controle voorraad op de ambulance

Auteur Topic: controle voorraad op de ambulance  (gelezen 2772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 30 maart 2007, 15:48:00
Vast (alweer  :D) een suffe vraag (eigenlijk 3  ;))van mijn kant, maar ik zou graag het volgende willen weten:

Bij aanvang van de dienst, wie controleert de inhoud van de ambulance (materialen, medicatie, O2, etc) en gebruiken jullie daarvoor een checklist?

Wordt deze checklist afgetekend?

Zoals altijd weer mijn dank voor het beantwoorden!  ;)

Groetjes


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2007, 17:16:52
Antwoord van deze kant van 't water :  ;)

Hier bepalen we vooraf wie wat doet tijdens de shift, oftewel of je driver of attendent bent, of dat we half/half doen (1e 6 uur rij je, 2e 6 uur zit je achterin).
Overigens slaat 't driver/attendent gedeelte alleen op waar je zit in 't voertuig eigenlijk, want de patient behandel je als 'n team, en je kan allebei de zelfde handelingen uitvoeren terplaatse.

De driver controleerd oliepeil, bandenspanning, verlichten, en OGS apparatuur, en de attendent, meestal na 'n paar minuten bijgestaan door de driver controlleerd al het apperatuur en het materiaal.

Wij gebruiken geen aparte checklist voor het materiaal in de kastjes in de wagen zelf, er wordt gewoon gekeken of er genoeg in zit, bijv. bij zuurstofmaskers kijk je hoeveel er nog in zitten en of je eventueel moet bijvullen, en genoeg kan dan 15 maskers zijn, maar ook 14 of 18 daar is dus geen vast aantal voor.

De koffer/tas waar de medicatie is zit heeft de naam van de ampullen onder het ringetje waar ze doorheen zitten, en zo zie je dus direct of er iets mist.
Maar alle gebruikte medicatie wordt afgetekend uit 't drugsbook in de wagen, bijgevuld uit de kasten op station (waar ze ook aftekend moeten worden), en dan weer in de wagen bijgevuld (wat ook weer afgetekend wordt).

In Nederland controlleerde ik eigenlijk alleen de wagen (oliepeil, banden enz), de inhoudt van de tassen en achterin werdt door de pleeg gedaan, net als de medicatie.
Als ik klaar was vroeg ik altijd wel even of ik ergens mee kon helpen, en dat kon meestal wel, bijv. kijken of de AED nog werkt (batterijen), de defi een zelftest laten doen, kijken of 't suction apparaat werkt, dat soort dingetjes.
Maar ik ging dus niet zelf aan de slag achterin, mede ook doordat ik bij verschillende diensten inviel en die dus allemaal een eigen indeling enzo hadden.


Bart S

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2007, 17:25:04
Om je vraag even kort te beantwoorden ;)

er is bij ons wel een checklist, maar die hoeft niet als zodanig afgetekend te worden. Wel teken je af dat je de auto hebt gecontroleerd. Chauffeur is verantwoordelijk voor het chauffeursgedeelte (motor, verlichting etc.) en de pleeg voor de inventaris achterin. Als ik klaar ben aan de voorkant duik ik meestal ook even achterin en controleer voor mezelf ook nog een keer wat spullen die ik mogelijk zelf uit de auto haal en bedien (plank, kragen, spin, spalken etc.).


