[witte kolom] Casus: EHBO op de tribune

Auteur Topic: [witte kolom] Casus: EHBO op de tribune  (gelezen 23914 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Gepost op: 9 maart 2007, 00:24:03
Als aftrap een poging om een kleine, bescheiden casus te houden... Puur EHBO deze, voor een deel waar gebeurd.

Je bent EHBO-er bij een voetbalwedstrijd in een tjokvol stadion. Het is koud en het regent, en de thuisploeg staat behoorlijk achter. Na een vechtpartijtje op de tribune waarbij geen gewonden zijn gevallen wordt je samen met je collega bij een vrouw (28 jaar) geroepen. Ze zit bleekjes op de tribune, tolt een beetje met haar ogen en is een beetje verward. De steward die je heeft groepen vertelt dat ze ongeveer 2 minuten 'out' is geweest. Naast haar zit een famiilielid die zegt dat ze vroeger wel eens hyperventilatie heeft gehad wat er ook zo uitzag. Ze hebben haar nadat ze was bijgekomen een glaasje water gegeven, maar het gaat nog niet echt beter... De menigte om haar heen zijn allemaal zeer onrustig en dringen aan op actie. Altijd fijn, die stuurlui aan wal ;)
In je tas zit verbandmateriaal, een bloeddrukmeter+stethoscoop (geen automatische), paracetamol, een flesje drinkwater, dextro, zouttabletten.

VRAGEN:
-Je collega heeft een portofoon. De coordinator vraagt of je assistentie van de GGD nodig hebt die ook in het stadion aanwezig is. Laat je ze komen?

-Wat vraag je aan de vrouw en het familielid nog verder uit en hoe handel je nu?

-Waar houdt je rekening mee voor de zeer nabije toekomst wat betreft het beloop en behandeling van deze vrouw?

Arts  www.alphalog.nl

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2007, 19:10:34
(Deze casus was enige tijd geleden verplaatst naar het modhok, maar start vanaf NU  ;))
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2007, 19:20:15
Direct reageren of eerst per PM net als de vorige casus?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2007, 19:21:26
In deze casus mag alles gewoon direct, ik heb even te weinig tijd en te weinig ervaring om alles per PM te regelen  ;)
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2007, 19:32:15
VRAGEN:
-Je collega heeft een portofoon. De coordinator vraagt of je assistentie van de GGD nodig hebt die ook in het stadion aanwezig is. Laat je ze komen?
Als een beetje ervaren ehv-er is het je eer te na om zomaar ja te zeggen.
Gezien het hele verhaal, geruime tijdsverloop en het feit dat ze toch aanwezig zijn laat ik ze op voorhand komen.

-Wat vraag je aan de vrouw en het familielid nog verder uit en hoe handel je nu?
ABC-controle en bijbehorende vragen.
Vraag naar bekende ziektes en/of medicijnen.

-Waar houdt je rekening mee voor de zeer nabije toekomst wat betreft het beloop en behandeling van deze vrouw?
In ieder geval uit het vak met supporters weghalen en overbrengen naar EHV-ruimte of een rustige plaats voor verdere controle/bewaking.

1of4

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 april 2007, 19:53:44
Hmmm,

Verward & bleek, even 'out' geweest, de kou de regen.
Suikerziekte? Onderkoeling? Ergens van geschrokken? Drank?
Kan nog van alles zijn.

Familie heeft al aangegeven 'vroeger' eens iets soort gelijks meegemaakt te hebben, ik zou nog willen weten wat het SO recent gegeten en gedronken heeft en wat er vlak voor het 'out gaan' gebeurde met het SO. Als het SO het niet zelf kan vertellen dan aan de familie.

Ik zou het SO van de tribune halen naar een rustige beschutte plek, uit de regen en de kou, dan de dextro tabletten oplossen in water en die geven, als het SO zelf beker normaal kan vast pakken en kan drinken.
Hebben we suikerziekte (Hypo) en onderkoeling in ogenschouw genomen en we zijn gelijk van de schieuwnierige omstanders af.

Of de GGD moet komen? Hangt er van af wat er is van de GGD? Een arts? Een ambulanche team? De school verpleegkundige (je weet wel zo een die bij kleuters komt kijken hoe ze groeien enzo). Laat ik uitgaan van een ambulanche team. Die zou ik wel vast inlichten. Maar nog niet direct laten uitrukken. Dat hangt af van hoe het met het SO gaat als we van de tribune af zijn.

Ik hoef, als EHBO'er, deze mevrouw niet verder te behandelen in de toekomst, ik stel de diagnose ook niet. Eerst maar eens (laten) vast stellen wat het SO heeft.

Dan nog een vraagje, wat moet je als EHBO'er eigenlijk met een bloeddruk meter en een stethoscoop?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 25 april 2007, 20:25:35
Vraag 1:
Ik zou de ambu mensen nog niet op laten komen, laat ze wel alvast informeren dat hun hulp misschien in de nabije toekomst nodig zal zijn.
Vraag 2: Hoe zag mevrouw eruit voor de "out" en is mevrouw bekent met ziektes zoals suikerziekte.
Vraag aan mevrouw hoe ze zich nou voelt, of ze ergens last van heeft ( pijn o.i.d.)

