LFGT,
Ivo heeft het over een grootschalig optreden. Wij zitten aan de randmeren. Daar is het strand niet zo gevaarlijk als aan de noordzeekust, dus onze (grootschalige) akties hebben meestal een SAR relatie. Je hebt dan maar zo, naast de reddingsbrigades, KLPD, KNRM enzo bij ons op het water. Niet iedereen is het hierin met mij eens om begrijpelijke redenen, maar ik vind dat je de invloed van de reddingsbrigades ook niet moet overwaarderen. Reddingsbrigades vormen, zeker op de randmeren nog slechts een onderdeel van het geheel. Het wordt naar mijn mening juist tijd voor verdergaande professionalisering, waarbij bijvoorbeeld, door de handen ineen te slaan het mogelijk wordt "Het grondgebied" een steeds kleinere rol te laten spelen. Ook zou er een betere samenwerking (door eenheid van alrmprocedures bv) met het Kustwacht Centrum moeten worden gerealiseerd -reddingsboten van de KNBRD als declared eenheid?-. Nu is het hier zo dat:
de echte goede samenwerking met alle hulpverlenende instanties en reddingsbrigades onderling nog verre van optimaal is,
de inzetbaarheid van sommige brigades nog te wensen overlaat en
hele stukken van de randmeren over- en andere gedeelten weer niet bewaakt zijn.
Ik zou zeggen ga daar eens aan het werk. Het moet toch mogelijk zijn met al deze enthousiaste vrijwilligers om een hechte organisatie op te bouwen waarbij iedereen die op het water in problemen is, hulp krijgt binnen de aktieradius van onze reddingsboten. En dan liefst gecoordineerd door het KWC, met de meest geschikte (niet persé de P92) schuit als OSC. Oja, en als dan ook nog iedereen met elkaar door de ether zou kunnen (en willen) praten, wat zou reddingsland er dan mooi uit zien!
groeten henk
PS.
Ik heb het nog eens nagelezen: er is de ministriele beschikking "regeling inzake SAR dienst 1994"welke in het heden nog steeds ongewijzigd van kracht is: "De kustwacht fungeert als het ~ reddingscoordinatiecentrum". met als gebied (beschreven in art. 3) "op de Noordzee het Nederlands deel van het continentaal Plat (NCP), de Nederlandse Kustwateren, de Waddenzee, het IJsselmeergebied inclusief de randmeren en de Zuidhollandse en Zeeuwse stromen. Bij gemeentelijk ingedeeld water ligt de operationele leiding bij de directeur Kustwacht, onder bestuurlijke verantwoording van de burgemeester.
bron: OPPLAN-SAR