[witte kolom] Casus: EHBO op de tribune

Auteur Topic: [witte kolom] Casus: EHBO op de tribune  (gelezen 23922 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #20 Gepost op: 26 april 2007, 20:54:29
mmm ik heb deze casus om de een of andere reden ook gemist .....  :(
Nou ja volgende keer beter, het is nu niet echt leuk meer om in te springen ......

Jacques
Jammer :(
Arts  www.alphalog.nl

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 26 april 2007, 21:03:42
BONUS: Indruk van de tensie zonder deze te meten: voelbare pols bovendruk nog 80 mmHg, voelbare carotis bovendruk nog 60 mmHg (getallen uit m'n hoofd, moet ze ff nazoeken). Daarnaast kan je eventueel kijken naar de capillary refill, echter is die methode bij koude handen niet zo betrouwbaar.

VRAGEN:
-Wat is hier aan de hand? Heeft ze een insult gehad of iets anders?
Het kan een insult zijn geweest, maar het is vrij kort en er het beeld is niet bepaald klassiek. Geen verstijving, geen bewusteloosheid achteraf. Een wilde gok: een psychisch probleem?
-Laat je de GGD nu wel komen? (als ze na die melding niet zelf al zijn gaan lopen)
Ja, op dit moment kan ik vanuit mijn kennis van de EHBO niet meer inschatten wat er aan de hand is en lijkt het me handig om de GGD even te laten kijken. Ik laat ze even komen, niet met grote spoed.
-Hoe handel je nu?
SO op de grond leggen, gerust stellen, evt de snele ademfrequentie wat proberen te verminderen en de komst van de GGD-collega's afwachten

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 26 april 2007, 21:19:47
Citaat
VRAGEN:
Deze vraag voor een EHV-er niet van belang.

Citaat
-Laat je de GGD nu wel komen? (als ze na die melding niet zelf al zijn gaan lopen)
Ja, wil graag ook gezien de omstandigheden een paar handjes er bij.

Citaat
-Hoe handel je nu?
ABC-controles blijven uitvoeren en wachten op ggd/ambu-team
Afhankelijk van de situatie. Als de situatie met omstanders te gevaarlijk wordt so verplaatsen met bijv. brancard.
Anders omstanders om afstand (laten) brengen.

Citaat
(Bonusvraag: Hoe maak je zonder je stethoscoop een redelijke schatting van de bloeddruk?)
Voelbare radialis: bloeddruk acceptabel
Voelbara carotis: lage bloeddruk
exacte waarden niet paraat.  :-[

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 26 april 2007, 22:38:16
Eerste update Voor de discussie uit de hand loopt  ;D

Deze EHBO-er is geneeskundestudent en SIGMA lid, en heeft de benodigde opleidingen om de tensiemeter te gebruiken. Of het mag van het Rode Kruis is een ander onderwerp van een andere discussie.

Je laat melden dat de ambulance (GGD staat standaard met 1 wagen stand-by) eventjes mag wachten.

Hoewel het lawaai, de krapte en de de omstanders een normale controle behoorlijk bemoeilijken, krijg je de volgende waarden uit je metingen:
-Ademhaling 30 keer per minuut, oppervlakkig. Praten gaat moeilijk, ze praat in korte zinnen en eigenlijk zo zacht dat er weinig van te maken is.

-Hartfrequentie 110 per minuut, krachtig en regulair.

-Bloeddruk in een stadion is niet te bepalen. Je hoort alleen gejuig en gejoel. Toch is het mogelijk om een schatting van de bloeddruk te krijgen. Hoe? En wat verwacht je van de bloeddruk?

-Neurologie (D in de controles): Verbal

-Omgeving: Hoewel het koud is, is ze goed ingepakt in een dikke jas en zit ze zo ver naar achteren dat ze niet is natgeregend.

Als je de familie die er bij zit nog wat verder uitvraagt, krijg je te horen dat ze leed aan iets met een heel moeilijke naam. Fijn.
Je noemt een aantal ziektes (suikerziekte/diabetes, epilepsie) maar dat klinkt allemaal niet bekend...
Omdat de omstanders ondertussen vervelend beginnen te worden en je hier niet zo veel meer kunt, besluit je met behulp van de stewards haar naar beneden te laten lopen. Je legt uit dat we haar uit de drukte gaan halen en naar de EHBO ruimte gaan laten lopen, ongeveer 300 meter verder op. Ze knikt 'ja', en samen met de steward laat je haar opstaan...

Maar dan.

Opeens wordt het lichaam dat je ondersteunt heel zwaar. Zonder waarschuwing valt ze achterover. Je weet te voorkomen dat ze met d'r hoofd hard terecht komt, maar valt zelf mee. Heel charmant. Je krabbelt overeind en bekijkt de situatie. Echter, nog voor je je mond kan opendoen, begint ze heftig te schokken en maakt wilde begingen met haar armen. Je collega maakt snel melding van een epileptisch insult, maar voor hij zijn zin heeft afgemaakt, houdt ze al op en knippert ze met haar ogen.

