1e bericht:
Reddingsbrigade Almere nog niet op C2000
ALMERE / MAAIKE VAN DEN BOSCH -
De Reddingsbrigade en Brandweer Almere hebben nog altijd geen samenwerkingsovereenkomst getekend. Ook wacht de Reddingsbrigade nog steeds op de nieuwe mobilofoons en portofoons, die werken op het C2000-systeem. Politie, brandweer en GGD zijn hier al sinds oktober 2005 op aangesloten. ,,Maar het goede nieuws is", zegt voorzitter Diana Werkman bijna lachend, ,,dat we vanaf woensdag wel nieuwe piepers krijgen die digitaal werken." Hiermee wordt drie minuten tijd gewonnen omdat de kustwacht dan direct de brigade kan inseinen, zo stelt Werkman.
De aanleiding voor een officiële samenwerking tussen brandweer en reddingsbrigade komt voort uit de wens van het college van burgemeester en wethouders om de veiligheid op de Almeerse wateren te verbeteren. Dit naar aanleiding van het Weerwaterongeval in 2002 waarbij een man om het leven kwam.
Werkman blijft optimistisch: ,,Ik verwacht dat we deze maand het convenant tekenen." Reden voor de vertraging is volgens de voorzitter deels financieel van aard. Om een 24-uurs bewaking te kunnen garanderen, is volgens haar ook extra subsidie nodig. ,,We gaan meer brandstof verbruiken en materiaal. Dat kost denk ik vijfduizend euro extra per jaar."
Dat de 32 vrijwilligers van deze dienst nog altijd niet over de juiste apparatuur beschikken voor communicatie via C2000 is 'bijzonder vervelend'. De communicatie onderling met ander reddingsbrigades, politie en brandweer wordt zo bemoeilijkt. Eerder werden hierover al politieke vragen gesteld. Woordvoerder Maartje Hormes van Brandweer Almere laat weten dat de portofoons inmiddels geleverd zijn en de GGD een instructiebijeenkomst gaat houden. ,,Ik verwacht dat er voor de start van het zomerseizoen mee gewerkt kan worden."
Bron: Almerevandaag.nl (via Reddingsnet)