Goedemiddag 024,
Ik denk dat we min of meer op dezelfde lijn zitten echter wil ik een aantal belangrijke nuances aanbrengen.
We zijn het er beide over eens dat een goede BLS de beste kansen biedt. De Lucas (en bij uitbreiding de Autopulse maar wij gebruiken de Lucas2) neemt het deel thoraxcompressies uit onze handen en doet dat perfect, beter dan wie ook. Een verminderde mortaliteit hierdoor kan nog niet bewezen worden maar het geeft de patiënt maximale kansen door die compressies, mits goed geplaatst, perfect uit te voeren. Dat is mijn inziens al de meerwaarde van het toestel.
Door dat toestel krijg ik de kans om in alle rust mijn andere ALS-handelingen uit te voeren.
Zoals je al aangeeft, als je na een halfuur nog geen succes hebt is verder handelen zinloos en is de komst van een 2de ambulanceteam zinloos. Dat geldt absoluut voor een asystolie-scenario en dan stop je zelfs al na 20'. Er is echter een uitzondering: persisterende VF. Je probeert dan zo snel mogelijk, na het plaatsen van de ETT/IV-lijn en medicatietoediening op transport te gaan naar een PCI-centrum. Het is niet de eerste die onder gebruik van de Lucas gedotterd wordt en zonder restverschijnselen het ziekenhuis kan verlaten. Uiteraard is er dan langer dan een halfuur gereanimeerd, dat is evident. Even evident is het dat er soms niets meer met de pt gedaan wordt en hij/zij dan in het ziekenhuis dood verklaard wordt. Het zij zo.
Om even terug te komen op de kostprijs van het toestel nog het volgende: de inzet van vrijwillige brandweermannen heeft ook een kostprijs. Wij betalen die ook allemaal (nouja, toegegeven, ik niet
). Daarnaast vind ik dat het inzetten van brandweer/politie (hoezeer ze soms ook welkom zijn) jammer want ze worden van hun kerntaak afgehaald. Die kerntaken, zeker in het geval van de politie, vindt de maatschappij ook belangrijk. Wij halen het blauw van de straat om 4 van de 5 keer toch met een overlijden geconfronteerd te worden. Dat kunnen we, even cru gezegd en misschien wat kort door de bocht, weinig efficiënt noemen en verspilling van middelen.