Controle hartslag tijdens reanimatie

Auteur Topic: Controle hartslag tijdens reanimatie  (gelezen 7451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2007, 22:01:23
Overigens is het niet altijd zo dat een bewusteloze ook pols heeft. Diep bewusteloos is ook bewusteloos.
Iedere bewusteloze heeft volgens mij een een pols, anders is ie niet bewusteloos maar dood   ;D
Ik neem aan dat je een voelbare pols bedoelt ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2007, 22:03:37
Iedere bewusteloze heeft volgens mij een een pols, anders is ie niet bewusteloos maar dood   ;D
Ik neen aam dat je een voelbare pols bedoelt ?

Jacques
oke oke jij je zin ;)

helm

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2007, 23:33:56
Op reanimatie.pagina.nl staan diverse internationale reanimatierichtlijnen; ook diegene die voor profs kunnen gelden.

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2007, 17:56:00
er zijn natuurlijk casussen te bedenken waarbij er geen sprake is van een normale ademhaling maar nog wel circulatie, het zou mijn inziens slordig zijn als wij als proffesionals dit niet zouden onderkennen.  Het BLS protocol is ten dele aangepast om ervoor te zorgen dat de drempel voor BLS door leken kleiner te maken zodat er meer mensen in afwachting op een ambulance gereanimeerd worden........
en controle van het bewustzijn is inderdaad iets dat terug komt in het protocol disability maat in dit kader beginnen we met een protocol algemeen onderzoek waarin dit ook gecontroleerd wordt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2007, 18:35:57
volgens de NRR moet je kijken of er geen tekenen van leven meer zijn. Zo niet  dan onmiddelijk BLS. Het is wel vreemd om te zien dat het lpa7 hiervan afwijkt bij het algemeen onderzoek. Daar moet je nl wel pols voelen. Overigens is het niet altijd zo dat een bewusteloze ook pols heeft. Diep bewusteloos is ook bewusteloos. Pols voelen is tijd.........

Misschien omdat de ambulance geen BLS maar ALS opstart .....

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2007, 21:22:36
Misschien omdat de ambulance geen BLS maar ALS opstart .....
Laat die ambulancepleeg nou eerst 2 min. BLSen en pas daarna ALS met de spullen die de CH heeft klaargelegd. CH gaat dan 2 min door met BLS enz enz enz.

Paul

• Forum gebruiker
    • ambupleeg
Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2007, 18:56:45
ik snap de hele discussie niet meer.
De ambulance is een proffesionele organisatie die beste zorg aan een patient wil leveren.  Bij de beoordeling wordt daarom ook de polscontrole meegenomen.  Omdat wij geoefend zijn kost dit misschien wel enig extra tijd maar die is mijn inziens verwaarloosbaar, sterker nog mijn ervaring zorgt ervoor dat ik eigenlijk alleen maar naar de patiënt hoef te kijken en dan al weet of hij gereanimeerd dient te worden.  Daarnaast is ten aanzien van de nieuwe richtlijnen het devies dat ook wij als profs eerst 2 minuten BLS'en voordat we het ritme gaan controleren en in een protocol duiken, als de patient adequaat wordt gereanimeerd bij onze aankomst dan slaan we de 2 minuten in principe over.

volgens mij hebben we binnen de ambulance wereld op deze manier de nieuwe richtlijnen zeer goed verwerkt in onze werkwijze, en bedenk wel dat wij proffesionals zijn en daar dus ook naar moeten handelen, en er zodoende een verschil is tussen ALS en BLS

ps ijselvechter, volgens mij is de optie om eerst de vp te laten reanimeren gedurende 2 minuten niet mogelijk, aangezien er masker ballon beademing gegeven dient te worden en dit niet echt verenigbaar is met goed uit te voeren hartmassage, dus bij aankomst ACH massage, pleeg maskerballon beademing en na 2 minuten het de pleeg een sitrap (bericht naar de meldkamer) gegeven en is de patient aangesloten aan de monitor en dan keuze protocol en wederom overname van massage door omstander zodat de ACH kan assisteren bij intubatie.

Wilfred.

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2007, 20:19:30
Paul, ik ben het volledig met je eens !!

Dus voor leken, geen tekenen van leven betekend : BLS !!

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2007, 21:04:47
[
ps ijselvechter, volgens mij is de optie om eerst de vp te laten reanimeren gedurende 2 minuten niet mogelijk, aangezien er masker ballon beademing gegeven dient te worden en dit niet echt verenigbaar is met goed uit te voeren hartmassage, dus bij aankomst ACH massage, pleeg maskerballon beademing en na 2 minuten het de pleeg een sitrap (bericht naar de meldkamer) gegeven en is de patient aangesloten aan de monitor en dan keuze protocol en wederom overname van massage door omstander zodat de ACH kan assisteren bij intubatie.

[/quote]Ik kan je verzekeren dat het wel degelijk kan! Wij werken nl zo. Bij aankomst geeft de ACH al een sitrap. De VK bemoeit zich niet met de communicatie op dat moment. Recent zo een reanimatie gedaan. Een paar weken later lag er een leuk bedank kaartje op de post. Waarmee ik niet wil zeggen dat nu alle reanimatie lukken. Het brengt wel veel rust als de pijp en het infuus er inzitten. Ik zal eens kijken of ik het samenwerking protocol tevoorschijn kan toveren.

Paul

• Forum gebruiker
    • ambupleeg
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2007, 08:16:49
ja, ik zou graag het protocol (om het zo maar even te noemen) ontvangen.
Ik wist wel dat er een "ijsselvecht" model was maar aangezien wij het RAVU protocol hanteren weet ik er niets van.
Overigens is het denk ik weer een gemiste kans dat er weer geen landelijke uniforme richtlijnen zijn bij de aanpak vna reanimatie