Het is toch grappig dat er mensen zijn die volhardend blijven in hun Toyota-kritiek. Nogmaals voor alle duidelijkheid: na de test in Zandvoort is enorm veel extra informatie ingewonnen over de kwaliteit van Toyota, strandbanden, etc. Ook bij mensen die beduidend vaker en professionaler (Paris Dakar) de zandbak in gaan als wij. De Toyota scoort bij al deze mensen domweg beter dan andere terreinvoertuigen en blijft ook na enkele jaren onderhoudsvrij zijn werk naar behoren doen. We overwegen ook bij een volgende test dergelijke experts te betrekken. Ook nog leuk voor de aanwezigen ook.
Luc
Luc,
staar je niet blind op expertise van buiten. De heren en dames van Paris Dakar, tegenwoordig alleen Dakar, rijden per editie meerdere mensen zichzelf of omstanders dood. Dat is een ingecalculeerd risico van een dergelijke sport. Ik denk niet dat reddingsbrigades bereidt zijn om dat te doen. Daarbij ken ikzelf meerdere coureurs van de laatste editie en ben absoluut niet onder de indruk van hun kunnen in de Noord-Afrikaanse zandbak. Eerder nog, zij laten juist zien hoe het niet moet! Daarom, kijk eerst waar je je kennis vandaan haalt.
Terreinrijden leer je niet uit een boekje, daarvoor is inzicht nodig. Inzicht in ondergrond, inzicht in trekkracht, inzicht in je eigen voertuig, maar zeker ook inzicht in veiligheid en je eigen kunnen. Elke boerelul kan met een H1 "Iraky version" een Duarry SR8 of Zodiac Pro Rescue vanaf het strand omhoog trekken, al is het zonder trailer. Maar geeft dat inzicht?
NEEN. Je moet een balans weten te vinden. En vergeet niet, het type chauffeur is wisselend, van Marinier die elke dag met voertuigen speelt in de zandbak of ambulance chauffeur tot een huisvrouw of de toevallige echtgenoot van een voorzitter die het strandhulpverleningsvoertuig pakt omdat er niemand anders reageert op een pager-oproep.
En de banden. We hebben het al kort over gehad, maar die zijn cruciaal. Maar niet elk strand is hetzelfde. De zandkorrels op het strand zijn anders dan in de duinen en stuifzand is anders van vorm dan strandzand. Maar dat lijkt een onbeduidend fenomeen, totdat je de verkeerde soort banden gaat monteren. Dan is de auto niet goed, terwijl dus eigenlijk je een verkeerde banden keuze gemaakt hebt. Kort weg, je kan voor reddingsbrigades geen standaard hulpverleningsvoertuig creëren qua basic voertuiggegevens, als banden. Wel het inventaris, al zijn daar ook de meningen over verdeelt.
RR
(dat zien we vrijdag wel)