Coordinaten LL1 Utrecht

Auteur Topic: Coordinaten LL1 Utrecht  (gelezen 8391 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2007, 20:52:01
en daarbij heeft lifeliner 3(en ik neem haast aan de andere ook) een soort tomtom voor helikopters, dus gewoon het adres invoeren en voila
Daarnaast wordt er in "heg en steg" opgezocht waar de lokatie is....met name om een aantal referentie punten te hebben, bijvoorbeeld voor de spoorl.ijn, naast het grote water, tussen 2 bossages etc.
En  inderdaad Q21B  Wil niet meer zeggen dan er op een grote kaart van nederland Vak Q op de lijn 21 wordt gezocht en binnen dat vak weer het B gedeelte, slechts om een koers (280 graden) te bepalen.....niet echt accuraat dus.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2007, 21:10:06
En waarom zou het zo moeten?
Het gaat al jaren zo en het gaat goed dus?...........

Ik ben het met Rescue eens. Het gaat dan misschien jaren goed... totdat het een keer fout gaat.
En dan gaan we er in Nederland wat aan doen (kalf is verdronken, vul maar aan).

I.m.o. zou dat UTM voor alle HVdiensten een verbetering zijn en moet dat ook zeker gebeuren. Vaak is zoiets een kostenkwestie, maar nu lijkt in eerste instantie een organisatorische kwestie. Men wil graag z'n eigen 'diing' behouden. Hierin is een rol voor BZK weggelegd denk ik, om te zorgen dat men tot één systeem komt.

Nu is het zelfs binnen de verschillende hv- en opsporingsdiensten zo dat men aparte systemen heeft, zoals CityGIS, VDO, enz. Politie Rotterdam-Rijnmond was dacht ik destijds de eerste die navigatie aan de statusbox koppelde en meldingen 'ingestraald' kreeg. Sindsdien zijn de verschillende korpsen (ook van andere disciplines) met verscchillende systemen gaan werken. Zonde eigenlijk, dat zijn weer allemaal extra kosten (26x ontwikkelingskosten in plaats van één keer voor heel Nederland, dan hebben we het alleen nog maar over politie.)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2007, 22:04:38
Je moet gewoon een kadasterkaart op de kop zien te tikken en dan heb je de orginele coordinaten, de lifeliners gebruiken hiervan uit vergrotingen. ze zijn erg duur maar dan heb je ook wel wat.  O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2007, 23:18:51
Je moet gewoon een kadasterkaart op de kop zien te tikken en dan heb je de orginele coordinaten, de lifeliners gebruiken hiervan uit vergrotingen. ze zijn erg duur maar dan heb je ook wel wat.  O0

Kadaster kaard, gebruikt of RD of UTM en dan moet iedereen ook weten hoe je een adres en een Kaart coordinaat aan elkaar koppeld.


PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2007, 18:22:25
Rescue,

Verklaar je nog even nader want het bericht snap ik niet helemaal.

Meldkamer kent de coordinaten, daardoor kan het MMTsneller hun route kunnen plannen, hoewel ze met het electrische coordinatie plankje ook erg ver komen.

greetz roy

Kadaster kaard, gebruikt of RD of UTM en dan moet iedereen ook weten hoe je een adres en een Kaart coordinaat aan elkaar koppeld.



Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2007, 20:17:31
Je moet gewoon een kadasterkaart op de kop zien te tikken en dan heb je de orginele coordinaten, de lifeliners gebruiken hiervan uit vergrotingen. ze zijn erg duur maar dan heb je ook wel wat.  O0

Aan een kadasterkaart heb je weining ,want kadastrale grenzen komen heel vaak niet overeen met de topografie  ;). Dus wat jij bedoeld is een topografische kaart, Top10, Top25 of Top50 (1:10.000, 1:25.000, 1:50.000). De anwb verkoopt van deze laatste een hele mooie atlas van, maar deze wordt zover ik weet niet gebruikt bij de LL en komen de kaartvlakken/coordinaten niet overeen met de CITO-gidsen. De TOP-kaarten vermelden nml andere kaartvakken en RD-coordinaten.

gr. Michel


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2007, 11:20:20
Rescue,

Verklaar je nog even nader want het bericht snap ik niet helemaal.

Meldkamer kent de coordinaten, daardoor kan het MMTsneller hun route kunnen plannen, hoewel ze met het electrische coordinatie plankje ook erg ver komen.

greetz roy


Wat snap je niet...
Dat de gemiddelde meldkamer niet met UTM coordinaten kan werken ?, dat de communicatie door de ene dienst met RD coordinaten word gewerkt, de andere dienst met WGS en sommigen nog steeds weten wat coordinaten eigenlijk zijn ?
Laat staat de units die ze aansturen..

En om dat we het allemaal zo zogenaamd erg moeilijk vinden, springen allerlei GIS-leveranciers op met zeer dure oplossingen die ook niet werken, omdat gebruikers nog niet eens kaart en kompas kennen en denken dat ze dat ook niet meer hoeven, want ze hebben toch GPS ??

De Kadasterkaart werkt met UTM alleen geeft een andere weergave van de werkelijkheid, en geeft geen topografische informatie weer..  Twee systemen die zouden werken zijn,  stafkaart UTM.

Het mooie van digitale systemen is, dat je verschillende weergave van een kaart in verschillende lagen op elkaar kan projecteren..  Een sateliet of luchtfoto, en een stafkaart en een wegenkaart en waterkaart kunnen goed gecombineerd worden.. Echter als iedereen dezelfde wereldwijde standaard gebruikt over kaartcoordinaten weet ook iedereen waar we het over hebben..