur Topic: Tekort aan bluswater  (gelezen 25076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2007, 22:57:47
@ Allen

De volgende tekst van Suurenbroek vormt de essentie:

" Maar bij grotere branden moet een beroep worden gedaan op het kraanwaternet, dat in de toekomst op steeds meer plaatsen onvoldoende water geeft."

Na 20 jaren ervaringskennis van deze problematiek door de onderzoeker (citaten Volkskrant) wordt dit probleem betaald wereldkundig gemaakt alsof het plotseling als zodanig ontdekt is. Nobelprijs?

"Keep the mushrooms in the dark and feed them a lot of shit!"

Hoezo Pro actie, hoezo opstelplaatsen van de brandweervoertuigen bij een waterwinplaats nabij gebouwen volgens de oude Woningwet en idem Bouwbesluit? Ga terug naar school, als je iets dergelijks, dat wat op een 'brandweerschool' lijkt, in Nederland kan vinden; tientallen jaren lang plicht- en wetverzakende non valeurs: 'that's the problem!'

Fred Vos.

Misschien kan je je gage eens besteden aan wat bijscholing van de NIEUWE wetgeving...  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2007, 23:18:10
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Waterleidingwet Niets te vinden mbt brandweer  ;)

Dus om de 80 meter in de openbare weg geboorde putten.... Hoppa, even de OZB omhoog doen....  ;)  :D :-X

(of toch maar met tankwagens gaan rijden)  ;)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2007, 23:18:23
@ Allen

Och arm.......

Palmpie dwaalt er weer eens op los.
Hij schreef:
" Misschien kan je je gage eens besteden aan wat bijscholing van de NIEUWE wetgeving...  "

Hoe dom moet je zijn om te denken dat iemand gage krijgt, of dat kan inzetten, om 'NIEUWE' wetgeving 'bij te scholen'(?)

De materiele wetgeving wordt decentraal vastgesteld op voordracht van de wettelijke adviseur (Cdt Reg. Brw.) aan de B&W's en Gemeenteraden binnen de regio.
Waarom zou een particulier zijn 'gage' inzetten op 'nep vrijwillige' non valeurs?

Gekke jongen, die Palmpie.
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 12 juni 2007, 09:58:29
http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article1511948.ece

'Een brand op zijn beloop laten door bluswatertekort is geen optie'
door Laurens Kok


ENSCHEDE - "Het gemartel staat me nog vers op het netvlies", blikt brandweerexpert Ynso Suurenbroek terug op de twintig jaar dat hij officier was bij de brandweer in Hengelo. Tientallen keren rukte hij uit om een grote brand te blussen, maar een tekort aan water maakte dat schier onmogelijk.
  
"Dan stonden we daar met twee wagens die slechts om beurten de straal op het vuur konden zetten. Ongelooflijk." Om een grote brand te kunnen blussen is vooral heel veel water nodig. Zoveel water heeft een brandweerwagen - maximaal 2000 liter - niet aan boord, dus moet een beroep gedaan worden op de brandkraan. Maar brandkranen zijn gekoppeld aan de drinkwaterleiding en die is klein. "Daar komt in feite weinig of niets uit, zeker niet als het maandagmorgen is en iedereen in de buurt onder de douche staat.".


Toch wordt in heel Nederland nog altijd flink geïnvesteerd in brandkranen, weet Suurenbroek, die tegenwoordig docent aan de Universiteit Twente is. Dat komt omdat nooit echt is onderzocht waarom bluswatervoorzieningen soms haperen.
Suurenbroek heeft dat onderzoek nu wel uitgevoerd. Zijn conclusie: de dertig euro die jaarlijks per brandkraan nodig is, kan beter worden besteed aan grote tankwagens die meerijden naar een brand. "Negentig procent van alle branden kan dan probleemloos worden geblust", stelt Suurenbroek.


Voor de echt grote branden, bijvoorbeeld bedrijfshallen die in lichterlaaie staan, is nog meer water nodig dan de 15.000 liter die in een tankauto kan. De brandweer wijkt in die gevallen uit naar grote vijvers, maar het kost de brandweer volgens Suurenbroek nu vaak heel veel tijd en personeel om het water uit die vijvers naar de brandhaard te krijgen. "Open water ligt soms wel een kilometer weg: dan ben je minstens een uur bezig om de slang uit te leggen en te vullen. Die transportystemen zijn veel te traag. Bovendien staan de brandweerwagens vaak het bluswater aan elkaar door te pompen, terwijl ze eigenlijk allemaal bij de brand horen te staan om te blussen."