Ik neem mevrouw mee naar een rustige en warme plek, geef Dextro en water, en indien ik of mijn collega ervaring hebben in het meten van de bloeddruk zal ik dit doen aangezien mevrouw trillerig is en bleek en niet helemaal bij de les is als ik zo de beschrijving lees.

Indien mevrouw er in de warmte en met de dextro niet beter op wordt roep ik de hulp van de Ambu collega's in, er is dan toch echt iets mis waar ik als eho-er niks aan kan doen. Dit ook als de tensie abnormaal blijkt natuurlijk
Als mevrouw dr situatie verbeterd zal ik het haar vragen of dit al vaker gebeurd is en haar adviseren naar de huisarts(enpost) te gaan om het eens uit te laten zoeken. Dit alleen als mevrouw weer kleur heeft, volledig bij kennis is en zelfstandig kan staan lopen e.d.

De bloeddrukmeter kan gebruikt worden mits je bekwaam bent en zonder stethoscoop geen bloeddrukmeting ;)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 april 2007, 21:17:41
Gegevens uit anamnese en het beeld:
- Is 2 minuten 'out' geweest
- Tolt met haar ogen
- Is wat verward
- Heeft ooit hyperventilatie gehad, leek op dit wat ze nu heeft
- In het stadion is het koud (?)

Overwegingen
- Flauwte
- Hyperventilatie gevolgd door flauwte
- Epilepsie (absence)
- Hypo (slecht gegeten?)
- Onderkoeling
(- CVA/TIA, Angina Pectoris/Myocardinfarct (gezien de leeftijd zeer onwaarschijnlijk))
(- Psychische problematiek)

Eerste stap is om de vitale functies snel te checken en vervolgens het SO direct naar de gracht te verplaatsen om uit de drukte te zijn. Moeder nemen we mee. In de gracht bekijken we de vitale functies beter en gaan we navraag doen naar wat er nu precies gebeurt is. We vragen AMPLE uit en vragen de moeder te beschrijven wat er tijdens het out-gaan gebeurde. Als de jongedame in staat is om goed te lopen gaan we naar de EHBO-ruimte waar het warmer is, indien ze nog steeds niet lekker is leggen we haar op de behandeltafel.

Vragen aan slachtoffer: oriëntatie, duizeligheid, misselijk, hoofdpijn, pijn, pijn op de borst?
Vragen aan moeder: bekend met epilepsie, suikerziekte, hyperventilatiesyndroom, trauma aan hoofd, andere ziekten? Welke medicatie gebruikt, wanneer voor laatst gegeten/gedronken, wat?

We moeten er rekening mee houden dat ze nogmaals het bewustzijn verliest, tijdens lopen dus begeleiden en eventueel in de EHBO-post neerleggen.

Tensiemeter gebruik ik niet, heeft geen waarde. Indien ik twijfel over de kwaliteit van haar circulatie, laat ik de GGD komen.

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2007, 21:35:15
Allereerst :
Indien het verantwoord kan proberen het so met moeder eventueel onder begeleiding vasn de steward naar beneden brengen.

Bij de meeste gecoordineerde inzetten is het protocol dat bij een eventuele hulpvraag/ -/verlening de opperkip wordt gewaarschuwd omdat hij/ zij dan weet dat deze groep niet meer kan reageren op andere hulpvragen.

verdere controles en waarschuwingen gebeuren veilig beneden.

Arend

De bloeddrukmeter zal ik (in eerste instantie)  niet gebruiken indien ik deze nodig zal blijken te hebben is het meer voor de hand liggend om de aanwezige ambu bemanning te waarschuwen. (ondanks dat ik wel mee uit de voeten kan. 8))

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 25 april 2007, 21:52:17
VRAGEN:

op dit moment nog geen ambu eerst maar eens uitzoeken, voordat we paniek gaan zaaien

vragen aan so:
wat is er gebeurt??
hoe voelt u zich??/heeft u het koud??
wat heeft u in de afgelopen uren gegeten, en gedronken??
bent u geslagen??
heeft u ergens pijn??
bent u bekend met diabetis,epilepsie,hyperventilatie, of andere lichamelijke klachten??
heeft u in de afgelopen uren alcohol (en/of drugs) gehad??
wat voor dag is het vandaag??
watvoor jaar leven we nu??

indien ik geen of onvoldoende antwoord krijg van het so stel ik deze vragen aan het familielid. en uiteraard stel ik het familielid gerust. en probeer ik indien mogelijk so en familielid naar de ehboruimte te krijgen. of aangezien GGD aanwezig is en ik neemaan dat er ook 1 of meerdere ambu's aanwezig zijn kan ik een amb tp laten komen als behandelruimte.

daarnaast zou ik graag willen weten: zwakke, of krachtige pols, en hoevaak per minuut
ook hoevaak per minuut so ademt
ziet so bleek

omdat er een vechtpartij is geweest kan het zijn dat het so ook klappen heeft opgevangen, en zou er hersenletsel kunnen zijn,

onderkoeling zou mogelijk zijn indien de temperatuur erg laag is in het stadion

hyperventilatie omdat het familielid dat zegt

epilepsie heb ik zelf niet aan gedacht, maar zou inderdaad ook heel goed mogelijk zijn

alcohol en drugs zou ook mogelijk kunnen zijn gezien de leeftijd 28 jaar

hypo