Gezagslijn bij het Rode Kruis

Auteur Topic: Gezagslijn bij het Rode Kruis  (gelezen 3266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 27 februari 2007, 21:45:57
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen hoe de gezagslijn bij het rode kruis in elkaar zit? Dan bedoel ik specifiek bij rampen.

Het SIGMA valt dan natuurlijk onder het gezag van de OvD-G of een andere functionaris van het GHOR, maar de O&V en Verwanteninformatie bijvoorbeeld, wie heeft daar de leiding over?

Bij de reddingsbrigades heb je bijvoorbeeld de postcommandant, bij de politie de Chef van Dienst, bij de brandweer de OvD, maar ik ben wel benieuwd naar hoe dat bij het RK in elkaar steekt. En dan ook wie baas boven baas is ;)

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2007, 16:15:48
In het geval van opvang en Verzorging

De gemeente heeft de algemene leiding bij Opvang en Verzorging.
Hoofd Opvang en Verzorging heeft de algehele leiding over de activiteiten van het Rode Kruis
Leider Opvangteam is na vertrek van het Hoofd Opvang en Verzorging verantwoordelijk voor het Rode Kruis traject. Geeft leiding aan de Teamleiders
Teamleider Coordineert de specifieke taken die het Rode Kruis verricht, hij kan hierbij beroep doen op vrijwilligers van het Rode Kruis
Overige Medewerkersdeze voeren werkzaamheden uit conform de instructies gegeven door hun teamleider.

groet Anne
Teamleider Opvang en Verzorging
Groet Anne

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2007, 20:03:07
Binnen de rampbestrijding zijn 26 processen benoemd die ieder een bepaald aspect van het totaal belichten.
op de onderstaande link kun je deze processen vinden

http://www.rgf.nl/kr%5Frgf/

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2007, 20:51:27
Thank you ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2007, 07:00:33
In het geval van opvang en Verzorging

De gemeente heeft de algemene leiding bij Opvang en Verzorging. Is verantwoordelijk voor de opvang
Hoofd Opvang en Verzorging heeft de algehele leiding over de activiteiten van het Rode Kruis v.w.b. de O&V taken
Leider Opvangteam is na vertrek van het Hoofd Opvang en Verzorging verantwoordelijk voor het Rode Kruis traject. Geeft leiding aan de Teamleiders   ??? :-\
Teamleider Coordineert de specifieke taken die het Rode Kruis verricht, hij kan hierbij beroep doen op vrijwilligers van het Rode Kruis  Afhankelijk van waarvoor hij TL is (O&V, Sigma)
Overige Medewerkersdeze voeren werkzaamheden uit conform de instructies gegeven door hun teamleider.

groet Anne
Teamleider Opvang en Verzorging

Dit lijstje is mij natuurlijk ook bekend.
Alleen...

Leider opvangteam  ???    
=verklaar u nader=
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2007, 19:24:12
Op het moment moet ik het ook meer van theorie hebben dan praktijk.  ;)  Wat ik weet is dat 1 van de teamleiders na het opstarten van de Opvang en Verzorging de taak op zich neemt als Leider Opvangteam. Het hoofd Opvang en Verzorging zal zich na de start, van het Opvang en Verzorging, begeven naar het actiecentrum vanwaar hij de operatie lijdt. De Leider Opvangteam doet dit vanaf de locatie zelf. Hij staat tussen de Teamleiders en het Hoofd Opvang en Verzorging.
Groet Anne

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2007, 12:37:44
???
Ik zal het hier toch eens navragen, want een Leider opvangteam kennen we hier niet.
Maar desalnietteplus zou het best kunnen hoor.
Hier komt echter het Hoofd O&V niet naar de opvang, maar gaat ze naar het actiecentrum.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2007, 13:05:10
Wie is jou aanspreekpunt dan als Teamleider, wanneer het Hoofd Opvang en Verzorging niet (meer) op locatie is maar in het actiecentrum?
Groet Anne