Ik verwacht alleen knipperende bordjes in mijn achteruit-kijkspiegel met POTS EITILOP erop.
Het gebruik van de bordjes maakt het er mijns inziens alleen maar moeilijker op. Je hebt je zowiezo aan de verkeersregels te houden, het gebruik van een bordje geeft je geen enkele ontheffing, het geeft je slechts de illusie dat anderen het tijdig opmerken, het correct interpreteren na de vraag of het wel een rechtsgeldig bordje is, daarna gaat de bestuurder kijken in welke mate hij je wel of niet kan helpen door aan de kant te gaan, het risico op het overig verkeer daardoor meer in gevaar brengen is groter dan het voordeel wat je hebt om er eerder omheen te kunnen lijkt mij.
Op het moment dat je met zo'n bordje tegen je zonneklep aan je begeeft in het verkeer, EN je creëert daarbij voor jezelf verwachtingen dat andere weggebruikers je voorrang zullen verlenen zul je alleen maar teleurgesteld worden, dunkt mij.
Nogmaals, het lijkt alsof je persé een punt wilt halen dat die bordjes nut hebben in het verkeersbeeld. Ik heb nog geen hard argument gezien waaorm dat zo zou zijn maar, then again, ik heb ook nog geen hard argument gezien om het NIET landelijk in te voeren of wijds bekend te stellen dat het wél gebruikt mag worden.
In de USA mag, verschillend per staat qua kleur en regels, elke (vrijwillige en beroeps) brandweerman/vrouw zijn/haar eigen auto uitrusten met licht en geluid. Dit om zo snel mogelijk, met voorrang (Code3) op de kazerne te komen. Het opnoemen van het gebruik van verschillende kleuren laat ik hier achterwege. Ook mogen ze rechtstreeks met hun voertuig naar een medical call gaan om te assisteren.
Ik heb zelf twee maal, meerijdende met mijn vriend in zijn auto, meegemaakt dat we Code3 naar een Medical response toe gingen. Mobilofoon in de auto, iedere brandweerman heeft zijn EIGEN roepnummer, hij meldde zich in en met toeters en bellen gingen we waar de inzet was. Het blijft een ander land, andere gewoontes, andere regelgeving maar waarom zou een op Nederland toegespitste regelgeving en gebruik van blauw en geluid niet voor onze brandweerlieden en medisch personeel toegestaan kunnen worden.
Ik zou hier meer heil in zien, mits goed uitgevoerd, uitgewerkt, bekend gesteld, dan het gebruik van knipperende LED-bordjes voor zover die al opvallen in de achteruit-kijkspiegel.