Tankwagens, betere pompsystemen en meer aandacht voor bluswatervoorzieningen in plannen van de gemeente: dat is volgens Suurenbroek het antwoord op het nijpende tekort aan bluswater. "Nu is de praktijk dat de brandweer vooral zorgt dat het vuur niet overslaat. Gecontroleerd laten afbranden, noemt men dat. Dat zijn interne afspraken waar bestuurders niets van af weten." Onacceptabel, vindt Suurenbroek. " Een brand op zijn beloop laten is geen optie. De milieuschade door 'de raffinaderij aan rook' die de lucht in gaat is gigantisch. Bovendien gaat vijftig tot zestig procent van de bedrijven failliet na een grote brand."


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2007, 10:36:32
dit stond afgelopen zaterdag in het NRC handelsblad


Te weinig bluswater bij grote branden


HENGELO (ANP) - De brandweer beschikt in veel gevallen niet over voldoende water om grote branden te kunnen blussen. Daarom worden branden in grote loodsen en vrijstaande gebouwen geregeld niet bestreden, maar slechts 'gecontroleerd'.

Om het tekort aan bluswater op te lossen moet worden gekeken naar meer mogelijkheden om water uit nabijgelegen sloten en vijvers te halen. Dat stelt brandexpert Ynso Suurenbroek, oud-brandweerman en docent aan de Universiteit Twente, in een onlangs verschenen rapport.

Een groot probleem is volgens Suurenbroek dat de drinkwaterleidingen, waar de brandweer via brandkranen water aan onttrekt, op steeds meer plaatsen minder water geven. ,,In de strijd tegen legionella en andere besmettingen worden de waterleidingen steeds smaller, want dan spoelen ze beter door. Het drinkwaternet levert daardoor op steeds meer plaatsen te weinig water om te blussen.''

Meer tankauto's

De meeste kleine branden kunnen afdoende worden bestreden met water dat de brandweer zelf meeneemt in een tankauto. Maar bij grotere branden moet een beroep worden gedaan op het kraanwaternet, dat in de toekomst op steeds meer plaatsen onvoldoende water geeft.

Suurenbroek stelt in zijn onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de brandweerregio's Twente, IJssel-Vecht en Friesland, dat de brandkranen moeten verdwijnen en de korpsen daarvoor in de plaats meer tankauto's moeten aanschaffen.

Daarnaast moet meer aandacht komen voor de 'waterplaatsen' als sloten en rivieren. ,,Het is belangrijk dat korpsen weten waar de waterplaatsen in hun regio's zijn, dat de walkanten geschikt worden gemaakt voor brandweerauto's die daar water uit kunnen oppompen en dat bij de bouw van nieuwe wijken rekening wordt gehouden met de beschikbaarheid van water.''


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2007, 09:57:49
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1197&ContentId=1245

11 juni 2007
 
Gemeenten kunnen tekort bluswater opvangen

Arnhem – Het tekort aan bluswater (in bijvoorbeeld nieuwbouwwijken) is een terugkerend onderwerp in de media. De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding NVBR erkent een mogelijk risico, maar ziet nog voldoende mogelijkheden om de brandweerzorg te kunnen waarborgen.

In nieuwbouwwijken worden vaak leidingen met een kleinere diameter aangelegd, vanuit de doelstellingen van de waterbedrijven. Dit betekent wel, dat bij een flinke brand de brandweer niet voldoende water uit die leidingen kan halen voor het tijdig blussen. 'Het vraagt daarom om initiatief van de gemeente, die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van bluswater', zegt NVBR bestuurslid Paul Verlaan. Hij denkt dat in de ontwikkelingsfase van een woonwijk de waterleidingen in overleg met de drinkwaterbedrijven kunnen worden aangepast en dat de kosten voor het waterbedrijf door het lokaal bestuur kunnen worden betaald (mits het daartoe bereid is).
Ook zou er beter nagedacht kunnen worden over andere bronnen voor het bluswater, zoals het slaan van waterputten. 'Want het waterbedrijf heeft ook een verplichting voor een noodvoorraad drinkwater, dus kunnen brandweer en waterbedrijf daar samen van profiteren.' Maar ook sloten en vijvers kunnen in kaart worden gebracht en beter bereikbaar gemaakt kunnen worden. Er zijn dus vaak meer mogelijkheden voor de bluswatervoorziening, 'en als laatste redmiddel kunnen we ook tankwagens inzetten.' Verlaan herkent dan ook niet het in de media geschetste beeld van een brandweer die vaak panden gecontroleerd laat afbranden bij gebrek aan middelen.

