Coördinatoren

Auteur Topic: Coördinatoren  (gelezen 5723 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ivo

  • Gast
Gepost op: 5 september 2002, 04:07:02
Zijn er 'in den lande' wellicht nog andere brigades die protocollen hebben ontwikkeld voor het optreden bij grootschalig optreden?
En werken er brigades in dit geval met eigen leidinggevenden? Zo ja, hoe is de herkenbaarheid en bereikbaarheid (GSM, porto etc.) geregeld?

Bij de Reddingsbrigade Blaricum waar ik zelf werkzaam ben kennen wij de functie van walcommandant, deze heeft een functie die vergelijkbaar is met die van de OvD Brandweer. Hij heeft de leiding over de ingezette reddingseenheden en voert overleg met de leidinggevenden van de andere hulpdiensten.
Hij is herkenbaar aan een geel hesje met opschrift "C Reddingsbrigade" en is bereikbaar via portofoon (met de 6 reddingsbrigade kanalen) en zijn eigen persoonlijke GSM.

Momenteel werken wij aan een protocol waarin duidelijk staat omschreven in welke gevallen de walcommandant gealarmeerd moet worden.

Als er nog andere brigades zijn die hier ervaring mee hebben, dan hoor ik dat graag!




Lifeguard Tom

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 september 2002, 16:30:22
De reddingsbrigade van 's-Gravenzande werkt weer op een andere manier (afhankelijk van de grote van het ongeval) in de meeste gevallen hebben wij op de post een commandant zitten. Deze heeft de leiding over de gehele hulpverlening. Op strand hebben wij daarnaast nog een leidinggevende (vergelijkende met een OvD) staan die alles terplekke leidt, omdat de commandant op de post de plaats van het ongeval wel eens moeilijk kan zien.

Deze persoon is te bereiken op een portofoon met de bekende 6 kanalen en een GSM. Direct wanneer het een grootschalige actie is wordt de Algemeen Strandwacht Commandant (ASC) opgepiept. De ASC is te vergelijken met de brandweercommandant. Deze persoon, of zijn plaatsvervanger zijn uiteraard ook te bereiken op een portofoon en een GSM.

Wij, de ’s-Gravenzande Reddingsbrigade, oefent veel met hulpverleningsdiensten als de brandweer, ambulancediensten en de KNRM. Aan de hand van deze oefeningen zijn we nu bezig om protocollen te maken.

WWW.REDDINGSBRIGADE.COM


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2002, 21:06:59
We moeten vooral met deze protocollen niet vergeten dat zij naadloos moeten aansluiten bij de reeds bestaande regelingen voor het maritiem gebied van Nederland, zoals het OPPLAN-SAR. Te veel coordinatoren leiden alleen maar tot verwarring. Ivo: Jouw coorinator kan naar mijn mening niet zoals je schrijft "de leiding hebben over de ingezette reddingseenheden". Misschien over de ingezette reddingboten van jouw reddingsbrigade. maar er vaart nog meer op en over het water. Daar heb je geen zeggenschap over. Zo is de naam On-scene commander al gauw vervangen (verbeterd) door on-scene coordinator. En die staat niet op de wal, maar coordineert alle reddingseenheden op en over de SRR vanaf het water.

Henk


Lifeguard Tom

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2002, 14:14:28
Henk,

Voor wat betreft te veel coordinatoren, die dan weer tot verwaaring leiden, ben ik het eens. Alleen voor wat betreft de coordinator van een reddingsbrigade die alleen maar leiding heeft over de reddingseenheden van de reddingsbrigade zelf, ben ik het niet eens. Je moet niet onderschatten hoeveel invloed reddingsbrigades hebben op de hulpverlening.

Bij ons in de reddingsbrigade is het zo geregeld dat op het moment dat wij een andere hulpverleningsinstantie op strand hebben, dat wij nog steeds de algemene leiding hebben. Bijv. wanneer de brandweer met duikers naar het strand toe komen staat de brandweer commandant onder de coordinator van de brigade. Wanneer wij de brandweer assisteren staan wij onder hen.

