Collegae,
Om te beginnen: "its good to be back"! Ik vind het ook leuk om te zien hoe een mooie discussie in stand wordt gehouden. Mijn persoonlijke mening over device voor thoraxcompressies:
De eerste studie toonde al aan dat het geen significante meerwaarde had. Wat deden de fabrikanten? Ze lieten opnieuw onderzoek doen. Met hetzelfde resultaat: geen sluitend bewijs voor de meerwaarde. Het lijkt mij evident dat het veiliger is voor de medewerkers als je reanimerend naar het ziekenhuis gaat. Hoe vaak doen wij dat eigenlijk? De laatste keer voor mij was meer dan 4 jaar geleden (bij een man van 90jr, de jonge collega die de regie voerde stond erop ondanks mijn bedenkingen). Het lijkt erop, als ik hier lees tenminste, dat we nu juist vaker reanimerend naar het ziekenhuis gaan door de komst van het apparaat. Waarvoor eigenlijk? Is er onderzocht wat de kans van slagen is bij persisterende VF? Er schijnen wel casussen te zijn van overleving zonder restverschijnselen maar ik heb het nooit meegemaakt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben sowieso voor veiliger werken maar zijn we nu niet een beetje aan t' doordraaien door alle persisterende VF patienten toch te vervoeren? Oh, ja, ik weet ook dat het volgens protocol moet maar ik heb ook een stel hersens... Bovendien, wij hebben nog geen device en dus zou ik onderweg moeten masseren. Daar pas ik voor.
CM