'Bovendien is het niveau van brandpreventie hoger in nieuwbouwwijken. Zo zijn er tegenwoordig standaard rookmelders aangesloten op het elektriciteitsnetwerk waardoor branden eerder worden ontdekt. Dan is in veel gevallen de gewone bluskraan toereikend, ook al is die aangesloten op een dunnere waterleiding.'


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2007, 10:36:00
Is er een nieuwe hype ?

Het probleem speelt al ruim 20 jaar.. Alleen heeft er in de tussentijd, niet veel mensen wat aan gedaan..  En de privatisering van de waterbedrijven en nieuwe kennis en nieuwe materialen voor leidingen zorgen dat je een waterleiding eigenlijk niet meer als bluswater kan gebruiken..
Aan de andere kant zijn gemeenten, vaak bezig met regenwater afvoer en de overvulling van rioolstelsel bij grote regenbuien.. Echter als er door project ontwikkelaars gezegd wordt, zullen we een apart regenwater opvang en waterresservoirs organiseren, daarmee los je een aantal problemen gelijktijdig op..
Verder zie je ook dat het grondwaterpeil steeds verder zakt dus met alleen reservoirs vullen, ben je er niet..

Dus de problemathiek kan je niet alleen van uit de gemeente oplossen en zal je samen met provincies, waterschappen, drinkwaterbedrijven, veiligheidregio's gezamenlijk met techneuten om tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken.. En dat is het echt geen raket technologie op tot serieuze oplossingen te komen..
Het probleem is dat je iedereen voor het zelfde doel om tafel te krijgen.. En dat schijnt nog al moeilijk te zijn..


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2007, 23:00:46
ik denk dat het probleem zo simpel niet is.........De brandweer stelt ook eisen aan de aanwezigheid van brandkranen en de afstand hier tussen. Het aanbrengen van vijvers en sloten lijkt me niet zo geschikt (zeker niet voor woningbranden) en daarnaast zal de dichtheid zoals de aanwezigheid met brandkranen met vijvers en sloten ook niet gehaald kunnen worden denk ik.

Dat nieuwbouwhuizen zijn voorzien van rookmelders zegt niets over de intensiteit van een brand. Ook nieuwbouwhuizen bezitten meubilair en dat meubilair brand evenhard als in een bestaand pand. Als een bewoner niet thuis is zal ook die woning gewoon doorbranden en heb je toch weer je water hard nodig ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 20 juni 2007, 17:42:59
http://www.engineering360.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=5563&Itemid=30

'Bruin' kraanwater met 90 procent terug te dringen

20 juni 2007

De oorzaak van bruin kraanwater ligt niet in het roesten van gietijzeren leidingen maar in het bezinken van deeltjes die al bij de zuivering in het drinkwater komen. Dat heeft onderzoeker ir. Jan Vreeburg (TU Delft/Kiwa Water Research) ontdekt. Het probleem is volgens hem met 90 procent terug te dringen, onder meer door nieuwe, zelfreinigende netten aan te leggen. Aanstaande maandag promoveert Vreeburg op dit onderwerp aan de TU Delft.
Bruin water is de belangrijkste klacht die waterbedrijven krijgen. Vreeburg schat dat het in Nederland 30.000 tot 60.000 keer per jaar voorkomt. De belangrijkste oorzaak blijken niet, zoals vaak gedacht, roestende gietijzeren leidingen te zijn maar deeltjes die met het drinkwater aan het leidingnet worden gegeven. Deze deeltjes bezinken, vormen een laagje sediment en spoelen af en toe los, wat de bruine kleur veroorzaakt.

