Beste mensen,
Mijn indruk van deze apparaten versus manuele compressies is dat beide leiden tot een verbeterde ROSC maar dat er nauwelijks verschil is in de mortaliteit na 30 dagen. Hier heb je een link dat deze theorie onderbouwd
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/meeting_abstract/122/21_MeetingAbstracts/A256De winst valt m.i. te halen in het vroegtijdig defibrilleren en BLS door politie-brandweer of burger. Daar moeten we het van hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat we deze apparaten niet moeten gebruiken. Ik heb nergens kunnen ontdekken dat ze slechter zijn dan manuele compressies. Ze maken de reanimatie wel makkelijker doordat je zelf je handen vrij hebt.
Vandaag sprak ik het projectleider van RADHM, hij vertelde dat Medtronic bezig is te onderzoken of er iets gedaan kan worden met de impedance waardoor ritme herkenning mogelijk wordt gemaakt tijdens het masseren. Het streven is gelijktijdig defibrillatie door de lucas middels een stekker koppeling naar de monitor toe. Klinkt wel veelbelovend..
CM