De gemeente betaald niet zomaar even je schade aan je auto,want je auto staat niet ten diensten van de brandweer tijdens een uitruk.Je bent niet verplicht om met de auto te gaan,je kan ook fietsen,lopen of van mij part op skeelers gaan.
Waarbij je de opkomsttijd vergeet.
Ik vind, maar dat is persoonlijk, dat er landelijk een extra OPTISCH signaal moet komen voor mensen die met gezwinde spoed ergens naartoe moeten. Hierbij moet je denken aan vrijwilligers bij de brandweer, sigma, huisartsen, politie. Deze voertuigen hebben GEEN voorrang op het overige verkeer. Het enige doel wat dit Optische signaal heeft, is het aangeven dat er een publieke spoedtaak moet worden uitgevoerd en dat de persoon achter het stuur daarvoor is opgeroepen. Het is een verklaring voor het mogelijk onrustige gedrag achter het stuur, de gehaastheid, etc. Natuurlijk is iedereen verplicht om zich te conformeren aan de bestaande verkeersregels.
Misschien zou je er zelfs, van regeringswege, voor kunnen kiezen om bij het voeren van dergelijke optische signalen, de bestuurder na het afleggen van een toets, de bestuurder enkele rechten toe te kennen. MAar hier zou ik zeer restrictief mee omgaan.
In de media verschijnen de laatste tijd veel berichten over response tijden van bijv. de brandweer. Het is van de zotte dat iedereen kritiek heeft op bijv, de brandweer, terwijl hele gemeentes in de spits vast staan en de vrijwilliger gewoon achteraan moet sluiten en dan achteraf nog de zwarte piet krijgt. Ik heb ooit een keer een uitruk gehad, waarbij ik aansloot in de rij, een sigaret oprookte en alsnog op het eerste voertuig zat ! De maatschappij moet gaan kiezen of delen. We willen snel de hulpdiensten ter plaatse en we geven ze de ruimte, of we accepteren dat het langer gaat duren. Zoals prof. Wagenaar in een interview zei; De wetgever organiseert rampen door de regelgeving niet goed na te leven of vast te stellen (eigen vertaling) Je kan eisen stellen, maar je moet ook de middelen om de eisen na te KUNNEN leven bieden. Anders heb je op papier altijd gelijk, maar in de praktijk sla je altijd de plank mis en krijgt de man (m/v) op de werkvloer de klappen.
Overigens, als een ambulance als niet de ruimte krijgt, wie ben ik dan om te denken dat een vrijwilliger met een led lampje dat wel krijgt.