Groeten,

LFGT


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2002, 21:32:30
LFGT,
Ivo heeft het over een grootschalig optreden. Wij zitten aan de randmeren. Daar is het strand niet zo gevaarlijk als aan de noordzeekust, dus onze (grootschalige) akties hebben meestal een SAR relatie. Je hebt dan maar zo, naast de reddingsbrigades, KLPD, KNRM enzo bij ons op het water. Niet iedereen is het hierin met mij eens om begrijpelijke redenen, maar ik vind dat je de invloed van de reddingsbrigades ook niet moet overwaarderen. Reddingsbrigades vormen, zeker op de randmeren nog slechts een onderdeel van het geheel. Het wordt naar mijn mening juist tijd voor verdergaande professionalisering, waarbij bijvoorbeeld, door de handen ineen te slaan het mogelijk wordt "Het grondgebied" een steeds kleinere rol te laten spelen.  Ook zou er een betere samenwerking (door eenheid van alrmprocedures bv) met het Kustwacht Centrum  moeten worden gerealiseerd -reddingsboten van de KNBRD als declared eenheid?-. Nu is het hier zo dat:
de echte goede samenwerking met alle hulpverlenende instanties en reddingsbrigades onderling nog verre van optimaal is,
de inzetbaarheid van sommige brigades nog te wensen overlaat en
hele stukken van de randmeren over- en andere gedeelten weer niet bewaakt zijn.
Ik zou zeggen ga daar eens aan het werk. Het moet toch mogelijk zijn met al deze enthousiaste vrijwilligers om een hechte organisatie op te bouwen waarbij iedereen die op het water in problemen is, hulp krijgt binnen de aktieradius van onze reddingsboten. En dan liefst gecoordineerd door het KWC, met de meest geschikte (niet persé de P92) schuit als OSC. Oja, en als dan ook nog iedereen met elkaar door de ether zou kunnen (en willen) praten, wat zou reddingsland er dan mooi uit zien!

groeten henk

PS.

Ik heb het nog eens nagelezen: er is de ministriele beschikking "regeling inzake SAR dienst 1994"welke in het heden nog steeds ongewijzigd van kracht is: "De kustwacht fungeert als het ~ reddingscoordinatiecentrum". met als gebied (beschreven in art. 3) "op de Noordzee het Nederlands deel van het continentaal Plat (NCP), de Nederlandse Kustwateren, de Waddenzee, het IJsselmeergebied inclusief de randmeren en de Zuidhollandse en Zeeuwse stromen. Bij gemeentelijk ingedeeld water ligt de operationele leiding bij de directeur Kustwacht, onder bestuurlijke verantwoording van de burgemeester.

bron: OPPLAN-SAR


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2002, 16:50:25
Ivo

gezien je werk-functie en je 'belang' binnen en reddingsbrigade Blaricum, snap ik dat je graag een vast persoon als OvD-R wilt hebben, zeker bij regionale inzetten.
Je weet zelf ook dat reddingsbrigades net kikkers zijn in een kruiwagen, ze springen net zo makkelijk in als uit die kruiwagen.
Om daar enige structuur in te brengen is een heidense klus, maar in de regio Zuid- en Midden Kennemerland zijn een aantal reddingsbrigades begonnen met elkaars werkwijzen en procedures met elkaar te vergelijken en kenbaar te maken bij elkaar.
Zo heeft RB IJmuiden een zeer uitgebreidt "pieren-protocol" wat ondertussen ook bekend is bij de regionale reddingsbrigades als Bloemendaal en Zandvoort. Op die manier weet je een klein gedeelte van elkaars werkwijzen.

Tja en grootschallige inzetten zal altijd moeizaam gaan omdat er geen "vast" personeel op de reddingsposten zit en het aantal strandwachten wat van een CTPI gehoord heeft is waarschijnlijk nog niet eens op 1 hand te tellen is. Degene met de grootste bek zal de boventoon voeren, want de aangewezen personen zijn niet voor dit soort optreden "opgeleidt".
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2002, 23:53:28
wat is een ctpi?

Henk


Marco

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2002, 00:37:09
CTPI  betekend Coördinatie Team Plaats Incident.

Dus een team opgebouwd uit vertegenwoordigers van alle betrokken disiplines die op de plaats van het incident de coördinatie van alle werkzaamheden verzorgen.

Groet, marco


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 1 november 2002, 11:41:22
Een OSC, hoeft niet altijd aan boord van een schip te zijn, dit is ook niet gebeurt bij een ongeval met een speedboot op het was. Eerst was de OSC aan boord van de Dorus Rijkers, maar later is dit overgegaan naar verkeerpost Brandaris, en nog later werd dit gevoerd vanuit boothuis harlingen. Het is echter voor de hand liggend dat dit vanaf het water wordt uitgevoerd door de persoon die dit het beste kan uitvoeren. In de meeste gevallen wordt het dus gevoerd door iemand van de maatschappij maar het kan ook iemand anders worden uitgevoerd.

9910001
9910001


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2003, 03:06:44
De OSC is nog steeds aan boord van de Dorus Rijkers..

Enne het probleem met de coordinatoren van de RB's is dat we allemaal proberen om het wiel uit te vinden....

Eenduidig beleid van uit Ijmuiden zou voor verlichtinh kunnen zorgen.