@peter71... Het is zonde als een sprinkler installatie 5 L/m2/min (op een oppervlak van 9 m2) water gaat geven als het het met een handbrandblusser uitgemaakt kan worden...
Ik ben er dan ook voor om brandslanghaspels in het gebouw te laten. In Engeland zijn ze al verder en daar zie je in gebouwen met sprinkler al dat de brandslanghaspels verdwenen zijn en dat er alleen nog maar handbrandblussers staan. Dit vindt ik ook een slechte ontwikkeling die hopelijk Europees geen navolging gaat krijgen...
.
Een sprinkler spreekt pas aan als het element 68 graden is. Quick response sprinkler reageren sneller omdat het element bestaat uit minder 'massa' dus sneller is opgewarmd.
Een sprinkler wordt gezien als een installatie die inderdaad de brand 'beheerst'. De brandweer zal vaak nog het vuur definitief moeten uitmaken.Alleen worden de meeste branden wel beheerst met max 5 koppen geactiveerd...
Dan is meestal het brandje niet echt meer groot!!
Een ESFR sprinkler wordt vaak wel als een blussende sprinkler gezien...
Als je helemaal voor het moderne spul gaat moet je voor mistsprinklers gaan (
http://www.marioff.fi/index_EN.shtml ) wordt tegenwoordig ook op cruiseschepen geïnstalleerd en in machinekamers van schepen.
Een sprinkler wordt tegenwoordig niet gezien ter bescherming van de HDC. Hoogstens krijg je 30 minuten reductie. Een sprinkler is een technische installatie die een betrouwbaarheid heeft van rond de 95%. Als je grotere brandcompartimenten toestaat met een sprinkler krijg je hoogstens een brand die groter is dan in een vergelijkbaar gebouw zonder sprinkler. Als je het ter vervanging doet van de brandwerendheid op de HDC gaat het dus echt fout en stort het gebouw in...
De meeste faalkansen van een sprinkler zitten in het onderhoud en het dicht taan van afsluiters.
Er is wel een ontwikkeling in Engeland om een HDC van staal niet meer op componenten niveau te gaan bekijken maar op systeemniveau (en daar ook de afkoelingsperiode in mee te nemen!!!!) Er zijn dan verbluffende resultaten te behalen waarbij je een groot deel van de constructie niet hoeft te beschermen. Maar dat is hier off-topic
De eisen waaraan ik zat te denken die konden vervallen zijn eisen aan de brandklassen van materialen en (deels) aan de brandwerendheid van de compartimentswanden.