[witte kolom] Een kind met trekkingen

Auteur Topic: [witte kolom] Een kind met trekkingen  (gelezen 28874 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2007, 09:34:37
Aangezien lang niet iedereen een thermometer mee heeft genomen heb je geen waarde voor de temperatuur, zoals echter gemeld in de casus voelt Reza wel duidelijk warm aan. Heb je een bepaalde reden dat je een exacte temperatuur wilt weten?

"Voelt warm aan", zegt dat iets over de temperatuur van mijn hand of over die van het kind ?
En dat de rest hem niet gemeten heeft wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen resultaat van mijn meting heb ?  ;)
Waarom ? Zoals eerder gesteld, de arts zal er ongetwijfeld om gaan vragen.

Ik ga er maar even vanuit dat mijn inschatting een redelijk hoge koorts is en de te warme deken wordt dus vervangen door iets minder extreems.
De waardes voor ademhaling en pols zijn aan de hoge kant voor een normaal gezond kind, voor een kind met koorts (gaan we dan maar even vanuit) niet uitzonderlijk. Gelukkig hoef ik dat zelf niet te beoordelen en geef ik de waardes alleen maar door aan de arts/vpk

Het is vrij normaal dat een kind na een koortsstuip in een diepe slaap valt, voor het bellen toch de D nog even iets beter bekeken, reactie op pijnprikkel, pupillen (stel je voor dat het kind een paar keer 'gevallen' is en hersenletsel heeft, misschien komt de waarschijnlijk nog niet gesloten fontanel ook iets omhoog ?) ?
Ik sluit nog steeds andere (o.a. eerder genoemde oorzaken) oorzaken niet uit.

Een (diepe) bewusteloosheid is zou voor mij overigens een reden voor een 112 melding zijn wanneer ik niet direct een arts te spreken kan krijgen
En vervolgens toch maar (weer) bellen voor overleg, hopen dat ze nu de telefoon wel opnemen, doen ze dat nog steeds niet dan bel ik de MKA

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2007, 23:28:32
Met wat je me aan wetenschap geeft, heb ik nog steeds het gevoel dat ik in de goede richting zit. Dat ze niet wakker wil worden vind ik niet onlogisch na wat ze heeft doorgemaakt. De wat hoge pols en ademhaling vind ik in de lijn der verwachtingen liggen. Kinderen ontwikkelen snel hoge koorts. Ik heb geen thermometer nodig om ongeveer in te schatten hoe hoog die waarde ligt (ervaring). Vaak zakt het ook net zo snel weer. Eventueel kan ik het kindje wat afsponzen.
Ik blijf dus bij mijn eerste conclusie... ik wil even overleg met de huisarts. Hoewel paracetamol in dit geval geen kwaad kan, zou ik er even mee wachten totdat ik telefonisch overleg heb gehad. Het gele tubetje blijft dicht. En ik blijf ABCD controleren.


kiteman

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2007, 11:36:28
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?
goed humeur ;D

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
abcd 112 laten bellen (laten we vooral zelf geen doktertje spelen)

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
koortstuip , insult, neuro problemen, (tumoren ??) niet de eerste keer dat een koortstuip later een vervelende tumor bleek te zijn(of bij aankomst een  stuip een  reanimatie)kan je wel vertellen dat dit geen leuke binnenkomers zijn.

4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?
als burger geen , gewoon kind wat koelen en afwachtende houding innemen tot professionele hulp tp is.


5.   Wat doe je met het gele tubetje?

lekker van afblijven , nogmaals (zelf geen doktertje spelen)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2007, 12:07:53
Vragen
1.   Wat vind je van Reza’s bewustzijn?
Slapen na een koortsstuip is normaal, maar een kind dat niet meer wakker wordt na een koortsstuip bevalt me niets. Zeker niet wanneer dit gepaard gaat met enkel kreunen. Als dit het bewustzijn is bij een stevige pijnprikkel wil ik op z'n minst localisatie zien. Als het bewustzijn alleen nog met aanspreken gecontroleerd is graag ook alsnog pijnprikkel.
Als de beste reactie op pijnprikkel kreunen is, graag met spoed een ambulance. De trekkingen kunnen het gevolg geweest zijn van een koortsstuip, maar kan ook een epileptisch insult geweest zijn, uitgelokt door koorts. Een (convulsief) insult kan overgaan in een non-convulsief (dus zonder tonisch-clonische bewegingen) insult. Deze voortdurende epileptische activiteit in de hersenen kan wel acuut ernstige hersenschade opleveren door zuurstoftekort!

