Filmpjes van brandweer vrijwilligers met flitsers

Auteur Topic: Filmpjes van brandweer vrijwilligers met flitsers  (gelezen 36155 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #60 Gepost op: 19 april 2007, 17:21:46
De gemeente betaald niet zomaar even je schade aan je auto,want je auto staat niet ten diensten van de brandweer tijdens een uitruk.Je bent niet verplicht om met de auto te gaan,je kan ook fietsen,lopen of van mij part op skeelers gaan.

Waarbij je de opkomsttijd vergeet. ;)

Ik vind, maar dat is persoonlijk, dat er landelijk een extra OPTISCH signaal moet komen voor mensen die met gezwinde spoed ergens naartoe moeten. Hierbij moet je denken aan vrijwilligers bij de brandweer, sigma, huisartsen, politie. Deze voertuigen hebben GEEN voorrang op het overige verkeer. Het enige doel wat dit Optische signaal heeft, is het aangeven dat er een publieke spoedtaak moet worden uitgevoerd en dat de persoon achter het stuur daarvoor is opgeroepen. Het is een verklaring voor het mogelijk onrustige gedrag achter het stuur, de gehaastheid, etc. Natuurlijk is iedereen verplicht om zich te conformeren aan de bestaande verkeersregels.

Misschien zou je er zelfs, van regeringswege, voor kunnen kiezen om bij het voeren van dergelijke optische signalen, de bestuurder na het afleggen van een toets, de bestuurder enkele rechten toe te kennen. MAar hier zou ik zeer restrictief mee omgaan.

In de media verschijnen de laatste tijd veel berichten over response tijden van bijv. de brandweer. Het is van de zotte dat iedereen kritiek heeft op bijv, de brandweer, terwijl hele gemeentes in de spits vast staan en de vrijwilliger gewoon achteraan moet sluiten en dan achteraf nog de zwarte piet krijgt. Ik heb ooit een keer een uitruk gehad, waarbij ik aansloot in de rij, een sigaret oprookte en alsnog op het eerste voertuig zat ! De maatschappij moet gaan kiezen of delen. We willen snel de hulpdiensten ter plaatse en we geven ze de ruimte, of we accepteren dat het langer gaat duren. Zoals prof. Wagenaar in een interview zei; De wetgever organiseert rampen door de regelgeving niet goed na te leven of vast te stellen (eigen vertaling) Je kan eisen stellen, maar je moet ook de middelen om de eisen na te KUNNEN leven bieden. Anders heb je op papier altijd gelijk, maar in de praktijk sla je altijd de plank mis en krijgt de man (m/v) op de werkvloer de klappen.

Overigens, als een ambulance als niet de ruimte krijgt, wie ben ik dan om te denken dat een vrijwilliger met een led lampje dat wel krijgt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


paul_hartog

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 19 april 2007, 18:21:21
een voorangsvoertuig moet idd zwaailicht EN sirene voeren om voorang te mogen vragen ;)
Een brandweerwagen zonder sirene maar met blouw blouw valt dan al niet eens meer onder voorangsvoertuig dus laat staat 1 oft andere brandweerwaus met zo'n brandweer bordje >:( >:( >:(
ik ga dan ook echt niet gekke maneuvres uithalen om zo'n figuur de ruimte te geven :-X


Karim

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 19 april 2007, 20:58:24

Ik vind, maar dat is persoonlijk, dat er landelijk een extra OPTISCH signaal moet komen voor mensen die met gezwinde spoed ergens naartoe moeten. Hierbij moet je denken aan vrijwilligers bij de brandweer, sigma, huisartsen, politie.

Deze voertuigen hebben GEEN voorrang op het overige verkeer. Het enige doel wat dit Optische signaal heeft, is het aangeven dat er een publieke spoedtaak moet worden uitgevoerd en dat de persoon achter het stuur daarvoor is opgeroepen.

Hier in Engeland hebben we zoiets dergelijks voor huisartsen.

Speciale hap posten hebben we niet, dus alle dringende medische zaken zijn voor ons, maar als een huisarts toch graag wat sneller bij z'n patient wil zijn kan hij z'n zogenaamde "courtesy light", een groen zwaailicht gebruiken.

