[witte kolom] Casus: EHBO op de tribune

Auteur Topic: [witte kolom] Casus: EHBO op de tribune  (gelezen 23926 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 25 april 2007, 22:18:15
Goede reacties tot nu toe! Eerste update komt morgenavond, blijf brainstormen tot die tijd!
Arts  www.alphalog.nl

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 25 april 2007, 23:36:20
Als aftrap een poging om een kleine, bescheiden casus te houden... Puur EHBO deze, voor een deel waar gebeurd.

Je bent EHBO-er bij een voetbalwedstrijd in een tjokvol stadion. Het is koud en het regent, en de thuisploeg staat behoorlijk achter. Na een vechtpartijtje op de tribune waarbij geen gewonden zijn gevallen wordt je samen met je collega bij een vrouw (28 jaar) geroepen. Ze zit bleekjes op de tribune, tolt een beetje met haar ogen en is een beetje verward. De steward die je heeft groepen vertelt dat ze ongeveer 2 minuten 'out' is geweest. Naast haar zit een famiilielid die zegt dat ze vroeger wel eens hyperventilatie heeft gehad wat er ook zo uitzag. Ze hebben haar nadat ze was bijgekomen een glaasje water gegeven, maar het gaat nog niet echt beter... De menigte om haar heen zijn allemaal zeer onrustig en dringen aan op actie. Altijd fijn, die stuurlui aan wal ;)
In je tas zit verbandmateriaal, een bloeddrukmeter+stethoscoop (geen automatische), paracetamol, een flesje drinkwater, dextro, zoutabletten.

VRAGEN:
-Je collega heeft een portofoon. De coordinator vraagt of je assistentie van de GGD nodig hebt die ook in het stadion aanwezig is. Laat je ze komen?

In dit geval is zeer belangrijk om te weten wat er precies aan vooraf ging.
Er zijn genoeg factoren aanwezig om een hyperventilatie aanval uit te lokken, maar ik wil zeker geen andere oorzaken uitsluiten.
De bloeddrukmeter blijft in de tas, ik voel de polsslagader en als ik die kan voelen is de bloeddruk voldoende hoog.
Afhankelijk van de frequentie, volume en regelmaat van de circulatie en de ademhaling laat ik de GGD rap komen of ga ik eerst met hun overleggen.
Wat in ieder geval duidelijk is, de dame in kwestie moet, als het even kan, van de tribune af richting rustige, warme ruimte.

-Wat vraag je aan de vrouw en het familielid nog verder uit en hoe handel je nu?

Welke vragen ik, afgezien van de beroemde vraag "wat is er gebeurd ?", ga stellen kan ik je na afloop zeggen.
Waar mijn zorg naar uit gaat is in de eerste plaats of ik de hulpverlening verantwoord kan voortzetten of dat ik de GGD laat komen zie boven.
Vervolgens moet we samen met mevrouw bekijken hoe we mevrouw van de tribune naar een rustige ruimte kunnen brengen.

-Waar houdt je rekening mee voor de zeer nabije toekomst wat betreft het beloop en behandeling van deze vrouw?

Met de reele wensen van het slachtoffer.
Daarnaast met de mogelijke risico's die uit de bovenstaande risico inventarisatie en evaluatie voortvloeien.

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 26 april 2007, 01:20:45
Ik weet niet echt wat ik hiermee aanmoet, maar kan het geen shock zijn? Dus, ik zou kijken naar het bekende zweet, of ze dorst heeft en of het eventueel onderkoeling is.

-Je collega heeft een portofoon. De coordinator vraagt of je assistentie van de GGD nodig hebt die ook in het stadion aanwezig is. Laat je ze komen?
Nadat ik weet wat er gebeurd is en dus ook beter een indicatie kan geven van wat de mevrouw mankeerd, ja.

-Wat vraag je aan de vrouw en het familielid nog verder uit en hoe handel je nu?
-Wat is er gebeurd;
-Hoe ze zich precies voelt (duizelig, koud, heet, moe, etc.. Is dit een nuttige vraag? Geen idee);
-Is er verder vandaag nog iets gebeurd;
Meer weet ik even niet.

