Snurkende ademhaling bij bewusteloos Slachtoffer

Auteur Topic: Snurkende ademhaling bij bewusteloos Slachtoffer  (gelezen 18284 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 2 maart 2007, 10:28:29
Ik ben lesgever EH bij Rode Kruis-Vlaanderen.  Onlangs heb ik in het tijdschrift Reddingswezen gelezen dat een Lotus een snurkende ademhaling acteert wanneer hij bewusteloos is en op de rug ligt.  Leren jullie dit zo aan en waarom?  In Vlaanderen krijgen onze simulanten deze instructie niet.




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2007, 13:12:15
Een snurkende ademhaling is een teken van een bellemerde ademhaling en de ehbo'er zal dan iets moeten doen om de ademweg vrij te maken/houden
Dit kan mbv de stabiele zijlinging wanneer er geen verdenking is op cwk letsel, is die verdenking er wel dat chinlift of (trauma)jawthrust.
Dat laatste doe je trouwens ook bij het vermoeden van bekkenfractuur etc.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2007, 13:33:40
Een snurkende ademhaling is een teken van een bellemerde ademhaling en de ehbo'er zal dan iets moeten doen om de ademweg vrij te maken/houden
Dit kan mbv de stabiele zijlinging wanneer er geen verdenking is op cwk letsel, is die verdenking er wel dat chinlift of (trauma)jawthrust.
Dat laatste doe je trouwens ook bij het vermoeden van bekkenfractuur etc.

Jacques
Dit is een reactie van een hulpverlener in het veld.  Is een snurkende ademhaling veel waar te nemen bij een bewusteloos slachtoffer? Toch nog eens mijn vraag speciaal naar Lotus toe: wordt het jullie aangeleerd om een snurkende ademhaling te acteren bij bewusteloosheid?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2007, 13:49:15
Dit is een reactie van een hulpverlener in het veld.  Is een snurkende ademhaling veel waar te nemen bij een bewusteloos slachtoffer? Toch nog eens mijn vraag speciaal naar Lotus toe: wordt het jullie aangeleerd om een snurkende ademhaling te acteren bij bewusteloosheid?

de snurkende admehaling is zeker regelmatigte horen.
of de Lotus hem speelt hang af van de opdracht van de instructeur.
Hij bepaald of het slachtoffer (na verloop van tijd) gaat snurken of niet, dat wordt niet door de Lotus bepaald

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2007, 17:21:50
Misschien zijn de Belgen anders anatomisch gebouwd, dat ze niet snurken.......dat maakt wel voor een goede nachtrust  ;D

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2007, 18:47:04
We hebben niet geleerd om te snurken bij bewusteloosheid, bij de opleiding.
Wel dat als je wil berijken dat je stabiel wordt gedraaid, dat je dan een snurkenden ademhaling kan spelen zodat er dan actie moet worden genomen door de hv er.
Dus of chinlift of stabiele zijligging.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2007, 23:40:38
Een snurkende ademhaling speel je al naar gelang je letsel dit vereist! En dat is niet alleen bij een casus bewusteloos.

En inderdaad... soms wil de instructeur dat je gaat snurken zodra je bewusteloos op je rug ligt.

Ikzelf ben meer een voorstander van de snurk wanneer daar echt een reden voor is, zoals hersenletsel, een diepere bewusteloosheid, dronkenschap, etc.
Die snurk moet namelijk wel ergens vandaan komen. Niet iedere bewusteloze begint direct te snurken.

Maar zoals al gezegd werd, wordt het in een ehbo-les nogal eens gevraagd om de ehbo-er op het spoor te zetten van een stabiele zijligging of een chinlift. Daarmee werk je dus inderdaad de illusie in de hand dat iedere bewusteloze snurkt.
Ik breng daar liever wat andere maatstaven in aan.


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2007, 00:17:13
Misschien zijn de Belgen anders anatomisch gebouwd, dat ze niet snurken.......dat maakt wel voor een goede nachtrust  ;D

WM.

Geef mij zo'n man die niet snurkt.  ;D  ;D  ;D

Maar ik ben het met jorrin eens, vaak is het in overleg met de instructeur.