Dan, los van emotie, de rationele argumenten die aan de orde zijn.
Is de staat van dienst van het merk voldoende solide?
Biedt de relatie met de regionale dealer een basis voor de toekomst?
Voldoet het model aan de belangrijkste eisen van terreinvaardig en ruim genoeg?
Is de auto betaalbaar in aanschaf en onderhoud?
En daar kan je nog aan toevoegen of standaardisering met ander brigades haalbaar is.
Van enige afstand ben ik alleen op basis van bovengenoemde argumenten niet overtuigd dat de ZRB de optimale keus maakt.
Los van de rationele aanschaf argumenten zijn er uiteraard nog andere rationele argumenten zoals de relatie met de gemeente waaronder de brandweer. En dan zijn er natuurlijk ook nog de emotionele redenen, wil je een auto gewoon omdat je hem mooi vind dan mag dat natuurlijk en daar voor uitkomen is dan vervolgens wel zo praktisch.
Koen,
je haalt een aantal punten aan die pas op de langere termijn bekeken kunnen worden. Het grootste dillema in deze vind ik de test op zich. Hoe kan je een voertuig testen op terreinvaardigheid als je er maar 10 minuten mee gereden hebt. Je krijgt in die 10 minuten slechts een impressie van een voertuig. En die impressie kan je alleen maar op emotie verwerken, niet rationeel. En dan hebben we het slechts over een standaard showroom model, niet over een geprepareerd voertuig dat door reddingsbrigades gebruikt wordt voor strandhulpverleningen. Want alleen de bandenkeuze en een korte automaat brengt een wereld van verschil aan het licht.
Voor alle duidelijkheid, mijn persoonlijke voorkeur gaat voor de ZRB uit naar de LandRover Discovery 3. En dat niet omdat ie lekker "smoelt", maar op basis van rijgedrag, toepasbaarheid, ruimte en vooral veiligheid. Zeker dat laaste is voor mij een zwaar wegend punt, omdat we tegenwoordig niet meer op bankje hoeven te zitten achterin, maar gewoon goede zitplaatsen moeten hebben.
Maar het breedere inzetgebied waar RN KNBRD naar opzoek gaat, is de Toyota beter toepasbaar, zeker met het bredere scala aan mogelijkheden qua type voertuigen en dealernetwerk. Ik hoop alleen dat men bij een volgend vergelijkingsmoment deze dag weet te herrinneren en de voertuigen goed prepareert. Dan maar iets later, dan een terreinvoertuig presenteren die de vraag niet kan waarmaken.
RR
(maar ben nog goede vrienden met AntiHeld)