De deeltjes blijken overigens wel voor een groot deel ijzerdeeltjes te zijn, verder zit er veel organisch materiaal tussen. De promovendus heeft drie oplossingen die het probleem samen 90 procent kunnen terugdringen:

- verlagen van het aantal deeltjes door betere zuivering of door het inbouwen van een extra waterzuiveringsstap
- periodiek spuien van het net, waarbij wel aan nieuwe en strenge randvoorwaarden wordt voldaan
- de aanleg van een nieuw soort waternetten, namelijk zelfreinigende netten

In het leidingnet is de stroomsnelheid bepalend voor de ophoping van deeltjes. Bij een hogere stroomsnelheid bezinken er minder deeltjes. Dit is het geval bij deze zelfreinigende netten. Vreeburg: "In plaats van alles aan elkaar vast te knopen en vooral groot te maken, worden nu steeds vaker vertakte netten met kleinere diameters aangelegd met een spectaculair positief effect op de waterkwaliteit. Bovendien zijn deze netten 20 procent goedkoper dan conventionele netten, doordat er minder materiaal nodig is."

Probleem is wel dat veel brandweerkorpsen tegen de nieuwe netten zijn. Door de kleinere leidingdiameters bedraagt de hoeveelheid bluswater die de brandweer maximaal uit een brandkraan kan halen namelijk niet meer, zoals altijd gebruikelijk was, 60 kub per uur, maar 30 kub per uur.

Volgens Vreeburg is 30 kub per uur nog steeds meer dan voldoende en is de veiligheid dan ook op geen enkele manier in het geding door de nieuwe netten. Sinds het begin van deze eeuw is ondanks de 'stijrd' tussen brandweerkorpsen en waterleidingbedrijven ongeveer 4500 km zelfreinigende leiding gelegd, zo'n 4% van het totaal.

Klik hier voor het volledige persbericht van de TU Delft. http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=4d553998-31af-4043-8e9f-06bd0d0ec484&lang=nl

Zie ook 'Rapport: te weinig bluswater bij grote branden' (11 juni 2007). http://www.engineering360.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=5449&Itemid=30


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 24 juni 2007, 13:30:01
Misschien ff met een brandweer delegatie langs gaan om lastige vragen te stellen....  ;D ;D ;D ;)

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/52372

‘Bruin water’ uit de kraan met 90 procent terug te dringen

Delft - De oorzaak van het ‘bruine water’ dat af en toe uit de kraan komt, ligt niet in het roesten van gietijzeren waterleidingen maar in het bezinken van deeltjes die al bij de zuivering in het drinkwater komen. Dat heeft onderzoeker ir. Jan Vreeburg van de TU Delft en Kiwa Water Research ontdekt. Bruin water uit de kraan is volgens hem met 90 procent terug te dringen, bijvoorbeeld door de aanleg van zogenaamde zelfreinigende netten.

Brandweerkorpsen zijn hier echter vaak op tegen, volgens Vreeburg ten onrechte, omdat er bij deze netten minder bluswater beschikbaar zou zijn. Vreeburg promoveert op maandag 25 juni aan de TU Delft op dit onderwerp.

(...)

Brandweer
Probleem bij dit laatste punt is dat veel gemeentelijke brandweerkorpsen tegen de nieuwe netten zijn. Door de kleinere leidingdiameters bedraagt de hoeveelheid bluswater die de brandweer maximaal uit een brandkraan kan halen namelijk niet meer, zoals altijd gebruikelijk was, 60 kub per uur, maar 30 kub per uur.

Volgens Vreeburg is 30 kub per uur in de praktijk nog steeds meer dan voldoende en loopt de veiligheid op geen enkele manier gevaar door de nieuwe netten. Sinds het begin van deze eeuw is ondanks de vermeende belangenstrijd tussen brandweerkorpsen en waterleidingbedrijven ongeveer 4500 km (4% van het leidingnet) leiding gelegd in de zelfreinigende variant.

Sprinklers
Vreeburg tekent bij deze brandveiligheiddiscussie overigens aan dat er een oplossing bestaat die er voor zorgt dat brandkranen vrijwel volledig overbodig worden, namelijk als men in ieder nieuw huis sprinklers zou installeren. Een experiment in Scottsdale (Arizona, USA) heeft aangetoond dat bij een dergelijke aanpak ook het aantal brandslachtoffers omlaag zal gaan. De standaard installatie van sprinklers in ieder nieuw huis zal volgens Vreeburg tussen de 800 en de 1500 euro kosten.