VRAGEN:
Niet relevant en, met alle respect voor de hulpverlener, met dergelijke parameters heb ik maar twee problemen:
hoe krijg ik zo snel mogelijk ALS hulp terplaatse en, op een verantwoorde manier, zo snel mogelijk vervoer naar een behandelcentrum.
wat moet ik doen om te zorgen dat de stuatie in de tussentijd niet verslechterd.

-Hoe handel je nu?
vitale functies bewaken en zonodig veiligstellen, so zolang mogelijk in de houding laten die ze zelf heeft aangenomen en haar daarin ondersteunen. de GGD met spoed laten komen. Op een rampterrein zou dit een T1 slachtoffer zijn.

(Bonusvraag: Hoe maak je zonder je stethoscoop een redelijke schatting van de bloeddruk?)

Pols voelen

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 26 april 2007, 23:24:13
Je kan natuurlijk ook palpatoir de bovendruk inschatten met de tensieband ;). Zo kun je in ieder geval onderscheid maken tussen te hoog en te laag. Auscultatoir bepalen in natuurlijk nauwkeuriger, maar gezien de situatie moeilijk te realiseren. Maar je kan natuurlijk ook de GGD een NIBP laten doen met de monitor.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 27 april 2007, 17:16:29
Je kan natuurlijk ook palpatoir de bovendruk inschatten met de tensieband ;). Zo kun je in ieder geval onderscheid maken tussen te hoog en te laag. Auscultatoir bepalen in natuurlijk nauwkeuriger, maar gezien de situatie moeilijk te realiseren. Maar je kan natuurlijk ook de GGD een NIBP laten doen met de monitor.

De hamvraag is echter wat is de meerwaarde van deze informatie is en rechtvaardigd dat het tijdverlies door de controle.
Voor mij heeft het in deze situatie geen meerwaarde.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 28 april 2007, 18:27:24
OK, laatste update (beetje verlaat door een ambulance-stage  8))

De ambulanceverpleegkunde en chauffeur arriveren. Ze laten haar overeind zitten en willen haar eigenlijk zsm. naar beneden hebben. Goed ondersteund loopt ze daarop nogmaals naar de trap. Voorzichtig, treedje voor treedje stap ze naar beneden, en wanneer ze beneden is zakt ze opnieuw op haar knieen, echter dit keer om flink over te geven. De ambulanceverpleegkunde legt haar op de brandcard (overigs zonder monitoring) en meet eenmalig de bloeddruk, die goed is (125//83, pols 92). Ze wordt naar de EHBO-ruimte gereden waar ze wat bijkomt, geholpen wordt met haar hyperventilatie en na 20 minuten kan ze weer lopend de post verlaten. Ze weet echter ook niet precies hoe haar aandoening heet. "Iets met vasaal ofzo". Op je vraag aan de verpleegkundige of ze nu een insult heeft gehad, is het antwoord: "nee".

Laatste vraagjes en discussiepunten:
-Waar heeft dit meisje nu precies last van gehad?
-Hoe weet de pleeg zo zeker dat het geen insult was, en wat was het dan wel?
-Waarom gaf ze over (antwoord is al gegeven ;))?
-De discusisie: wat had er beter gekund, en had de ambulance meteen moeten komen?
Arts  www.alphalog.nl

ED95

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 29 april 2007, 13:42:57

Laatste vraagjes en discussiepunten:
-Waar heeft dit meisje nu precies last van gehad?
-Hoe weet de pleeg zo zeker dat het geen insult was, en wat was het dan wel?
-Waarom gaf ze over (antwoord is al gegeven ;))?
-De discusisie: wat had er beter gekund, en had de ambulance meteen moeten komen?

Neigt wel een beetje naar orthostatische hypotensie, of een vasovagale syncope (De laatste kan ook het schokken verklaren).
Was geen typisch beeld voor een insult, dit is dan ook uitgesloten.
Kan iets te maken hebben met het bekertje water wat ze in het begin gekregen heeft.
Mevrouw had beter plat weg van de tribune vervoerd kunnen worden imho, breng je haar gelijk naar een betere werkomgeving. Wel zo prettig voor jezelf als hulpverlener, als voor het slachtoffer.

Voor de rest, interessante casus. Leuk gedaan!

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 29 april 2007, 14:26:48
Sluit me bij de reactie van Niels H aan. De situatie in het betreffende stadion kennende is plat vervoeren vanaf de tribune zelf geen optie, liggend naar EHBO ruimte had gekund en lijkt mij inderdaad ook beter in dit geval.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2007, 13:44:08
Inderdaad, de vasovagale collaps (of syncope) is waar deze jongedame last van had. Het braken is inderdaad te verklaren uit het feit dat ze binnen 10 minuten na flauwvallen weer had gedronken, de heftige schokken zijn een reactie die vaker optreden bij vasovagale collaps. Ik heb in de literatuur nog eens opgezocht of deze een naam hebben, en ik kwam de term PVET's tegen: Per-vasovagale epileptiforme trekkingen (iemand ooit van gehoord?). De oorzaak van de collaps was in dit geval niet duidelijk, ze scheen er vaker last van te hebben, vaak in combinatie met hyperventilatie.
Arts  www.alphalog.nl