Heb eens dze topic doorgelezen (beetje laat) en valt mij op dat er niet echt of verschillende antwoorden zijn gegeven.
Sirene op voertuigen: Vroeger (voor alle europa en eu gedoe) stond er in de wet dat een hulpverlenings voertuig met blauwe lampen en een 2 tonige sirene voorang MOET krijgen van het overige verkeer. (Politie, Brandweer en andere daarvoor uitgeruste voertuigen)
Voertuigen met blauwe lampen en een 3 tonige sirene dient men zo SPOEDIG mogelijk doorgang te verlenen.(Ambulance en Bloedbank)
In deze tijd is dit aangepas. Men spreekt nu over voertuigen met OGS ( Optische en Geluids Signalen).
Deze voertuigen zijn ingericht en goedgekeurde hulpverlenings voertuigen.
Deze voertuigen dienen indien, voorzien van OGS, door het overige verkeer voorang te krijgen of zo snel mogelijk voor- of doorgang te krijgen.
Kort gezegd; een voertuig met in werking zijnde OGS is een voorrangs voertuig.
Nog even over de HAP voertuigen. Deze voertuigen zijn ook ingericht als een hulpverlenings voertuig.
Deze mogen (in de meeste gevallen) alleen A1 rijden met toestemming van de CPA / GMC in die regio.
Een paar redenen waarom de HAP met A1 rijd.
1 Melding van een kind met een koorts stuip
2 Melding van een patient met een insult. (langer dan een kwartier of als patient er niet uit komt)
3 Melding van een patient met een Hypo / Hyper die niet aanspreekbaar is.
Andere redenen kunnen zijn dat de arts hierom vraagt om medische redenen.
Meldingen van de CPA / GMC.
1 Melding van iemand onwel terwijl er geen ambu beschikbaar is
2 Melding van assistentie reanimatie als 2 e voertuig
Dus alle OGS ritten (A1) gaan in overleg met CPA en arts en alleen met toestemming van CPA / GMC