Op zaterdagavond rond een uur of acht wordt er bij u aangebeld door uw Turkse buurman die duidelijk in paniek is: "Kom gauw! Reza doet raar en wordt blauw!” Snel gaat u mee naar de buren, zich ondertussen herinnerend dat de buurman vanmiddag al vertelde dat uw 2-jarige buurmeisje vandaag verkouden was en ook wat koorts had.
Bij uw buren aangekomen ziet u Reza liggen op de bank waarbij haar hele lichaam schokkende bewegingen maakt, haar kleur lijkt u wel mee te vallen, de ademhaling klinkt hijgend. Moeder vertelt dat ze net helemaal gestrekt op de bank lag, niet ademde en blauw werd, dit duurde ongeveer 3 minuten. Ondertussen duurt het schokken voort.
Dan komt uw buurman met een geel doorzichtig tubetje aanzetten: “Dit moet tussen haar billen gegeven worden, we hebben dit van de dokter gekregen.” Echt meer krijgt u niet uit uw buurman omdat hij nog steeds duidelijk in paniek door het huis loopt te rennen en roept “Er moet een ambulance komen!”
1. Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?
Niets tenzij het direct voor het grijpen ligt, elke seconde telt.
2. Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
vitale functies controleren en zo mogelijk veiligstellen.
mijn grootste zorg, onvoldoende ademhaling, is inmiddels verminderd
3. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
In de verschijnselen, in combinatie met het verhaal, wijzen op mogelijke koortsstuip.
4. Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?
Of zij later nog een keer de koorts gemeten hebben en zoniet of we dat nu kunnen doen.
Op basis van de koorts, in combinatie met de andere verschijnselen, kies ik om 112 of een huisarts te raadplegen.
5. Wat doe je met het gele tubetje?
Dat hangt er van af welke medicatie dat is en in hoeverre dit geschikt is voor deze situatie.
Met een blanco flesje doe ik dus niets