In een star land als Nederland, qua wetgeving, flexibileit om iets te wijzigen wat ten goede zou komen aan het algemeen nut EN de mentaliteit van de weggebruikers in het algemeen, zal een ommezwaai naar nog méér zwaailicht-kleuren in het verkeersbeeld waarschijnlijk nooit lukken.
Als land met regelgevingen is de USA natuurlijk niet te vergelijken met Nederland, het gebruik van zwaailichten in diverse kleuren met sirenes en daarbij verschillende voorrangsregels (van voorrangsvoertuig tot "courtesy light vehicle") is daar voor voorál brandweerlieden een normaal, en goed-werkend, verschijnsel.
Waar de kleur rood nu nog niet omschreven staat, zou dit toch een mooie oplossing zijn om in Nederland ook (vrijwillige) brandweermensen en ambulance-personeel of artsen een extra status te geven? Waarom ook niet? Regelgevingen zijn er om aangepast te worden, als automobilist kun je wennen aan nieuwe situaties en het komt de hulpverlening, denk ik, alleen maar ten goede.
Natuurlijk moet er dan weer een projectteam, onderzoeksteam, totstandkomingteam, realisatieteam, handhavingsteam en controleteam op de invoering, naleving etc etc in het leven geroepen worden, want dit is Nederland, het moet over miljoenen schijven en honderden ambtenaren.
Als het geregeld zou zijn in de wetgeving (verkeer, certificaties etc etc) dan ga ik met plezier opzij voor een personen-auto met een rood zwaailicht/strobelicht/LED-licht voor/achter/bovenop en sirene omdat ik zou weten dat daar iemand gaat die een hulpverlenend beroep heeft en met spoed iemand helpen moet.
Misschien wel een bekende van me.