Coördinatoren

Auteur Topic: Coördinatoren  (gelezen 5724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2003, 13:40:37
In eerste instantie aan boord van de dorus en bij uitbreiding van het zoek gebied is dit oergegaan naar debrandaris. Dit rapport is terug te lezen op de internetpagina van de raad van transport.

9910001
9910001


Japie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2003, 11:45:17
Ja ja allemaal leuke berichten, maar de leukste is die van opplan-sar die gaat altijd inwerking als de Kustwacht er mee te maken heeft en die wijst een OSC terplaatse aan en die is dan de baas/cq op dat moment vertegenwoordiger KUSTWACHT.....
Taken die je opgelegt krijgt behoor je maar uit tevoeren, zoniet kun je maar beter niet aan melden om deel tenemen aan een actie want de OSC kan je gewoon uit het gebied weg sturen.
De OSC is op dat moment de hoogste baas en moet iedere 30 minuten(ongeveer) een CITREP aan de Kustwacht geven(CITREP=sutuatie raport terplaatse=weer, zee konditie deel nemende eenheden, genomen actie's en hoe lang en hoeveel materiaal nodig ect.) ;)
De Kustwacht kan dit niet altijd zelf omdat het meerdere dingen te doen heeft dan alleen de werkzaamheden in het eigen gebied het gebeurd ook dat ze een reddingsactie moeten coordineren op de oceaan.


Marco van Meer

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2003, 22:15:48
Bij een grootschalige calamiteit is bij ons een bondsschipper de 'inzetleider'. In zo'n geval worden enkel leden van de reddingseenheid ingezet. We vallen in zo'n geval (volgens mij op andere plaatsen ook) rechtstreeks onder het commando van de brandweer. Dit als we als enige brigade ingezet worden. Het kan ook zijn dat we rechtstreeks door de bond aangestuurd worden bij calamiteiten die grootschaliger zijn. We hebben hierover afspraken met de brandweerkorpsen en overige hulpdiensten en meldkamer in ons gebied.
De brandweer valt dan weer rechtstreeks onder de burgemeester.

De reddingseenheid en zijn inzetleider heeft dan de beschikking over alle kanalen van KNBRD, een vaste marifoon (d.m.v. een ontheffing), gsm en indien nodig andere frequenties via verbindingswagen.

Van de bond uit is er wel de handleiding ten behoeve van deelname aan oefeningen en hoogwaterinzet door KNBRD.

Kijk op onze website www.reddingsbrigade.net/maasplassen onder reddingseenheid voor de organisatie en communicatie lijnen die wij hanteren bij grote inzetten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2003, 10:06:16
Het OPPLAN-SAR is alleen van toepassing op het ruime water, NCP, de waddenzee, Het IJsselmeer en de Zuidhollandse en Zeeuwse Stromen. Daarbij behoren ook de randmeren. In deze gebieden (ook de gemeentelijk ingedeelde) berust de eindverantwoording bij de DKWC (art 4.2 van het OPLAN SAR) Daarbuiten is de Burgemeester eindverantwoordelijke, en bij grotere akties de com. der Koningin. Die kunnen weer delegeren naar Branweer, Rijkswaterstaat, leger en KNBRD. Die zullen dus weer plannen maken als het OPPLA SAR om procedures vast te leggen. Ik weet dat rijkswaterstaat bijvoorbeeld hier een plan heeft Ongevallen bestrijding IJsselmeergebied. Dit zijn altijd maar vage papieren plannen. Tot nu toe werden nog altijd tijdens oefeningen grote gaten zichtbaar in de uitvoering ervan. Grootste makke is de communicatie.

Groeten Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2003, 18:04:26
De communicatie is bij bijna alle oefeningen en inzet een punt wat verbeterd kan worden

