[witte kolom] Een kind met trekkingen

Auteur Topic: [witte kolom] Een kind met trekkingen  (gelezen 28875 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2007, 13:24:50
Meenemen

De meesten nemen een telefoon mee, lijkt mij inderdaad een goede. Maar dan, de thermometer, waarom neem je die mee? De EHBO-koffer, zelfde vraag waarom neem je die mee (en voor mezelf ligt hij binnen handbereik? Zo kwam ik afgelopen weekend erachter dat het idee om mijn goede tas in de auto te bewaren zodat hij altijd in de buurt is geen goed idee is als je auto bij de garage staat...)
De vriendin van Jacques heb ik geen vragen over, die is duidelijk  

Mijn EHBO koffer gaat mee, wat er aan de hand is wordt mij niet direct duidelijk. De koffer is snel gepakt en ligt me niet in de weg mocht ik hem niet nodig zijn.

Handelen

ABCDE, het alfabet komt alweer voorbij, maar wat doe je concreet? Er staat genoeg info in de casus om toch al tot een redelijk oordeel van A en B te komen, wat is je oordeel? veilig ja/nee, moet er nog wat aan gedaan worden? Veiligheid, Reza ligt stuipend op een bank, is dat een goede plek of toch niet, misschien ligt er wel een tegelvloer?

Uitgaande van mijn eigen bank dan ligt ze daar redelijk veilig, veiliger dan op de grond in mijn kleine woning staat er snel iets in de weg waaraan ze zich kan bezeren. Hangt dus van de situatie af of de bank inderdaad wel zo veilig is.
Groet Anne


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2007, 21:16:05
1. Mobiele telefoon
2. Let op eigen veiligheid, kind ademt en is bewusteloos, indien trekkingen allen beschermen tegen verwondingen, en verder met ouders praten  over ziektebeeld en of ze al iets gedaan/ gegeven hebben og 112 hebben gebeld, indien niet het geval bellen, kind met trekkingen is foute boel.
3. een of ander insult, vanwege epileptie of koorts maakt mij als ehbo-er niks uit.
4. al eens eerder voorgekomen, wat hebben ze toen gedaan? Wat willen de ouders, willen de ouders een ambu dan komt er een ambu.
5. Van het buisje blijf ik lekker af, alleen als de ouders het toedienen is het oke want zij hebben de instructies gehad en zij weten hoe het moet.
 
Ik persoonlijk neem liever het zekere voor het onzekere bij ieder insult, zeker bij kinderen en zal altijd( bij mensen ( volw) die bekend ermee zijn en thuis zijn anders) een gele bus bestellen. Ik ben maar een ehbo-er en za dus ook echt geen medicijnen toedienen al wist ik waar ze voor zijn.
Groetjes Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2007, 21:50:31
Citaat
Meenemen

De meesten nemen een telefoon mee, lijkt mij inderdaad een goede. Maar dan, de thermometer, waarom neem je die mee? De EHBO-koffer, zelfde vraag waarom neem je die mee.

De thermometer neem ik in eerste instantie niet mee. Met alleen de melding: "Kom gauw! Reza doet raar en wordt blauw!" denk ik hier niet aan en ga ik direct met de vader mee. Met zo'n melding is er een kans dat er direct gehandeld moet worden (ademhaling). Bij mij thuis ligt de thermometer ook niet bepaald grijpklaar klaar. Mocht dit instrument toch nodig zijn, dan is deze zo gehaald en daarnaast is er een grote kans dat de ouders zelf een thermometer in huis hebben...

De EHBO-koffer staat bij mij in de gang. Grijpklaar dus (ja, deze wel  ;)). Als mij onduidelijk is wat er aan de hand is, gaat hij sowieso mee. Ik heb hem nu achterwege gelaten omdat ik het voor deze casus niet relevant vind. Mocht ik het toch nodig hebben, dan is deze snel door iemand opgehaald...

Citaat
Handelen

ABCDE, het alfabet komt alweer voorbij, maar wat doe je concreet? Er staat genoeg info in de casus om toch al tot een redelijk oordeel van A en B te komen, wat is je oordeel? veilig ja/nee, moet er nog wat aan gedaan worden? Veiligheid, Reza ligt stuipend op een bank, is dat een goede plek of toch niet, misschien ligt er wel een tegelvloer?

