[witte kolom] Een kind met trekkingen

Auteur Topic: [witte kolom] Een kind met trekkingen  (gelezen 28869 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2007, 23:02:06
;D gele tubetje is merkloos !! (stofnaam ) , en stesolid is merknaam  net als valium trouwens.

een andere discussie natuurlijk, maar  lastig is t wel .

snappie  ;)

valt toch wel mee (Diazepam = stofnaam bedoel je waarschijnlijk) (gele tubetje = verpakking)  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #41 Gepost op: 27 maart 2007, 09:01:35
Sorry, kom nu net terug van een etentje en het zal morgen worden, wil graag nog wat achtergrondinfo geven en heb nu te weinig puf meer om nog wat te schrijven.

Nog niet uitgebuikt?  ::)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #42 Gepost op: 27 maart 2007, 12:03:14
Afsluiting

De door u ingeschakelde huisarts is inmiddels gearriveerd en ondertussen is Reza ook alweer wat opgeknapt. Wel is ze nog erg suf en valt ze steeds weer in slaap. Nadat de huisarts het verhaal gehoord en Reza  onderzocht heeft, vertelt hij dat het hier om een “normale” koortsstuip ging en dat Reza daarnaast last heeft van een oorontsteking waarvoor hij behalve paracetamol ook xylometazoline-neusdruppels voorschrijft.

Achtergrondinformatie
Een koorstuip (of koortsconvulsie) komt bij ongeveer 3% van de kinderen tussen de 3 en de 72 maanden voor. Een normale koortsstuip is een tonisch-klonische aanval, beginnend met een tonisch gedeelte waarbij het kind zich volledig strekt en er vaak ook een ademstilstand optreedt. Dit tonische gedeelte duurt meestal maar kort en wordt gevolgd door een klonisch gedeelte waarbij het kind met het hele lichaam snel opeenvolgend schokt. De ademhaling is in het klonische gedeelte normaliter niet meer bedreigd tenzij slijm, een snoepje of iets anders de luchtweg blokkeert. Na afloop van een koortsstuip is een kind vaak enige tijd erg suf en slaperig.
De oorzaak van de stuip is een snel oplopende temperatuur vaak doordat het kind een ontsteking heeft aan zijn bovenste luchtwegen (keel/neus/oren). Dit is dan ook de reden dat je erop moet letten dat het kind zijn warmte kwijt kan en niet bedekt wordt met dikke dekens of dekbed om “lekker te kunnen uitzweten”. De hoogte van de koorts is overigens geen goede maat voor hoe ziek een kind is. Weliswaar is een thermometer de betrouwbaarste methode om koorts vast te stellen, maar ook door simpelweg te voelen wordt zelden een kind met koorts gemist, wel wordt dan vaak de hoogte van de temperatuur overschat.
De behandeling van een koortsstuip in de acute fase bestaat uit het veiligstellen van de ademweg door inspectie en het in zij- of buikligging leggen van het kind en voorkomen dat het kind zich ergens aan kan bezeren. Het stevig vasthouden van iemand met een stuip werkt juist averechts omdat de spiersamentrekkingen zo krachtig kunnen zijn dat dit tot spierscheuren en botbreuken kan leiden. Eventueel kan er tijdens een aanval een anti-epileptisch middel gegeven worden, vaak wordt dit gedaan in de vorm van een diazepam-rectiole (Stesolid). Dit is een tubetje met een waterige oplossing die rectaal gegeven moet worden. Van belang is altijd of het geneesmiddel bedoeld is voor deze patiënt (kijk naar de naamsticker op de verpakking), hoe het toegediend moet worden (bijsluiter) en de houdbaarheid van het geneesmiddel (verpakking). In geval van twijfel niet doen!
De huisarts is de aangewezen persoon om een kind met een koortsstuip te beoordelen daar hij in de thuissituatie kan oordelen over de mate van ziek zijn en andere complicerende factoren (vreemd beloop, kans op hersenvliesontsteking). Slechts een kwart van de kinderen met een koortsstuip wordt door de huisarts naar het ziekenhuis gestuurd.

Ik hoop dat deze casus een beetje leuk was, suggesties, vragen, verdere discussie is uiteraard altid welkom. Het idee werd geopperd om een volgende keer eerst antwoorden te PM-en en ze op een later moment te plaatsen is dit een idee?


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #43 Gepost op: 27 maart 2007, 12:25:43
Nog niet uitgebuikt?  ::)
 is idd een leuke casus, alleen dat idee van het pm systeem ben ik geen voorstander van, ik vind het juist leuk om te lezen hoe anderen hier over denken
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #44 Gepost op: 27 maart 2007, 12:28:02
Het idee is ook zeker om ze te plaatsen maar om dan bv eerst mensen twee dagen de tijd te geven om een antwoord in te sturen en verolgens in één keer alle antwoorden te plaatsen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #45 Gepost op: 27 maart 2007, 12:43:55
Het idee is ook zeker om ze te plaatsen maar om dan bv eerst mensen twee dagen de tijd te geven om een antwoord in te sturen en verolgens in één keer alle antwoorden te plaatsen.