9910001
9910001


Lifeguard

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2003, 18:40:50
Beste collega,
Wat wordt er toch op los geouwehoerd!
Ik ben van de reddingsbrigade Callantsoog.
Wij hebben zelf en in samenwerking met bureau SMH/GHOR protocollen ontwikkeld m.b.t. traumaheli, grote incidenten etc.
Het valt allemaal wel mee.
Je hebt een incident, je komt daar aan en vertelt wat er aan de hand is. De commandant komt tot de conclusie dat hij of zij professionele hulp nodig heeft van de ACof CPA.
Die bepaalt vervolgens inzet van ambu, brw, kustwacht, politie etc. en vervolgens als de eerste auto"s aankomen houdt je met alle chauffeurs/schippers een motorkapoverleg over de huidige situatie ter plaatse.
Als er opschaling nodig is dan zal brw en ambupersoneel dit doorgeven aan CPA en AC.
AC en CPA sturen vervolgen hun OVDG en OVD brw. (en een politiechef van dienst) die vervolgens een CTPI houden. Als deze 3 partijen het nodig vinden om er een reddingsbrigade bij te betrekken dan zullen ze dat doen.
Ook al was jij als 1e ter plaatse, zij nemen de hele boel over. De OVD brw. is de baas over jullie!
Als commandant van de brigade kun je je hulp aanbieden maar ik weet niet of hij daar van gecharmeerd is (hoe goed is de samenwerking?)
Je zal vervolgens met een porto je bij een VC moeten vervoegen om zo je manschaapen aan te sturen.
Als je protocollen wil maken neem dan contact op met jullie eigen GHOR en OVD brw.
Met vriendelijke groet.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 26 december 2003, 12:43:17
Eenduidig beleid van uit IJmuiden zou voor verlichting kunnen zorgen.

Dat eenduidig beleid is er en staat verwoord in het OPPLAN SAR.
De OSC wordt aangewezen door het RCC en kan zowel een land-based als een mobile unit zijn.
Het gaat hierbij om de geschiktheid voor het uitvoeren van de OSC taken. Primair een coördinatie en communicatieplatform.

Ook op volle zee wordt meerdere malen een groot zeeschip OSC i.p.v. een reddingboot omdat deze meer capaciteit heeft voor het uitvoeren van die taken.

Kees


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2005, 22:30:02
Beste collega,
Wat wordt er toch op los geouwehoerd!
Ik ben van de reddingsbrigade Callantsoog.
Wij hebben zelf en in samenwerking met bureau SMH/GHOR protocollen ontwikkeld m.b.t. traumaheli, grote incidenten etc.
Het valt allemaal wel mee.
Je hebt een incident, je komt daar aan en vertelt wat er aan de hand is. De commandant komt tot de conclusie dat hij of zij professionele hulp nodig heeft van de ACof CPA.
Die bepaalt vervolgens inzet van ambu, brw, kustwacht, politie etc. en vervolgens als de eerste auto"s aankomen houdt je met alle chauffeurs/schippers een motorkapoverleg over de huidige situatie ter plaatse.
Als er opschaling nodig is dan zal brw en ambupersoneel dit doorgeven aan CPA en AC.
AC en CPA sturen vervolgen hun OVDG en OVD brw. (en een politiechef van dienst) die vervolgens een CTPI houden. Als deze 3 partijen het nodig vinden om er een reddingsbrigade bij te betrekken dan zullen ze dat doen.
Ook al was jij als 1e ter plaatse, zij nemen de hele boel over. De OVD brw. is de baas over jullie!
Als commandant van de brigade kun je je hulp aanbieden maar ik weet niet of hij daar van gecharmeerd is (hoe goed is de samenwerking?)
Je zal vervolgens met een porto je bij een VC moeten vervoegen om zo je manschaapen aan te sturen.
Als je protocollen wil maken neem dan contact op met jullie eigen GHOR en OVD brw.
Met vriendelijke groet.

Kijk naar de datum van de bovenstaande quote! Dan is er in twee jaar toch een positieve verandering reeds uit voortgekomen. Tijdens grotere feesten zoals Dance Valley, Beachbop kan men een reddingsbrigade niet meer wegdenken als aanwezige partner in de hulpverlening. Maar ook bij de kleinere incidenten weet een reddingsbrigade zich goed te handhaven in de hulpverleningsketen.

De protocollen zijn er ondertussen, nu de opleidingen nog. Misschien kan RN KNBRD nu nog een inhaalslag doen en opleidingen zoals Centralist, Algemeen Strandwachtcommandant of Chauffeur Hulpverleningsvoertuig tot stand laten komen, anders worden het inderdaad brandweer opleidingen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2005, 23:26:14
Om maar eens een keer iets positiefs naar de bond toe op te gooien! ;-)
Een aantal landelijke coordinatoren vanuit de bond aangevuld met een aantal reddingsbrigade leden is al eens op cursus bij het Nibra geweest: crisisbeheersing en rampenbestrijding. Een cursus speciaal gericht op het crisismanagement tijdens grootschalig optreden (CTPI, overlegstructuren, scenario's, driaaboeken etc). Enige wat ik niet weet is of na ons nog andere groepen op cursus zijn geweest ??....maar er zijn dus binnen een aantal verenigingen leden met deze cursus op zak.
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2005, 23:32:10
Wat mij meer opvalt is dat 91001 en liveguard gasten zijn geworden, dat vind ik wel een achteruitgang. Voor de rest helemaal mee eens, toch nog wat om trots op te zijn...

Henk