Prima die reacties, voordat ik een volgende update plaats hoop ik alleen nog wel wat meer discussie over deze antwoorden. en dat moet denk ik ook wel lukken Vind iemand het erg als ik een beetje stuur?
Nee hoor, leuk dat er redelijk wat reacties zijn en dat niet iedereen iedereen kopieert je ziet duidelijk verschillen in aanpak.
En vragen naar 'waarom doe je wat je doet' is natuurlijk zeker goed, je stelt die vraag je zelf ook als het goed is.
Hoe meer je schrijft hoe gemakkelijker je een fout maakt, maar daar ben ik niet zo bang voor, daarmee niet bedoelend dat ik denk geen fouten te maken, maar meer dat ik het
nu en hier niet erg vindt om ze te maken, van je fouten leer je namelijk en van de dingen die je al goed doet niet
Ik ga eens kijken of ik je vragen een beetje kan beantwoorden, fout beantwoorden kan ik ze niet, wel eerlijk en dat gaan we dan maar proberen.
MeenemenZoals ik in mijn eerste reactie al aangaf zou ik de thermometer meenemen wanneer ik de achtergrond en ziekte van het kind zou kennen, in de praktijk is ons contact met de buren goed en zou ik weten dat het kind koorts heeft, zeker wanneer er eerder een kortsstuip geweest is en de arts diazepam gegeven
zou hebben.
Sta ik helemaal blanco tegenover de zaak dan zou ik afhankelijk van de de inschatting van de ernst of niets meenemen of mijn hele ehbo tas, het is tenslotte maar een klein stukje naar hun buren (ons huis) om de spullen alsnog te (laten) halen.
HandelenDe kans op verslikking en daardoor verstikking is aanwezig vandaag ademweg vrijmaken van snoepgoed en voedsel zoals aangegeven.
Ik zou ook de ademhaling beoordelen en pols even voelen om het plaatje een beetje compleet te maken. (we hebben dan ABC gehad).
Beide metingen sluiten weinig uit maar kunnen mogelijk wel extra alarmsignalen geven.
Omdat de arts waarschijnlijk een aantal andere oorzaken/ziekten zal willen uitstluiten zal hij ook vragen naar de andere symptomen zoals huilgedrag, hoe regeert het kind op de omgeveing etc. Er kunnen vele oorzaken van stuipen (met of zonder koorts) zijn en de arts zal zich ongetwijfeld een algemeen beeld willen vormen alvorens (eventueel) af te reizen.(De D is daarmee ook gemotiveerd)
De dingen die ik onderzoek doe ik om twee redenen, of ik doe er zelf iets mee, of ik geef de info alleen door aan de arts/MKA, men zal bijvoorbeeld ongetwijfeld gaan vragen naar een temperatuur, stuipen kunnen immers door heel andere oorzaken ook optreden zonder de aanwezigheid van koorts.
Uit efficiente geef ik dan liever gelijk de juiste gegevens als antwoorden in de trend van "heb ik niet aan gedacht" " zou ik niet weten" " uhhhhhhhhh......mag ik straks even terugbellen" zoals gezegd "meten is weten en gissen is missen" we hebben het hier over onderzoeken die weinig tijd kosten (enige seconden) en ook weinig belastend zijn voor de 'patient'.
Of de bank een goede plaats is, is een beetje afhankelijk van de omstandigheden zoals je zelf al aangeeft, hoe breed is de (lounge) bank, hoe zijn de bewegingen van het kind, ga je zelf op de grond naast de bank zitten (op ooghoogte kind) of niet. Uiteraard een aandachtspunt.
Jacques