-Waar houdt je rekening mee voor de zeer nabije toekomst wat betreft het beloop en behandeling van deze vrouw?
-Bewustzijnsverlies;
-Overgeven (als het een shock is en ze heeft drinken gehad is die kans best reëel denk ik)

Weet ik verder ook niet.

Ook mijn vraag, wat moet een EHBO-er met een bloeddrukmeter en een stethoscoop? Ik kan daar niet mee omgaan, ik heb sowieso 0 ervaring wat EHBO betreft behalve dan dat ik het diploma inmiddels heb, maar daar leren we niets ver en ik raak niets aan waar ik niets mee kan.
*leegheid*

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 april 2007, 16:20:39
::) er zijn ehbo-ers die dat wel kunnen, en ehbo-ers zijn ook vb geneeskunde of verpleegkunde studenten of vpks die als ehbo-er functioneren, en dus de zelfde status, en bevoegdheden hebben op zo'n moment.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 26 april 2007, 16:29:48
::) er zijn ehbo-ers die dat wel kunnen, en ehbo-ers zijn ook vb geneeskunde of verpleegkunde studenten of vpks die als ehbo-er functioneren, en dus de zelfde status, en bevoegdheden hebben op zo'n moment.

Dit gaat off-topic. Ik neem aan dat je praat over het gebruik van tensiemeter? In principe is een student verpleegkunde of geneeskunde op het moment dat hij wordt ingezet door het ROde Kruis een EHBO'er, niets meer en niets minder. Formeel gezien mag de tensiemeter dan niet worden gebruikt. Eigenlijk hoort dat dan ook niet in de tas van de EHBO'er te zitten.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 26 april 2007, 16:38:07
is dat bij wet geregeld dan dat je geen tentie meter en stethoscoop mag hebben als je iets kunt met meetgegevens, en je er mee overweg kan??? idd beetje off topic, haakte even in op een vraag van iemand

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 26 april 2007, 16:48:56
Eerste update Voor de discussie uit de hand loopt  ;D

Deze EHBO-er is geneeskundestudent en SIGMA lid, en heeft de benodigde opleidingen om de tensiemeter te gebruiken. Of het mag van het Rode Kruis is een ander onderwerp van een andere discussie.

Je laat melden dat de ambulance (GGD staat standaard met 1 wagen stand-by) eventjes mag wachten.

Hoewel het lawaai, de krapte en de de omstanders een normale controle behoorlijk bemoeilijken, krijg je de volgende waarden uit je metingen:
-Ademhaling 30 keer per minuut, oppervlakkig. Praten gaat moeilijk, ze praat in korte zinnen en eigenlijk zo zacht dat er weinig van te maken is.

-Hartfrequentie 110 per minuut, krachtig en regulair.

-Bloeddruk in een stadion is niet te bepalen. Je hoort alleen gejuig en gejoel. Toch is het mogelijk om een schatting van de bloeddruk te krijgen. Hoe? En wat verwacht je van de bloeddruk?

-Neurologie (D in de controles): Verbal

-Omgeving: Hoewel het koud is, is ze goed ingepakt in een dikke jas en zit ze zo ver naar achteren dat ze niet is natgeregend.

Als je de familie die er bij zit nog wat verder uitvraagt, krijg je te horen dat ze leed aan iets met een heel moeilijke naam. Fijn.
Je noemt een aantal ziektes (suikerziekte/diabetes, epilepsie) maar dat klinkt allemaal niet bekend...
Omdat de omstanders ondertussen vervelend beginnen te worden en je hier niet zo veel meer kunt, besluit je met behulp van de stewards haar naar beneden te laten lopen. Je legt uit dat we haar uit de drukte gaan halen en naar de EHBO ruimte gaan laten lopen, ongeveer 300 meter verder op. Ze knikt 'ja', en samen met de steward laat je haar opstaan...

Maar dan.