Goed idee om (onbedoelde ?) beinvloeding door reeds gegeven antwoorden te voorkomen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #46 Gepost op: 27 maart 2007, 13:02:41
Leuke casus, vooral doorgaan!
PM-systeem, laten we het een keer proberen.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #47 Gepost op: 1 april 2007, 02:07:26

Wat zou je doen wanneer deze ouders (geen artsen) aangeven dat ze het moeten en willen toedienen maar het niet kunnen en jouw vervolgens vragen om het te doen ?
Denk ook aan zaken als dagelijks het druppelen van de ogen van een kind met een bepaald geneesmiddel wat de vader/moeder op dat moment niet lukt door bijvoorbeeld trillende handen etc.

In geen geval zou ik als EHV'er een medicijn toedienen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 2 april 2007, 17:27:37
Op zaterdagavond rond een uur of acht wordt er bij u aangebeld door uw Turkse buurman die duidelijk in paniek is: "Kom gauw! Reza doet raar en wordt blauw!” Snel gaat u mee naar de buren, zich ondertussen herinnerend dat de buurman vanmiddag al vertelde dat uw 2-jarige buurmeisje vandaag verkouden was en ook wat koorts had.
Bij uw buren aangekomen ziet u Reza liggen op de bank waarbij haar hele lichaam schokkende bewegingen maakt, haar kleur lijkt u wel mee te vallen, de ademhaling klinkt hijgend. Moeder vertelt dat ze net helemaal gestrekt op de bank lag, niet ademde en blauw werd, dit duurde ongeveer 3 minuten. Ondertussen duurt het schokken voort.
Dan komt uw buurman met een geel doorzichtig tubetje aanzetten: “Dit moet tussen haar billen gegeven worden, we hebben dit van de dokter gekregen.” Echt meer krijgt u niet uit uw buurman omdat hij nog steeds duidelijk in paniek door het huis loopt te rennen en roept “Er moet een ambulance komen!”


1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?
Niets tenzij het direct voor het grijpen ligt, elke seconde telt.

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
vitale functies controleren en zo mogelijk veiligstellen.
mijn grootste zorg, onvoldoende ademhaling, is inmiddels verminderd

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
In de verschijnselen, in combinatie met het verhaal, wijzen op mogelijke koortsstuip.

4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?
Of zij later nog een keer de koorts gemeten hebben en zoniet of we dat nu kunnen doen.
Op basis van de koorts, in combinatie met de andere verschijnselen, kies ik om 112 of een huisarts te raadplegen.

5.   Wat doe je met het gele tubetje?
Dat hangt er van af welke medicatie dat is en in hoeverre dit geschikt is voor deze situatie.
Met een blanco flesje doe ik dus niets


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 2 april 2007, 17:44:39
Terwijl u nadacht, en uiteraard de ademweg hebt veiliggesteld, is Reza tot rust gekomen. Ze ligt nu stilletjes op de bank ogenschijnlijk in een diepe slaap. Ze is hier ook haast niet uit te wekken, hoe goed u uw best ook doet de enige reactie die u krijgt is wat gekreun. De ademhaling is ongeveer 30/min, iets oppervlakkig en zonder gebruik van hulpademhalingsspieren en/of neusvleugelen, verder valt op dat er door de mond geademd wordt. De pols is 145/min. U voelt dat ze toch wel duidelijk koorts heeft, dit is ook het verhaal dat ouders vertellen. Ze was gisteren al wat snotterig en heeft sinds vanmorgen flinke oorpijn en koorts, ongeveer acht uur geleden hebben de ouders haar een zetpil Paracetamol gegeven.
Een half jaar geleden heeft ze tijdens een koortsperiode een soortgelijke aanval gehad, daar is toen de huisarts voor gekomen en die had het gele tubetje, Stesolid genaamd, achtergelaten om gegeven te worden bij een volgende aanval.  Omdat u het toch allemaal niet vertrouwt besluit u deskundige hulp in te schakelen en pakt de telefoon. Terwijl u belt dekt uw buurvrouw Reza goed toe met een dekbed.


Vragen
1.   Wat vind je van Reza’s bewustzijn?
Voor mij is dat aanleiding om 112 te bellen. Hoewel dit symptoom met de koortsstuipen samenvalt, wil ik hier geen enkel risico lopen.

2.   Hoe interpreteer je de waarden van ademhaling en pols?
De ademhaling en hartslag zijn te hoog en wijzen ook op een gestoorde hersenfunctie
3.   Welke deskundige hulp schakel je in?
112 met als melding kind van 2 bewusteloos, mogelijk t.g.v. een koortsstuip, oppervlakkige ademhaling 30/min, polsslag 145/min gevoeld aan de pols/bovenarm, sinds vanmorgen flinke oorpijn en koorts  
4.   Zijn er nog zaken waar je in afwachting van deskundige hulp op let?
op de vitale functies en in overleg met 112 actief koelen met een plantenspuit (als er een in huis is) of met natte doeken
[/quote]