Hey,
Heb een vraagje. Afgelopen zaterdag moest ik vanuit het Rode Kruis functineren als "ambulancepleeg" bij de brandweerwedstrijden hier in de gemeente. Daar is de volgende situatie voorgekomen.
Brandweer rukt uit voor een melding van een keukenbrand in ene woonhuis. Aansluitend aan het woonhuis was een autigarage waar een auto op de krik stond met een monteur er onder. Achter de auto stond een andere auto te wachten tot die gerepareerd kon worden. In het woonhuis was 1 man vermist. Op het dak was een andere man die eigenljk vei.lig was zolang hij daar breef.
Wanneer de brw terplaatse kom rijd er een shofel (sorry als t fout geschreven is., heb geen idee hoe je t schrijft) voor em die slaat van schrik rechts af tegen die gereed staande auto aan. Die schiet door en rijd de auto van de krik, boven op de monteur.
Brandweer doet een verkenning en laat ambu tp komen. Na een minuut ben ik tp en meld me netjes bij de pompbediende. Het SLO onder de auto was al gevonden. Z'n 5 minuten later word ik opgehaald om bij het SLO onder de auto te kijken. SLO lag bekneld met ernstige inwendige bloedingen en verminderd bewustzijn. Ik meld aan de bevelvoerder dat het SLO direct onder de auto weg moet. De bevelvoerder knikt en zegt dat het voor elkaar komt en stuurt zijn mensen naar binnen.
Ik geef nog eens 3 keer heel duidelijk aan dat het SLO er, ik citeer, "nu direct onderweg gehaald moet worden anders heeft het niet veel nut meer." Nadat ik het, in totaal, voor de 4de keer zeg zegt de bevelv weer dat het voor elkaar komt en gaat zelf het gebouw in.
De jury trekt mij aan de jas en zegt dat de volgende keer dat hij buiten komt ik hem direct zeggen moet dat ze binnen 30 seconden beginnen moeten omdat het anders niet meer hoeft. Maar na ik schat 4 a 5 minuten is de bevelvoerder nog niet terug en komt de jury met een jas aan en legt die over de pop heen. Patient overleden.
Nu vraag ik mij af. Gebeuren dit soort dingen in de praktijk ook wel of was dit puur vanwege mijn rode kruis kleding? (Ik ben zelf dus een "simpele" EH verlener.) En hoe zouden jullie dit aanpakken als dit ene echte situatie zou zijn geweest?
groetjes,
bernhard
RK Elburg/Oldebroek