als een kind de volgende ochtend niet meer waker word omdat het toch een vervelend virus bleek te zijn , vergeef je je zelf dat nooit meer .
Ik ben het voor een groot deel met je eens hoor, vandaar dat ik onder andere die meningitis in mijn achterhoofd houdt en een arts wil spreken of anders een ambu zal bellen. Ik houdt juist sterk de mogelijkheid van valkuilen en differentiaal diagnoses in het achterhoofd en propageer juist tunnelvisie te vermijden om het soort 'ongelukken' wat jij noemt te voorkomen.
Een duiiker die tijdens mijn lessen veel te snel naar boven komt en zich vervolgens bij mij meldt met pijn op de borst zal van mij echt niet bij voorbaat de diagnose longbarotrauma krijgen, ook een duiker kan onderwater een hartinfarct of angina krijgen, al weet ik uit ervaring dat de meeste cursisten daar niet aan denken, zeker niet kort na het behandelen van een les over het onderwerp longbarotraumata.
Wat hij van mij wel krijgt is zuurstof, iets wat vele ehbo'ers door gebrek aan kennis niet zien zitten.
(Wellicht keur jij dat ook af omdat je zuurstof als een medicijn beschouwt ?)
Een buurman of andere goede bekende die in een anafylactische shock raakt door een alergie (voedsel, insektensteek) waarbij deze persoon of zijn familie vraagt de epipen te gebruiken zal ik niet laten overlijden in afwachting van een arts of ambu, zeker niet als ik de persoon en diens omstandigheden (gevoeligheid, behandeling) ken. Dat een ander een andere beslissing zal nemen respecteer ik, maar ook die beslissingen kan voor hem/haar tot onverwachte extra vrije dag leiden (voor de begrafenis van deze buurman of -vrouw)
Ik druppel de ogen van mijn moeder met medicijnen op haar verzoek, een buurman bekend met angina zal ik op zijn verzoek ook helpen met een nitro pufje wanneer het hem op dat moment (tijdens een aanval) even niet (meer) lukt. Natuurlijk vraag ik wat/hoeveel hij al toegediend heeft en controleer ik voorasf dat hij een aceptabele bloeddruk heeft en zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen.
Ik zou dus wat minder star omgaan met het helpen van mijn buurman wanneer hij een technische handling niet goed kan uitvoeren door de zenuwen.
Uiteraard doe je dan alleen die dingen waarbij je zelf de overtuiging hebt dat het volgens het boekje is, daar waar je twijfelt doe je het niet, hangt in dit geval heel erg af van hou je de buren kent, hoe de buren zijn, wat de ziekte is, wat de medicatie is, in hoeverre je op de hoogte bent vande adviezen van de arts, etc.
Kortom het hang sterlk af van de omstandigheden, je eigen kennis en vaardigheden etc, omstandigheden te complex voor woorden als "nooit" en "altijd".
(Maar dat is dan weer mijn mening)
In mijn reactie beschrijf ik slechts wat
ik zou doen, wat geenszins wil zeggen dat ik vind dat een ander dat ook zou zou moeten doen.
Jacques