2.   Hoe interpreteer je de waarden van ademhaling en pols?
Beiden wat verhoogd maar niet zorgwekkend gezien de koorts.

3.   Welke deskundige hulp schakel je in?
Afhankelijk van het bewustzijn huisarts (moet wel direct beschikbaar zijn) of ambulance.

4.   Zijn er nog zaken waar je in afwachting van deskundige hulp op let?
De temperatuur is wel degelijk van belang, oorklachten zoals beschreven in het eerste deel van de casus hebben over het algemeen een virale oorzaak. dit veroorzaakt koorts maar geen extreme koorts. Wanneer de temp >39.0 wordt een bacteriele infectie meer waarschijnlijk.
Bacterieel zou bijvoorbeeld bij een meningitis kunnen passen. Daarom ook de nekstijfheid bepalen (kin richting borst vergelijken met zijwaartse beweging van het hoofd). Wanneer nekstijfheid zeker niet aanwezig is en het gele tube'tje is stesolid kan dit bij een eventueel volgende trekking toegediend worden. verder ABC blijven bewaken.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2007, 12:41:08
2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
abcd 112 laten bellen (laten we vooral zelf geen doktertje spelen)

for the sake of discussion:

Valt het uitvoeren van een handeling die de ouders zouden moeten uitvoeren in opdracht van de arts, maar die zij door de (emotionele) toestand waarin ze op dat moment verkeren niet kunnen uitvoeren, onder het "doktertje spelen" ?

Is "zelf doktertje spelen" eigenlijk niet het zelf stellen van een diagnose of het zelf bepalen van een behandeling ?

Wat zou je doen wanneer deze ouders (geen artsen) aangeven dat ze het moeten en willen toedienen maar het niet kunnen en jouw vervolgens vragen om het te doen ?
Denk ook aan zaken als dagelijks het druppelen van de ogen van een kind met een bepaald geneesmiddel wat de vader/moeder op dat moment niet lukt door bijvoorbeeld trillende handen etc.


Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2007, 17:49:32
Ik dien in geen geval medicijnen toe!

Ik zoi in idergaval wel de huisartsen post bellen
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


kiteman

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2007, 19:44:17
beste  Jacques


geef nooit maar dan ook nooit medicijnen aan wie dan ook die je in je handen gedrukt krijg.

ik heb wel eens een kind met een ademstilstand vervoert die een 20 mg slaaptablet had gekregen van een vriendelijke buurman.

mensen kunnen in paniek van alles en nog wat uit de kast pakken , een veel te hoge dosis stesolid omdat broer ook wel insulten heeft?? of een bloedverdunner die verdomd veel op een andere tablet leek .
allemaal dingen die ik in de praktijk tegen kom.

laat dit soort zaken aan de pro's over , en zorg dat er snel hulp komt met verstand van zaken , en laat die bepalen of vervoer naar een zh wel of niet nodig is , maar doe dit alstublieft niet zelf " ECHT NIET''.

als een kind de volgende ochtend niet meer waker word omdat het toch een vervelend virus bleek te zijn , vergeef je je zelf dat nooit meer .

groet

johan


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2007, 19:56:51
als een kind de volgende ochtend niet meer waker word omdat het toch een vervelend virus bleek te zijn , vergeef je je zelf dat nooit meer .

Ik ben het voor een groot deel met je eens hoor, vandaar dat ik onder andere die meningitis in mijn achterhoofd houdt en een arts wil spreken of anders een ambu zal bellen. Ik houdt juist sterk de mogelijkheid van valkuilen en differentiaal diagnoses in het achterhoofd en propageer juist tunnelvisie te vermijden om het soort 'ongelukken' wat jij noemt te voorkomen.

