ehbo>> overleg seh

Auteur Topic: ehbo>> overleg seh  (gelezen 9623 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2007, 20:43:29
@ vesalius
voor mezelf sprekende geef je een advies met een stukje gezond verstand ;)
overleg is zoals jacques schrijft altijd mogelijk met arts/ specialist
(bijv. een patiënt is onder behandeling of heeft een ok ondergaan en heeft een vraag, in de avond en nacht komen altijd dat soort telefoontjes bij ons)
verders door verwijzen naar een HAP is ook hulpverlenen ;)

Het ligt geheel aan de vraag, en ik denk dat een ieder zich bewust is van zijn of haar verantwoordingen (tenminste dat mag ik hopen :))

ik vraag me nu ook af of de MKA happig is met dit soort vragen, iemand ervaring mee?

0900-SEHZUSTER?   :D ;D ;D ;D ;)
you know mijn nummer!!!!!    8)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2007, 22:29:49
@ SEH zustertje,

Dat van verstandig advies dat snap ik ook wel, en verwachtte ik ook wel  ;)

Mijn punt is meer dat er twee organisaties zijn die erop ingericht zijn om telefonisch mensen te woord te staan en van advies te dienen. Kritisch bekeken misschien maar één maar bij de MKA kan je heel goed de vraag neerleggen of ze ervoor komen...

Het lijkt mij dus onnodig om daar nog een organisatie aan toe te voegen die er niet voor bedoeld is, laat jullie alsjeblieft op de SEH doen waar jullie voor bedoeld zijn (en goed in zijn). Daarom ben ik ook blij dat hier in de regio de HAP voor de SEH zit, buiten kantooruren komen hier geen zelfverwijzers meer op de SEH.

Dan mijn stukje over verantwoordelijkheid, bedenk je wel dat je je op glad ijs begeeft als e telefonisch advies gaat geven, denk bijvoorbeeld alleen al aan verslaglegging? Of noteren jullie de gegevens van mensen die bellen? Verzekeringstechnisch ben je denk ik ook niet gedekt.

Doorverwijzen naar de HAP is een uitstekend advies, maar dan kan je als EHBO'er beter gelijk naar de HAP bellen  :D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2007, 07:01:31
Als een ehbo-er belt met een hulpvraag is meestal toch het antwoord van ons kom maar langs. ;)
(Waar ik werk zit de HAP in een andere gemeente. :'()

Zo ook bij ex- patiënten (bijv. "ik ben vandaag ontslagen en mijn wond lekt door")
dus van deze mensen zal altijd een verslag gemaakt worden ;)
Belt er iemand met ik heb zo'm ontzettende kiespijn is het advies bel de tandarts, want die zit niet in het ziekenhuis.
(nee, die gegevens worden niet genoteeerd)

Ik ben het zeker met je eens dat een MKA en een HAP er voor opgeleidt zijn, maar als "burgers" of ehbo-ers toch bellen zal je ze toch te woord moeten staan ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2007, 00:22:35
@ SEH zustertje,

(...)

Doorverwijzen naar de HAP is een uitstekend advies, maar dan kan je als EHBO'er beter gelijk naar de HAP bellen  :D

Kost je klauwen vol geld, er van uitgaande dat je zelf naar dat &*#^$ 0900 nummer belt...
Arts  www.alphalog.nl


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2007, 12:19:24
ik heb zo de reacties gelezen, het verschilt per seh en per personeelslid. maar nou werd ons tijdens de cursus geleerd van als je naar de seh gaat, of je stuurt een so op eigen gelegenheid door naar seh dat we dan seh moeten bellen om aan te kondigen dat er iemand onderweg is hoe klein het letsel ook.

heeft dat ook een meerwaarde voor julie? of wordt er gekeken naar wat er allemaal in de wachtkamer zit.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2007, 18:40:10
ik heb zo de reacties gelezen, het verschilt per seh en per personeelslid. maar nou werd ons tijdens de cursus geleerd van als je naar de seh gaat, of je stuurt een so op eigen gelegenheid door naar seh dat we dan seh moeten bellen om aan te kondigen dat er iemand onderweg is hoe klein het letsel ook.

heeft dat ook een meerwaarde voor julie? of wordt er gekeken naar wat er allemaal in de wachtkamer zit.
i.p. is het niet nodig te bellen, de patiënt wordt ten allertijde eerst getrieërd, en afhankelijk van de hulpvraag en het daar aangeplakte tijdsbestek dat de dokter de patiënt zal zien, zal iemand moeten wachten. :)

zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15447.0.html  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2007, 08:29:14
Onze ervaringen zijn in de afgelopen jaren zijn dat met SEH en MKA heel goed te overleggen valt.,

De SEH van de ons bekende ziekenhuizen informeren we als we mensen op eigen gelegenheid sturen. Denk aan breuken aan armen.

Met de MKA overleggen we bij sommige incidenten (denk aan de schouder uit de kom, arm in vreemde positie) of er een gele auto in de buurt is voor medicatie en eventueel zetten van de arm, zodat iemand op eigen gelegenheid naar SEH kan. In sommige gevallen is er dan op korte termijn geen auto in de buurt, dus is het sneller en handiger dat iemand op eigen gelegenheid gaat..

Met de HAP hebben we iets mindere ervaringen, omdat we regelmatig mensen hebben buiten de regio's willen en de huisartsenposts nummers niet altijd ingericht zijn om de casus even door te spreken.. Vaak laten we patient dan zelf bellen..  
De meeste gevallen gaan bij ons door naar de SEH, omdat het toch letsels zijn, waar een foto etc gemaakt moet worden.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2007, 12:14:44
Kost je klauwen vol geld, er van uitgaande dat je zelf naar dat &*#^$ 0900 nummer belt...

Met de HAP valt daar best over te praten is mijn ervaring...

er zijn vaak ook overlegnummers, die niet in het telefoonboek staan, maar in ieder geval geen 0900-nummer zijn...

het is handig als je je inzetcoördinator eens laat overleggen met de leidinggevende van de HAP. mogelik kan er tot een accoord komen dat jullie rechtstreeks met de HAP kunnen bellen....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2007, 15:08:35
wij hadden vorig jaar een ambu-chauf (regio Kennemerland)  bij de vereniging, en die vertelde dat je bij twijfel altijd 112 kan bellen om te overleggen. Dit heb ik dan ook reeds meerdere malen gedaan. Verhaal uitgelegd, en de ene keer werd er een ambu met A1 gestuurd, een andere keer de ambu met A2.

Mocht een slachtoffer naar de SEH moeten, dan geef ik altijd even een belletje. Wordt door de SEH op prijs gesteld, zo is mij verteld door de SEH-medewerkers, waar ik pasgeleden heb meegelopen. (NHN)

Grtz

Peter


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2007, 17:13:31
Bij twijfel bellen wij ook gewoon de MKA. Je kunt gewoon heel goed met hun overleggen en geven je vaak tips alvast om te handelen tot de ambu er is. En anders hoor je wel dat het ook afdoende is om het SO langs de SEH te sturen (zonder spoed)