ABCD lijkt me een standaard procedure en daarom is het niet vreemd dat iedereen dit ook toepast. Je controleert uiteraard eerst of er niets de ademweg blokkeert of kan blokkeren. Na deze controle en ook omdat het patientje hijgt, lijkt me de A in deze casus wel in orde. Of de B in orde is ligt aan de situatie. Is het hijgen hier "happen naar lucht" of komt ze net bij van de aanval en is het hieraan te wijten?

De bank lijkt me in eerste instantie veiliger dan de harde vloer. Uiteraard ligt ook dit weer aan de situatie (type bank, ruimte op de vloer, etc).

Ik zal geen medicijnen toedienen. Ook niet als ik weet wat het is en waarvoor het dient. Ik weet namelijk niet zeker of de ouders het al hebben toegediend.

Uiteraard bel ik wel met een van de hulpdiensten (HAP, 112) om het incident te overleggen.

Citaat
Ik wacht nog even één à twee dagen en dan plaats ik het vervolg  :)

Mooi...  ;)

Leon
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2007, 23:13:58
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?

Mobiel, Ambu maskertje, ehbo riemtasje (bevat wat simpele gaasjes en andere verbandmiddelen), en holsterkit (ooglampje, handschoenen, stethoscoop, tongspatels, neurocard, serum waarden tabel, crash schaar (ik was niet van plan het allemaal te gebruiken hoor, maar wat ik wel nodig heb zit er tussen ;))

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?


Airway:
Citaat
Moeder vertelt dat ze net helemaal gestrekt op de bank lag, niet ademde en blauw werd, dit duurde ongeveer 3 minuten. Ondertussen duurt het schokken voort.
Omdat het kind nog steeds stuipingen heeft, eerst zorgen dat letsel tgv stuipen beperkt blijft. Evt. ondersteunen met kussens en dekens. Aanspreken SO. Vervolgens kijken ivm met voorgaande of er een evt. luchtwegobstructie zichtbaar is (kan mooi met ooglampje en spateltje een blik naar binnen werpen, helaas kan ik heirmee niet alles zichtbaar in beeld krijgen).
Vervolgens luisteren naar de ademhaling, hijgend is geen duidelijke kwalificatie voor ademhaling (evt. met stethoscoop naar inspiratoire stridor luisteren (abnormaal piepende of gierende geluiden bij inademing).
Breathing: Ademfrequentie tellen, kijken naar intercostaalintrekkingen (het samentrekken van de spieren tussen de ribben, als deze intrekken wijst dat op een onvoldoende ademhaling). Kijken naar gelaatskleur, vingernagels en lippen.
Voorlopis hou ik me nog bij A en B omdat deze me op dit moment de meeste zorgen baren.

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Bovenste Luchtweginfectie met koortstuiptrekkingen (gezien leeftijd kind zeker niet ondenkbaar)

4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?

Allergieen, Medicijngebruik, Ziektegeschiedenis, Laatste Maaltijd, Wat er nog meer gebeurd is?
Aangezien de moeder blijkbaar nog wel voor rede vatbaar is, heb je de mogelijkheid deze info bij haar in te winnen.

5.   Wat doe je met het gele tubetje?

Lezen wat er op staat


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2007, 08:50:46
Dit weekend volgt het tweede deel van de casus. Weet nog niet precies wanneer, maar op deze manier moet ik er ergens dit weekend tijd voor maken  ;)


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2007, 09:57:23
1., ik zou alleen mijn telfoon meenemen zit toch in mijn broekzak

2. ik zou eerst ademhaling en bewustzijn controleren en knellende kleding los maken,en dan 112 bellen,
   of iemand laten bellen die daar wel toe in staat is natuurlijk

3. kunnen meedere dingen aan de hand zijn, het kan idd een lange koorst stuip zijn of hersenleetsel( het kindje heeft toch drie minuten zonder zuurstof gezeten) en epeleptiese aanval

4. idd  de medicijnen die ze gebruikt, en alergien en misschien ook vast de verekeringspolis,  veder kan je als EHBOer wijnig doen dan het slachtoffer in de gaten houden en wachten op Geneeskudige hulp in vorm van een Ambulance of huisarts

