We moesten harder gaan voor de ambulance!

Auteur Topic: We moesten harder gaan voor de ambulance!  (gelezen 12322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vanquish

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2007, 12:04:49


kiteman

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 26 maart 2007, 17:04:31
kijk en dit willen we nu terug zien in de rijopleidingen van de gewone verkeers deelnemer.

niets meer aan toe te voegen


1of4

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2007, 15:53:36
En hoe kom je met zoiets dan voor de rechter? Óf je bent geflitst -en dan zijn de gegevens van jou en het HV voertuig wat daar reed bekend bij de instanties-, óf je wordt door oom agent tp. staande gehouden -en die moet de ontstane situatie dan gezien hebben.. Niets aan de hand dus in dit geval..  ;)

Het is net als in dat artikel wat hierboven als link gepost staat. Op één van de de foto's zal ten minste het voertuig met OGS moeten staan. Dan heb je misschien kans dat het CJIB je niet sstuurt. Maar dat hoeft niet.. Als de diender naar de wet handeld krijg je hem thuis die bekeuring. Hoe kom je dan voor de rechter? Door zelf naar de rechter te gaan om bezwaar te maken. Je moet dan echt een meelevende rechter hebben hoor.

Neemt niet weg dat ik misschien zelf ook niet een wetje (of twee a drie) zal overtreden als er een wagen met OGS achter me aan zit. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je dat met heeeel veeeel beleid moet doen en erggg veilig, dus als het echt, echt kan!
Anders zou het zo maar kunnen zijn dat de volgende wagen met OGS voor jou komt.


Bommel17

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 2 juni 2007, 17:57:57
Een jaar geleden had ik ik rijles in Zwolle, Op een gegevend moment sta ik me de lesauto helemaal voor aan bij een stoplicht die naar rechts gaat. Enkele seconden later zie ik in me binnenspiegel een ambulance met OGS mijn kant oprijden! M'n instructeur zei: !! rij maar door rood!! dat heb ik dus gedaan. Gelukkig ging het allemaal goed, ook met het tegemoet komend verkeer. en dat allemaal 1 dag voor je echte examen. ;)


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2007, 20:27:28
er zijn ook goedwillede mensen die idd sneller gaan rijden en in 1keer met een gang van 80 90 op de rem gaan staan en de berm in rijden....soms wel lastig als er dan een boom oversteekt...maar deze dingen gebeuren dan ook...en dan kan de ambu stoppen om die persoon te gaan helpen...

op een weg waar je niet aan de kant kan...gewoon je max toegstaande snelheid aanhouden...de chauffeur vind vanzelf wel een gaatje om om je heen te rijden...daarvoor is hij ook getraind...

komt ook bij dat mensen in 1x op de rem gaan staan en met een gangetje van 30 of 40 voor je gaan stuntelen...
dan kan je beter gewoon je snelheid vasthouden ....beter 80 rijden waar je 80 mag dan 40 gaan rijden waar je 80 mag...

betreft roodlicht...op een verandwoordelijke manier door roodlichtrijden...
knipperlichten eventueel aan toeteren...zorg dat je opvalt door het ander verkeer..zodat zij ook zien wat er aan de hand is...


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2010, 11:52:59
En probeer dan maar eens te bewijzen dat jij door rood moest rijden en wel geflitst werd, en het voorrangsvoertuig niet geflitst werd .... Dan heb je een probleem ...

Collega van mij heeft dit dus gehad en heeft gewoon moeten betalen  :-\

Wat ik mij eigenlijk afvraag...

Stel je staat stil bij een stoplicht ROOD. Ambu komt er aan, je rijd klein stukje door om ruimte te maken. Je word geflitst (1e foto) en meteen de 2e foto er achteraan (terwijl je nog op de zelfde plek staat) kun je dan een bekeuring krijgen?

Wel ik denk dat een Prio auto ook geflits wordt bij rood, lijkt me sterk van niet. Dus foto1 van jezelf en 2 van de Prio. Kunt ge daarmee aantonen verwacht ik.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 21 augustus 2010, 20:32:41
Wel ik denk dat een Prio auto ook geflits wordt bij rood, lijkt me sterk van niet. Dus foto1 van jezelf en 2 van de Prio. Kunt ge daarmee aantonen verwacht ik.

We zijn inmiddels 3 (!!) jaar verder, daarbij ook wat kennis van dergelijke zaken opgedaan.

In principe krijg je de acceptgiro gewoon thuis en moet je hem ook betalen. Een bezwaarschrift zou mij op zijn plaats lijken.

Bovenstaande (jij wel geflitst en het prio-voertuig niet) is mogelijk, en daar hoef je niet moeilijk voor te doen  0098
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2010, 02:34:42
Ook voor het overtreden van verkeersregels gelden gewoon de strafuitsluitingsgronden: (even knip en plak)
  
    * overmacht in de zin van noodtoestand (art. 40 Sr)
    * wettelijke voorschrift (art. 42 Sr)
    * bevoegd gegeven ambtelijk bevel (art. 43 lid 1 Sr)
    * noodweer (art. 41 lid 1 Sr).

Ik zie er al 2 (misschien 3) waar je je op kan beroepen. Alleen noodweer wordt heel lastig denk ik...

Je mag dus in het geval van een naderend voertuig met OGS de wet overtreden, maar alleen zolang het nodig is en op een manier die zo licht mogelijk is (oftwel subisdiariteit en proportionaliteit). Het vervelende is alleen dat de bewijslast bij een eventuele bekeuring bij de overtreder ligt. Bij een foto zal al snel het voertuig met OGS er op staan, zo breed worden de foto's wel genomen. Vaak worden deze er bij het uitlezen uitgefilterd. Anders foto opvragen en in bezwaar gaan.

grtzz


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2010, 10:14:20
Bovenstaande (jij wel geflitst en het prio-voertuig niet) is mogelijk, en daar hoef je niet moeilijk voor te doen  0098

Hier in Leeuwarden heeft een tijdje een digitale flitskast gestaan bij een busbaan. Op basis van het kenteken van passerende voertuigen werd er wel of niet geflitst.
Lijnbussen, taxi's en hulpverleningsvoertuigen werden niet geflitst.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2010, 22:56:00
Wat ik doe als er een HV achter mij rijd met OGS is  zoveel mogelijk voorspelbaar rijgedrag vertonen, afhankelijk van de situatie. In de situatie van de TS. Wachten tot er niets van de tegenovergestelde richting komt, meer rechts houden, knipperlicht naar rechts aan als teken hij mag passeren en op het moment dat ik zie dat hij in gaat halen mijn gas loslaten om zijn inhaaltijd te verkorten. :) Altijd erg goed gegaan en iets wat ikzelf ook fijn vond toen ik nog bij de politie werkte. En in de bebouwde kom is er altijd wel op zeer korte afstand een uitwijkplek te vinden dus gewoon daar even inrijden en wachten tot de HV voorbij is. ;)