Casus Juli :Problemen op grote hoogte

Auteur Topic: Casus Juli :Problemen op grote hoogte  (gelezen 37322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #110 Gepost op: 31 juli 2006, 16:09:54
Even wat informatie over de F16 welk bij de Koninklijke luchtmacht dienst doet. Er zijn twee basistype's
De F16A Enkelzits uitvoering en de F16B Dualzits uitvoering. Beide kunnen bewapend worden. De bewapening bestaan hoofdzakelijk uit een ingebouwd boordkanon en de mogelijk om externe bewapeningen onder de vleugels te plaatsen. Deze ophangpunten onder de vleugels kunnen ook gebruikt worden om twee externe brandstoftanks aan op te hangen. Daarnaast is er een mogelijkheid om een externe brandstoftank of een fotoverkenningspod onder de romp aan een ophangpunt te bevestigen. Een ongewapende fotoverkenningsversie bestaat niet. In principe word de Dualversie gewoonlijk onbewapend gevlogen.   

Bedankt voor de achtergrond info, maar desondanks wil ik in de casus graag weten wat de actuele bewapening is en dan met name de soort munitie die meegevoerd werd.
Indien deze F16 inderdaad voor een TV programma ingezet werd kan ik me goed voorstellen dat er geen munitie geladen is.
Maar we horen het graag van defensie
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Uppie

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 31 juli 2006, 22:00:25
Defensie komt met de volgende verklaring richting de pers:

Citaat
Hedenmiddag {datum} heeft zich om {tijd} uur bij een F16 van de Koninklijke Luchtmacht een technische storing voorgedaan. Deze storing vond plaats op het moment dat de F16 al vliegende bijgetankt werd. Het tanktoestel heeft na lozing van de brandstof de landing in kunnen zetten, en is zonder noemenswaardige problemen geland. De F16 is neergestort. De piloot wist zichzelf, door middel van zijn schietstoel, in redding te brengen.

De hulpdiensten krijgen de volgende extra informatie:

Citaat
Het toestel vervoerde een journalist met camera's. Deze camera's werden niet gebruikt voor live uitzending, maar het werd op band opgenomen.  Er is geen munitie cq wapens aan boord. Na de crash zijn er signalen opgevangen van de piloot van het toestel, van de journalist tot op heden nog niets.

Groeten
Uppie


Uppie

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 1 augustus 2006, 23:38:50
Beste deelnemers, lezers,

Zo zijn we dan gekomen aan het einde van de maand, en dus ook aan het einde van de casus. Ik wil iedereen bedanken die deze casus (of een gedeelte ervan) gevolgd heeft, en/of bijgedragen heeft.

Hoewel we 16 dagen hittegolf in deze casus mochten bijtellen is er toch redelijk deelgenomen.

Dit was de eerste duo-casus, en het is mij persoonlijk goed bevallen. Ik zou zo weer een duo-casus doen. Echter: de afstemming kost behoorlijk veel tijd.  Maar omdat we beide een ander vak/interesse gebied hebben is de taakverdeling vrij makkelijk geweest.

Het medische gedeelte van deze casus is (helaas) te weinig belicht. Jammer, maar het is niet anders. Warmte en vakantie hebben hier voor gezorgd, volgende keer beter.

brw_Arie bedankt voor je inzet, je hulp en ondersteuning.

Ook wil ik 'louis van t' bedanken voor zijn informatie over luchtvaart, hydrazine en de desbetreffende rampbestrijding. Ik durf te stellen dat je meer wist dan wij over het onderwerp, bedankt voor kennis die je met ons wilde delen.  Als er mensen zijn die deze informatie ook willen hebben, geef me een PM dan stuur ik 't door.

Arie zal de brandweerinzet nog even bespreken, de 'leuke' (vooral medische) dingetjes die niet aan bod zijn gekomen: wellicht een volgende casus :)

Groeten
Uppie


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #113 Gepost op: 2 augustus 2006, 00:25:00
beste deelnemers en lezers

hierbij een kleine samenvatting van wat we gehad hebben.
we begonnen met een probleem in de lucht. de informatie was dat er een tankvliegtuig en een f16 bij betrokken waren direct er er flink opgeschaald grip 1, grip 2 zelf grip 3 kwam om de hoek. er werd (uiteraard) veel gealarmeerd ik denk persoonlijk dat het bij een incident van deze omvang ook nodig is, ik vond het alleen jammer dat er weinig met de brandweer van de luchthaven werd gedaan in eerste instantie zij zijn perslot van rekening de expert in vliegtuigbrandbestrijding. tankvliegtuig gebeurde niks mee loosde zijn fuel boven zee en lande netjes op eindhoven airport. de f16 stort neer op na later blijkt een bungalowpark.

ook hierbij werd weer er snel opgeschaald, mede ook door de bossage die eromheen stond. water werd er met behulp van gwt uit het nabij gelegen meertje gehaald. ik vond dat de inzet goed goed verlopen is jammer dat we hem niet hebben kunnen afmaken.

ook ik kan een duo casus absoluut aanbevelen vond de samenwerking met uppie uitermate goed maar kost wel wat meer tijd maar ja dan kun je je krachten ook bundelen natuurlijk.

mede forummers bedankt voor jullie inbreng en misschien tot een volgende casus!!!

groeten brw arie
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #114 Gepost op: 2 augustus 2006, 08:58:40
Beste deelnemers, lezers,

Zo zijn we dan gekomen aan het einde van de maand, en dus ook aan het einde van de casus. Ik wil iedereen bedanken die deze casus (of een gedeelte ervan) gevolgd heeft, en/of bijgedragen heeft.
Het medische gedeelte van deze casus is (helaas) te weinig belicht. Jammer, maar het is niet anders. Warmte en vakantie hebben hier voor gezorgd, volgende keer beter.

Jullie natuurlijk ook bedankt voor deze leuke casus die zoals altijd van de organisatoren een hoop tijd en inzet vraagt.
Ik ben zelf ivm met vakantie niet erg actief geweest, maar in vond het wel een leuke casus omdat ik jaren bij Fokker in Woensdrecht bij de bedrijfsbrandweer gezeten heb en dus de procedures voor de F16 wel ken.

De casus is inderdaad niet "af" door de genoemde redenen, misschien is het ook een tip om in het begin niet te hard op de rem te trappen in de angst te vroeg met de casus klaar te zijn. Het is wellicht beter een casus in 3 weken volledig af te ronden inclusief evaluatie van de voorgestelde inzetten in plaats van na een maand te moeten concluderen dat je het niet gered hebt. Jammer inderdaad dat er weinig medische reactie geplaatst zijn, maar ook hier zal de vakantie zeker meegespeeld hebben.

Ga door met het goede werk !
Nogmaals bedankt

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #115 Gepost op: 3 augustus 2006, 21:46:21


Ook wil ik 'louis van t' bedanken voor zijn informatie over luchtvaart, hydrazine en de desbetreffende rampbestrijding. Ik durf te stellen dat je meer wist dan wij over het onderwerp, bedankt voor kennis die je met ons wilde delen.  Als er mensen zijn die deze informatie ook willen hebben, geef me een PM dan stuur ik 't door.

Groeten
Uppie

Nou bedankt. Ik hoop dat mijn informatie over deze zaken jullie nog iets geholpen hebben aangaarnde de casus. Ik hoop dat jullie hierdoor een beetje een idee hebben gekregen wat er allemaal nog komt kijken bij een incident met een F16 en hoe die aangepakt word. laat ik het daar even bij houd en jullie verder bedanken voor de leuk opgezetten casus.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief