Toyota Deceptie..

Auteur Topic: Toyota Deceptie..  (gelezen 20624 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #30 Gepost op: 3 april 2007, 09:19:07
Iemand die Toyota's van de Douane weleens gezien? In de uitvoering waar daarmee gereden wordt is het gewoon geen strandauto...  Dan kun je nog beter in een 15 jaar oude merc G-klasse stappen... die kan veel meer op het strand.... ook niet alles, en een disco zal em er ook uitrijden op het strand... Op de snelweg en andere verharde ondergronden is de Toyo qua comfort niet te kloppen... maar ja.. das geloof ik niet het eerste criterium...

Het is toch grappig dat er mensen zijn die volhardend blijven in hun Toyota-kritiek. Nogmaals voor alle duidelijkheid: na de test in Zandvoort is enorm veel extra informatie ingewonnen over de kwaliteit van Toyota, strandbanden, etc. Ook bij mensen die beduidend vaker en professionaler (Paris Dakar) de zandbak in gaan als wij. De Toyota scoort bij al deze mensen domweg beter dan andere terreinvoertuigen en blijft ook na enkele jaren onderhoudsvrij zijn werk naar behoren doen. We overwegen ook bij een volgende test dergelijke experts te betrekken. Ook nog leuk voor de aanwezigen ook.

Luc


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #31 Gepost op: 3 april 2007, 09:51:08
Iemand die Toyota's van de Douane weleens gezien? In de uitvoering waar daarmee gereden wordt is het gewoon geen strandauto...  Dan kun je nog beter in een 15 jaar oude merc G-klasse stappen... die kan veel meer op het strand.... ook niet alles, en een disco zal em er ook uitrijden op het strand... Op de snelweg en andere verharde ondergronden is de Toyo qua comfort niet te kloppen... maar ja.. das geloof ik niet het eerste criterium...

Aangezien mijn bericht is verplaatst en het on-topic deel is meeverhuisd hier nogmaals:

Deze Landcruiser ziet er toch aardig strandwaardig uit in mijn optiek. Het is in ieder geval geen auto met standaard banden eronder (dat is natuurlijk niet alles om het en goede terreinwagen te maken)

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #32 Gepost op: 3 april 2007, 11:34:02
Hmm, kan me nog herinneren dat we afgelopen seizoen deze wagen (of zijn broertje dan) los konden trekken op het strand. Niet echt verwonderlijk als je met die banden op wegspanning rijdt. Niets ten nadele van toyota in mijn optiek. In dat geval lag het aan de bestuurders.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 3 april 2007, 15:37:19
Olie op het vuur: http://members.lycos.nl/aml/strandpolitie.jpg :P

Ligt ook aan de chauffeur hopelijk ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #34 Gepost op: 3 april 2007, 16:02:13
Hmm, kan me nog herinneren dat we afgelopen seizoen deze wagen (of zijn broertje dan) los konden trekken op het strand. Niet echt verwonderlijk als je met die banden op wegspanning rijdt. Niets ten nadele van toyota in mijn optiek. In dat geval lag het aan de bestuurders.

Tja, als je niet over het harde zand rijdt langs de waterlijn, maar het opgestoven stuk pakt waar al weken een hittegolf op brandt..... Nog een wonder dat die twee konden uitstappen! In elk geval weer een hoop lol gehad..... Volgens mij krijgen we nog taart!

bAdemArk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 3 april 2007, 22:57:19
Uitstekend idee Luc, rijden in het terrein is tenslotte niet alleen een zaak van het juiste voertuig en de juiste preparatie, rijtechniek en ervaring chauffeur, maar in het bijzonder kennis van het terrein en het benutten van de mogelijkheden die het terrein biedt.
Er zijn uiteraard plaatsen op stranden waar je niet kunt komen of bepaalde dingen kunt doen met een bepaald, zoniet elk voertuig. Sommigen houden er van om te balanceren op de rand van het onmogelijke met daarbij het risico van vast raken of erger. Mogelijk zijn er ook andere minder risicovolle mogelijkheden.
Ik ben dan ook benieuwd naar de samenstelling van het testteam, mogelijk gaan mensen die in wedstrijdverband rijden (Parijs-Dakar) anders te werk dan instructeurs bij de overheden. Ook ben ik benieuwd naar de wijze van testen.
Ik wens je bij deze veel wijsheid en succes.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #36 Gepost op: 4 april 2007, 00:00:41
JVO je schreef: 'Dan kun je nog beter in een 15 jaar oude merc G-klasse stappen... die kan veel meer op het strand.... ook niet alles, en een disco zal em er ook uitrijden op het strand... Op de snelweg en andere verharde ondergronden is de Toyo qua comfort niet te kloppen... maar ja.. '


Ook ik heb emoties en van alle voertuigen die ik ooit gezien heb vind ik van enige afstand de MB Gelande in blauw/wit met BZK striping, zonder meer de mooiste auto.
Ook al ziet ie er van dicht bij niet uit en zit er niet eens een mobilofoon in....

Wat de Douane auto weer bijzonder maakt is de handige pomp die er in zit, het gebruik daarvan is weer een ander puntje natuurlijk.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #37 Gepost op: 7 april 2007, 08:10:07
Het is toch grappig dat er mensen zijn die volhardend blijven in hun Toyota-kritiek. Nogmaals voor alle duidelijkheid: na de test in Zandvoort is enorm veel extra informatie ingewonnen over de kwaliteit van Toyota, strandbanden, etc. Ook bij mensen die beduidend vaker en professionaler (Paris Dakar) de zandbak in gaan als wij. De Toyota scoort bij al deze mensen domweg beter dan andere terreinvoertuigen en blijft ook na enkele jaren onderhoudsvrij zijn werk naar behoren doen. We overwegen ook bij een volgende test dergelijke experts te betrekken. Ook nog leuk voor de aanwezigen ook.

Luc

Luc,

staar je niet blind op expertise van buiten. De heren en dames van Paris Dakar, tegenwoordig alleen Dakar, rijden per editie meerdere mensen zichzelf of omstanders dood. Dat is een ingecalculeerd risico van een dergelijke sport. Ik denk niet dat reddingsbrigades bereidt zijn om dat te doen. Daarbij ken ikzelf meerdere coureurs van de laatste editie en ben absoluut niet onder de indruk van hun kunnen in de Noord-Afrikaanse zandbak. Eerder nog, zij laten juist zien hoe het niet moet! Daarom, kijk eerst waar je je kennis vandaan haalt.

Terreinrijden leer je niet uit een boekje, daarvoor is inzicht nodig. Inzicht in ondergrond, inzicht in trekkracht, inzicht in je eigen voertuig, maar zeker ook inzicht in veiligheid en je eigen kunnen. Elke boerelul kan met een H1 "Iraky version" een Duarry SR8 of Zodiac Pro Rescue vanaf het strand omhoog trekken, al is het zonder trailer. Maar geeft dat inzicht? NEEN. Je moet een balans weten te vinden. En vergeet niet, het type chauffeur is wisselend, van Marinier die elke dag met voertuigen speelt in de zandbak of ambulance chauffeur tot een huisvrouw of de toevallige echtgenoot van een voorzitter die het strandhulpverleningsvoertuig pakt omdat er niemand anders reageert op een pager-oproep.

En de banden. We hebben het al kort over gehad, maar die zijn cruciaal. Maar niet elk strand is hetzelfde. De zandkorrels op het strand zijn anders dan in de duinen en stuifzand is anders van vorm dan strandzand. Maar dat lijkt een onbeduidend fenomeen, totdat je de verkeerde soort banden gaat monteren. Dan is de auto niet goed, terwijl dus eigenlijk je een verkeerde banden keuze gemaakt hebt. Kort weg, je kan voor reddingsbrigades geen standaard hulpverleningsvoertuig creëren qua basic voertuiggegevens, als banden. Wel het inventaris, al zijn daar ook de meningen over verdeelt.

RR (dat zien we vrijdag wel)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 7 april 2007, 12:26:02
Ik denk dat in de eerste plaats een gedegen opleiding vereist is om een voertuig op zijn terreincapaciteiten te beoordelen.

In dienst wordt bij chauffeurs daar een aardig begin mee gemaakt en is het een appart onderdeel van de opleiding.

Ik heb daar later veel profeit van gehad en menig (vrachtwagen)chauffeur (en zelfs buren in het plansoen voor tijdens hun verhuizing ;D) mee kunnen helpen.

Je zal dus mensen bij de beoordeling moeten hebben die als basis minimaal een dergelijke opleiding hebben genoten.

Een praktisch vraagje schiet mij te binnen, een van de belangrijkste dingen is de bandenspanning, zit er op al deze auto's een luchtpomp om die zelfstandig weer omhoog te kunnen brengen als je weer terug wil naar de normale spanning?

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #39 Gepost op: 7 april 2007, 18:46:53
Nee Henk,

er zit geen aflaat systeem op de voertuigen. Is wel van toepassing op een aantal brandweervoertuigen, maar niet van toepassing op reddingsbrigade hulpverleningsvoertuigen. De aansluitingen lopen namelijk buiten de wielkasten en omdat er met reddingsbrigade voertuigen ook gepatrouilleerd wordt op volle stranden, waarbij dergelijke uitsteksel een gevaar op kunnen leveren zijn deze aflaatsystemen niet van toepassing op deze voertuigen.

RR (waar ligt de grens?)
Elke hulpverlening start met communicatie.