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2007, 22:00:59
binnen onze dienst is het zo dat de verpleegkunidge in principe het achtergedeelte controleerd......koffers,zuurstof, apparatuur en overig materiaal.
De chauffeur controleert de staat van het voertuig.
We hebben voorschriften/inventaris hoeveel er van alles in de auto moet zitten en in principe ken je die lijst en controleer je dus op je kennis van de lijst.  Vervolgens wordt er een lijst afgetekend waarop je tekent voor het inzetbaar zijn van de ambulance >>> eigen verantwoordelijkheid dus.
Je snapt dat het mogelijk is dat er van één of ander langzaam een tekort ontstaat in de ambu omdat mensen de inventaris niet tot in detail kennen en dat is dan ook de reden dat eens per maand elke ambulance miniteus met inventarislijst erbij wordt gecontroleerd, uitgebreid gereinigd en compleet wordt gemaakt, hetgeen dan weer op een checklist wordt afgetekend
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2007, 07:04:03
Wat betreft de controle van de ambulance wordt bij ons het volgende gedaan:
Bij aanvang van de dienst controleert de chauffeur de technische staat van de ambulance. Dus start de ambu, werken de lichten, zijn de banden op spanning, olie en koelvloeistof worden gecontroleerd etc. De verpleegkundige controleert de aanwezigheid van alle materialen nodig voor de hulpverlening. Zoals zit er voldoende O2 in de flessen, is de spoedkoffer volledig aangevuld, werkt de monitor en zit alles erin, zijn alle materialen die aanwezig dienen te zijn ook werkelijk aanwezig en ook direct te gebruiken.
Dit alles wordt gedaan volgens een vaste lijst en wordt bij aanvang van elke dienst opnieuw gedaan. Dit wordt afgetekend op een aftekenlijst op de computer.
 
Dan is er ook nog een uitgebreide controle. Dit heet bij ons de maandcontrole.
De chauffeur controleert dan ook weer de technisch staat van het voertuig en maakt het voorgedeelte schoon. De chauffeur controleert ook of alle passen en sleutels aanwezig zijn.
De verpleegkundige controleert net als bij aanvang van een dienst. Dan wordt ook alles uitgebreid schoon gemaakt, en de houdbaarheidsdatum van alle steriele artikelen en medicijnen gecontroleerd. Deze controle wordt ook afgetekend op een papieren controlelijst.

Dit is wat ik kreeg van mijn oom, die ambuvp is.
*leegheid*


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2007, 21:04:14
Bij ons ligt in ieder voertuig een logboek. Hierin staat exact beschreven wat er aanwezig dient te zijn en wat er dagelijks, wekelijks of maandelijks gecontroleerd moet worden en wie wat moet doen. Dit is een onderdeel van het kwaliteitssysteem. In de praktijk komt het regelmatig voor dat we elkaar helpen bij de controles.  Na iedere controle wordt eea afgetekend in AMBUWEB. Hier kunnen we ook eventuele storingen worden gemeld welke dan bij de juiste personen terecht komen. Dringende zaken worden, uiteraard, zo snel mogelijk geregeld. Schoonmaakwerk doen we in principe samen.


Teun

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2007, 21:51:48
Onze ambulances worden bij aanvang van elke dienst gecontroleerd op aantallen.

Een keer per maand wordt alles op verloopdatum gecontroleerd, waarbij alles vervangen wordt wat nog maar een maand geldig is. Zo voorkom je dat er iets verlopen op de wagen zit.

Ook bij ons is het zo dat er een lijst is met de aantallen die in de kasten en koffers moet zitten. Iedereen kent deze lijst uit zijn hoofd.
Als aanvulling voor de nieuwe medewerkers zijn er ook nog fotobladen, waarop de volledige indeling en aantallen van alle koffers zijn weergegeven.

In principe is de pleeg voor de achterkant en de chauffeur voor de voorkant en verlichting verantwoordelijk, maar heel strikt is dat niet. Wanneer de chauffeur bijvoorbeeld iets vroeger op het werk is kan het best zo zijn dat hij al de hele ambulance gecontroleerd heeft.
Op deze manier kun je er ook vanuit gaan dat de chauffeur, net zoals de verpleegkundige, ook precies weet wat waar en in welke koffer zich bevind. Wel zo handig met een casus waarbij de pleeg vanalles nodig heeft, maar geen tijd heeft om het zelf te pakken.

Na de conrole wordt alles digitaal afgevinkt, net zoals de poetsbeurten (interieur/exterieur) en onderhoudsbeurten.