Cortonen beluisteren bij een zwangere vrouw

Auteur Topic: Cortonen beluisteren bij een zwangere vrouw  (gelezen 6804 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 9 maart 2007, 16:47:18
In hoeverre is het beluisteren van de cortonen van het kind bij een zwangere (> 20 weken) betrouwbaar wanneer je daar een normale stethoscoop voor gebruikt
M.a.w. hoe groot is de kans dat je het hartje niet hoort terwijl het wel normaal functioneert.
Doel is de beoordeling van de frequentie en regelmaat van de hartslag van het kind

Jacques

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2007, 21:16:56
Uit mijn, weliswaar beperkte, ervaring van 6 weken gynaecologie incl. verloskunde kan ik zeggen dat het niet lekker werkt en erg veel bijgeluiden geeft. Mono-auriculair luisteren geeft al een veel beter geluid/indruk (mono-auriculair letterlijk één-orig, maar in dit geval wordt daarmee bedoeld: via een metalen of houten "buis" luisteren waarbij je maar met één oor luistert)

Bedenk goed dat het zeker voor een ongeoefend iemand héél moeilijk is om de harttonen goed te horen en te interpreteren. Gemiddeld genomen zijn harttonen vanaf 20-24 weken waar te nemen middels auscultatie (luisteren) en bij 12 weken al met een Doptone (met een apparaatje wat werkt middels het Doppler-principe). Om de kwaliteit te van de tonen te verbeteren moet je luisteren aan de rugzijde dus dit zal je eerst goed moeten voelen, ook is het handig om even naar de hartslag van moeder te voelen/luisteren zodat je weet wat je er sowieso uit moet filteren.

Als ongeoefend persoon (en daar beschouw ik mezelf nog steeds onder) zou ik me er nooit aan wagen om op deze manier uitspraken te doen over het kind, laat dit a.j.b. over aan deskundigen. Als ik nog denk aan de stress iedere keer als ik een zwangere vrouw als eerste zag en er tegen mij gezegd werd luister jij alvast even naar het hart met de Doptone... De ouders kunnen dan namelijk meeluisteren en ik was steeds doodsbenauwd dat ik het hart niet kon vinden, waarschuwde ook consequent van tevoren dat ik "nog niet zo ervaren was dus als ze niks hoorden lag dat hoogstwaarschijnlijk aan mij".

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2007, 03:39:43
Nou dat komt aardig overeen met mijn verwachtingen.
Het lijkt er dus op dat in het veld luisteren naar de harttonen van een kind eerder de moeder in stress zal brengen (de harttonen worden niet gehoord) als dat het haar gerust zal stellen.
We hebben zoeits een tijdje geleden gehad met een zwangere die gevallen was en de baby niet of minder voelde bewegen, ze vroeg ons of het hart van de baby goed klopte, bij ons was er toen niemand die zich daar aan waagde en mevr is voor controle met de ambu naar de SEH gebracht.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2007, 17:21:11
Nou dat komt aardig overeen met mijn verwachtingen.
Het lijkt er dus op dat in het veld luisteren naar de harttonen van een kind eerder de moeder in stress zal brengen (de harttonen worden niet gehoord) als dat het haar gerust zal stellen.
We hebben zoeits een tijdje geleden gehad met een zwangere die gevallen was en de baby niet of minder voelde bewegen, ze vroeg ons of het hart van de baby goed klopte, bij ons was er toen niemand die zich daar aan waagde en mevr is voor controle met de ambu naar de SEH gebracht.

Jacques

Lijkt me een goed idee om in dit geval naar het ziekenhuis te gaan, ik kan me trouwens weinig voorstelling maken van cortonen beluisteren door ehbo-ers/sigma-mensen etc....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2007, 17:39:06
Lijkt me een goed idee om in dit geval naar het ziekenhuis te gaan, ik kan me trouwens weinig voorstelling maken van cortonen beluisteren door ehbo-ers/sigma-mensen etc....

Het ging in dit geval om ambuplegen binnen het ambuteam tijdens een preventieve inzet (demo) van de GNK, ik heb het niet gehad over sigma en ehbo  ;)

Jacques