Een duiiker die tijdens mijn lessen veel te snel naar boven komt en zich vervolgens bij mij meldt met pijn op de borst zal van mij echt niet bij voorbaat de diagnose longbarotrauma krijgen, ook een duiker kan onderwater een hartinfarct of angina krijgen, al weet ik uit ervaring dat de meeste cursisten daar niet aan denken, zeker niet kort na het behandelen van een les over het onderwerp longbarotraumata.
Wat hij van mij wel krijgt is zuurstof, iets wat vele ehbo'ers door gebrek aan kennis niet zien zitten.
(Wellicht keur jij dat ook af omdat je zuurstof als een medicijn beschouwt ?)

Een buurman of andere goede bekende die in een anafylactische shock raakt door een alergie (voedsel, insektensteek) waarbij deze persoon of zijn familie vraagt de epipen te gebruiken zal ik niet laten overlijden in afwachting van een arts of ambu, zeker niet als ik de persoon en diens omstandigheden (gevoeligheid, behandeling) ken. Dat een ander een andere beslissing zal nemen respecteer ik, maar ook die beslissingen kan voor hem/haar tot onverwachte extra vrije dag leiden (voor de begrafenis van deze  buurman of -vrouw)

Ik druppel de ogen van mijn moeder met medicijnen op haar verzoek, een buurman bekend met angina zal ik op zijn verzoek ook helpen met een nitro pufje wanneer het hem op dat moment (tijdens een aanval) even niet (meer) lukt. Natuurlijk vraag ik wat/hoeveel hij al toegediend heeft en controleer ik voorasf dat hij een aceptabele bloeddruk heeft en zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen.

Ik zou dus wat minder star omgaan met het helpen van mijn buurman wanneer hij een technische handling niet goed kan uitvoeren door de zenuwen.
Uiteraard doe je dan alleen die dingen waarbij je zelf de overtuiging hebt dat het  volgens het boekje is, daar waar je twijfelt doe je het niet, hangt in dit geval heel erg af van hou je de buren kent, hoe de buren zijn, wat de ziekte is, wat de medicatie is, in hoeverre je op de hoogte bent vande adviezen van de arts, etc.

Kortom het hang sterlk af van de omstandigheden, je eigen kennis en vaardigheden etc,  omstandigheden te complex voor woorden als "nooit" en "altijd".
(Maar dat is dan weer mijn mening)

In mijn reactie beschrijf ik slechts wat ik zou doen, wat geenszins wil zeggen dat ik vind dat een ander dat ook zou zou moeten doen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2007, 20:10:20
Ik wil me graag bij Jacques aansluiten, en ik vind dat je je wat te sterk uitdrukt kiteman.

Wat is er schadelijker, een iets te hoge dosering stesolid van een broer die toevallig epilepsie heeft (zouden de ouders dan ook niet wat rustiger zijn?) of een epileptisch insult wat een kwartier aanhoudt in afwachting van de ambulance?
Met die kanttekening dat wanneer je de stesolid denkt te moeten geven, je dit doet EN een ambulance (of huisarts) laat komen.

en natuurlijk moet niet iedere ehbo'er zomaar medicijnen gaan toedienen. maar ik ga er vanuit dat mits goed uitgevraagd en doordacht dit soort dingen moeten kunnen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


kiteman

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2007, 22:06:06
ik denk dat ik dan mischien op een verkeerd forum zit hier !!!

ik vind het een griezelig idee hoe sommige mensen hobby'n met het leven van een ander, ja zo zie ik het als je niet dagelijks werkzaam bent in de (accute) hulpverlening of opgeleid bent(word) tot arts.(ook al is het maar een cassus op een forum)

ik zelf bemoei mij ook niet met dit soort zaken omdat ik gewoon de klinische blik mis die de (ambu)plegen en artsen wel hebben.

er zijn te veel valkuilen op de weg om maar wat raak te klooien (weer mijn mening)

daarom zou ik gewoon doen wat kan en wat verantwoord is.

ik zal mij maar niet verder met deze discussie bemoeien , omdat we het vast niet eens gaan worden .


groet kiteman