Gegevens uit anamnese en het beeld:
- Is 2 minuten 'out' geweest
- Tolt met haar ogen
- Is wat verward
- Heeft ooit hyperventilatie gehad, leek op dit wat ze nu heeft
- In het stadion is het koud (?)
Overwegingen
- Flauwte
- Hyperventilatie gevolgd door flauwte
- Epilepsie (absence)
- Hypo (slecht gegeten?)
- Onderkoeling
(- CVA/TIA, Angina Pectoris/Myocardinfarct (gezien de leeftijd zeer onwaarschijnlijk))
(- Psychische problematiek)
Eerste stap is om de vitale functies snel te checken en vervolgens het SO direct naar de gracht te verplaatsen om uit de drukte te zijn. Moeder nemen we mee. In de gracht bekijken we de vitale functies beter en gaan we navraag doen naar wat er nu precies gebeurt is. We vragen AMPLE uit en vragen de moeder te beschrijven wat er tijdens het out-gaan gebeurde. Als de jongedame in staat is om goed te lopen gaan we naar de EHBO-ruimte waar het warmer is, indien ze nog steeds niet lekker is leggen we haar op de behandeltafel.
Vragen aan slachtoffer: oriëntatie, duizeligheid, misselijk, hoofdpijn, pijn, pijn op de borst?
Vragen aan moeder: bekend met epilepsie, suikerziekte, hyperventilatiesyndroom, trauma aan hoofd, andere ziekten? Welke medicatie gebruikt, wanneer voor laatst gegeten/gedronken, wat?
We moeten er rekening mee houden dat ze nogmaals het bewustzijn verliest, tijdens lopen dus begeleiden en eventueel in de EHBO-post neerleggen.
Tensiemeter gebruik ik niet, heeft geen waarde. Indien ik twijfel over de kwaliteit van haar circulatie, laat ik de GGD komen.