Het betreffende zwaailicht verleend geen bepaalde rechten, en er zit ook geen sirene bij.
In plaats van het blauwe zwaailicht wat zegt "opzij! ik heb haast, ik moet een dringende taak vervullen" vraagt 't groene zwaailicht vriendelijk om voorrang.

Veel huisartsenpraktijken hebben 'n eigen praktijk auto die wordt gebruikt voor visite's en waarbij zo'n groen zwaailicht met magneet voet gebruikt kan worden (en vaak zitten er ook wat stickers op de auto), maar er zijn ook artsen die die lichten in hun prive auto hebben ingebouwt (2e foto).





fire dept vincent

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 19 april 2007, 21:13:39
stoere wagen  :)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #64 Gepost op: 19 april 2007, 21:28:46
Hier in Engeland hebben we zoiets dergelijks voor huisartsen.

Speciale hap posten hebben we niet, dus alle dringende medische zaken zijn voor ons, maar als een huisarts toch graag wat sneller bij z'n patient wil zijn kan hij z'n zogenaamde "courtesy light", een groen zwaailicht gebruiken.

Het betreffende zwaailicht verleend geen bepaalde rechten, en er zit ook geen sirene bij.
In plaats van het blauwe zwaailicht wat zegt "opzij! ik heb haast, ik moet een dringende taak vervullen" vraagt 't groene zwaailicht vriendelijk om voorrang.

in andere woorden: bij een stoplicht moeten ze wel netjes stoppen?

Op zich een mooi idee echter uhm ik ben bang dat de gemiddelde nederlander hier iets te zelfzuchtig is voor dit soort opties.
Politie Aspirant niveau 4


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #65 Gepost op: 19 april 2007, 21:31:43


In duitsland (of een ander duitstalig land) hebben ze zulke bordje


Karim

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 19 april 2007, 22:03:00
in andere woorden: bij een stoplicht moeten ze wel netjes stoppen?

Op zich een mooi idee echter uhm ik ben bang dat de gemiddelde nederlander hier iets te zelfzuchtig is voor dit soort opties.

Jep, bij stoplichten moet ze wel stoppen, bedenk wel dat we voor elke 10 stoplichten in Nederland hier 9 rotondes hebben hier  ;)

En daarnaast is 't verkeer ook veeel vriendelijker als in Nederland, niet alleen in 'n HV voertuig maar ook in m'n gewone auto merk ik gewoon 'n onzettend verschil in mentaliteit in 't verkeer.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #67 Gepost op: 19 april 2007, 23:41:51
Karim, iedereen gaat voor jou aan de kant omdat je rechts rijdt  >:D

Graptje hé  :D

groetjes,

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #68 Gepost op: 20 april 2007, 11:42:41
Hmm het kan dus wel :) Ik kan mij herinneren dat er een paar jaar terug een huisarts in, ik meen, Utrecht rondreed met een licht. Deze man deed dit, om sneller door het verkeer te kunnen naar een spoedgeval. De man is veroordeeld tot een boete (als ik mij goed herinner). Tevens heb ik begrepen dat de ambulance in een aantal gevallen mensen pas mag vervoeren na een ok van een arts. (Hearsay, don''t shoot if I am wrong). Kortom soms best een goede reden voor een huisarts om zich met een optisch signaal door de spits te bewegen.

Voor de duidelijkheid, ik heb pas een situatie van POB/Infarct gehad bij een bekende waarbij de ambulance moest wachten op een huisarts van de HAP, maar deze kwamen niet. Uiteindelijk is dit, tot frustratie van het personeel, via de telefoon met een arts in het Dijkzigt gebeurt. Vandaar de opmerking ;)

Minister Ter Horst, ik heb er weinig hoop op, maar misschien dat een van uw naaste medewerkers meeleest :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #69 Gepost op: 20 april 2007, 12:21:30
Vervoer per ambu na toestemming van arts klinkt als een wildwest verhaal.
Nooit van gehoord en gebeurt hier in de regio ook niet.