5 het gele tubetrje gaat mee naar het ziekenhuis vederniets mee doen! ( als het goed is heeft het kind al de medicamenten gehad!)
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2007, 07:41:07
Het vervolg

Terwijl u nadacht, en uiteraard de ademweg hebt veiliggesteld, is Reza tot rust gekomen. Ze ligt nu stilletjes op de bank ogenschijnlijk in een diepe slaap. Ze is hier ook haast niet uit te wekken, hoe goed u uw best ook doet de enige reactie die u krijgt is wat gekreun. De ademhaling is ongeveer 30/min, iets oppervlakkig en zonder gebruik van hulpademhalingsspieren en/of neusvleugelen, verder valt op dat er door de mond geademd wordt. De pols is 145/min. U voelt dat ze toch wel duidelijk koorts heeft, dit is ook het verhaal dat ouders vertellen. Ze was gisteren al wat snotterig en heeft sinds vanmorgen flinke oorpijn en koorts, ongeveer acht uur geleden hebben de ouders haar een zetpil Paracetamol gegeven.
Een half jaar geleden heeft ze tijdens een koortsperiode een soortgelijke aanval gehad, daar is toen de huisarts voor gekomen en die had het gele tubetje, Stesolid genaamd, achtergelaten om gegeven te worden bij een volgende aanval.  Omdat u het toch allemaal niet vertrouwt besluit u deskundige hulp in te schakelen en pakt de telefoon. Terwijl u belt dekt uw buurvrouw Reza goed toe met een dekbed.


Vragen
1.   Wat vind je van Reza’s bewustzijn?
2.   Hoe interpreteer je de waarden van ademhaling en pols?
3.   Welke deskundige hulp schakel je in?
4.   Zijn er nog zaken waar je in afwachting van deskundige hulp op let?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2007, 08:52:43
Voor ik inhoudelijk op de vragen in ga, wat heb ik als antwoord en aanwijzingen van de HAP gekregen naar aanleiding van mijn eerste telefoontje ?
Hie is de ademhaling, oppervlakking / diep / regelmatig / neusvleugelen etc ?
Wat was de uitkomst van mijn temperatuurmeting ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2007, 09:10:57
Vragen
1.   Wat vind je van Reza’s bewustzijn?
Kinderen slapen diep en zijn dan moeilijk te wekken, maar kinderen met hoge koorts slapen meestal oppervlakkiger.
Gezien de hele situatie stelt het mij niet gerucht; een epileptisch insult is voor mij nog niet uitgesloten. Alhoewel de inmiddels uitgewerkte paracetamol en snel oplopende koorts voor de hand liggender is.

2.   Hoe interpreteer je de waarden van ademhaling en pols?
Voor een kind van die leeftijd met flinke koorts geen abnormale waarde.
Mondademhaling voor een verkouden meisje met oorpijn is normaal.

3.   Welke deskundige hulp schakel je in?
Overleg met de huisarts en hem de situatie voorleggen.

4.   Zijn er nog zaken waar je in afwachting van deskundige hulp op let?
Ja, dat dekbed gaat af of wordt er losjes over heen gelegd.
Natte doeken op de polsen is een betere therapie dan warm instoppen.
Verder de abc goed in de gaten houden. Maar gezien de situatie en de hoge koorts zal de B oppervlakkig en snel zijn (30/m) en neusvleugelen is zeker mogelijk


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2007, 09:20:28
RAdeR, inderdaad pols, inmiddels aangepast ;)

Voor Jacques: De ademhaling is 30/min, iets oppervlakkig en zonder gebruik van hulpademhalingsspieren en/of neusvleugelen, verder valt op dat er door de mond geademd wordt. Ik heb dit ondertussen ook in de casus gezet.

Ik ben er nog even vanuit gegaan dat er nog geen contact geweest is met HAP/MKA, je hebt dus nog geen antwoorden...  :)

Aangezien lang niet iedereen een thermometer mee heeft genomen heb je geen waarde voor de temperatuur, zoals echter gemeld in de casus voelt Reza wel duidelijk warm aan. Heb je een bepaalde reden dat je een exacte temperatuur wilt weten?