Opeens wordt het lichaam dat je ondersteunt heel zwaar. Zonder waarschuwing valt ze achterover. Je weet te voorkomen dat ze met d'r hoofd hard terecht komt, maar valt zelf mee. Heel charmant. Je krabbelt overeind en bekijkt de situatie. Echter, nog voor je je mond kan opendoen, begint ze heftig te schokken en maakt wilde begingen met haar armen. Je collega maakt snel melding van een epileptisch insult, maar voor hij zijn zin heeft afgemaakt, houdt ze al op en knippert ze met haar ogen.

VRAGEN:
-Wat is hier aan de hand? Heeft ze een insult gehad of iets anders?
-Laat je de GGD nu wel komen? (als ze na die melding niet zelf al zijn gaan lopen)
-Hoe handel je nu?

(Bonusvraag: Hoe maak je zonder je stethoscoop een redelijke schatting van de bloeddruk?)
Arts  www.alphalog.nl

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 26 april 2007, 17:15:22
vragen die ik aan de familie stel:
heeft so alcohol of drugs gehad??
is so betrokken geweest bij vechtpartij daarnet??
wat heeft so in de laatste uren gegeten/ gedronken??

VRAGEN:

eerst zou ik zeggen epilepsie, maar omdat de familie dit niet bekend klinkt:
vanwege de ademhaling 30 per min oppervlakkig en de hoge pols zou ik zeggen shock, maar daar is geen aanleiding toe.

waarschijnlijk ernstige hypo ofzo, maar daar is ook geen aanleiding voor:geen diabetis, en heeft waarschijnlijk wel wat gegeten/gedronken neem ik aan omdat ik er niks over heb gehoord

-Laat je de GGD nu wel komen?
ja (spoed)

-Hoe handel je nu?
nadat mijn collega ambu heeft aangevraagd, vraag ik of hij samen met de steward de omgeving vrij wil maken van mensen en familie wilt geruststellen terwijl ik ABC van so in de gaten houd, in afwachting van ambu.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 26 april 2007, 20:13:58
VRAGEN:
-Laat je de GGD nu wel komen? (als ze na die melding niet zelf al zijn gaan lopen)
-Hoe handel je nu?

Helaas, eerste deel alweer gemist  :'(

Naar mijn idee is hier niet zozeer sprake van een duidelijk lichamelijk lijden maar eerder psychiatrie in de vorm van een conversiestoornis. Helaas, kan je daar in de EHBO weinig mee en zal je toch moeten uitsluiten of er sprake is van bedreigende zaken.

Aanwijzingen hiervoor zijn de snelle oppervlakkige ademhaling, het zachte praten. Verder valt iemand normaliter niet achterover maar zakt in elkaar, de wilde bewegingen met de armen ipv schokken. Verder het snelle bijkomen met knipperen van de ogen.

Om een daadwerkelijk insult uit te sluiten wel even controleren op tongbeet (zijkanten van de tong, vrij ver naar achteren) en incontinentie voor urine.

GGD mag komen hoeft voor mij nog niet, maar ligt denk ik wel aan de ervaring van de EHV-ers. De GGD heeft hier meer dan genoeg ervaring mee. Bij enige twijfel over vitale functies (nog even een keertje controleren) natuurlijk wel de GGD laten komen.

Belangrijk is voor mij toch om haar snel uit de menigte te halen Het is wel goed om haar serieus te benaderen, echter wel zodanig dat ik haar niet "beloon" voor haar gedrag. Belangrijke kanttekening bij conversiestoornis is dat degene zelf zich niet bewust is van het "zelf" veroorzaken van de klachten, zij hebben het idee dat zij geen controle hebben over hun lichaam en dat dat onbewust van hen aangestuurd worden. Haar dus bemoedigen om zelf weer de controle over haar lichaam te krijgen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 26 april 2007, 20:32:57
mmm ik heb deze casus om de een of andere reden ook gemist .....  :(
Nou ja volgende keer beter, het is nu niet echt leuk meer om in te springen ......

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources