1. Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?Mobiel, Ambu maskertje, ehbo riemtasje (bevat wat simpele gaasjes en andere verbandmiddelen), en holsterkit (ooglampje, handschoenen, stethoscoop, tongspatels, neurocard, serum waarden tabel, crash schaar (ik was niet van plan het allemaal te gebruiken hoor, maar wat ik wel nodig heb zit er tussen
)
2. Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?Airway:
Moeder vertelt dat ze net helemaal gestrekt op de bank lag, niet ademde en blauw werd, dit duurde ongeveer 3 minuten. Ondertussen duurt het schokken voort.
Omdat het kind nog steeds stuipingen heeft, eerst zorgen dat letsel tgv stuipen beperkt blijft. Evt. ondersteunen met kussens en dekens. Aanspreken SO. Vervolgens kijken ivm met voorgaande of er een evt. luchtwegobstructie zichtbaar is (kan mooi met ooglampje en spateltje een blik naar binnen werpen, helaas kan ik heirmee niet alles zichtbaar in beeld krijgen).
Vervolgens luisteren naar de ademhaling, hijgend is geen duidelijke kwalificatie voor ademhaling (evt. met stethoscoop naar inspiratoire stridor luisteren (abnormaal piepende of gierende geluiden bij inademing).
Breathing: Ademfrequentie tellen, kijken naar intercostaalintrekkingen (het samentrekken van de spieren tussen de ribben, als deze intrekken wijst dat op een onvoldoende ademhaling). Kijken naar gelaatskleur, vingernagels en lippen.
Voorlopis hou ik me nog bij A en B omdat deze me op dit moment de meeste zorgen baren.
3. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?Bovenste Luchtweginfectie met koortstuiptrekkingen (gezien leeftijd kind zeker niet ondenkbaar)
4. Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?Allergieen, Medicijngebruik, Ziektegeschiedenis, Laatste Maaltijd, Wat er nog meer gebeurd is?
Aangezien de moeder blijkbaar nog wel voor rede vatbaar is, heb je de mogelijkheid deze info bij haar in te winnen.
5. Wat doe je met het gele tubetje?Lezen wat er op staat