Uitleg gebruik / nut NaCL

Auteur Topic: Uitleg gebruik / nut NaCL  (gelezen 21672 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 27 maart 2007, 10:24:32
Nieuw topic geopend

Palmpie
mod

Beste allen,

Ik ga hiermee misschien een klein beetje "off topic", maar ik ben op zoek naar een goede uitleg (zover mogelijk in "lekentaal") over het gebruik van NaCl 0,9%.

Wat is het nut ("wat het doet het") van een NaCl 0,9% infuus?
en in het verlengde daarvan: wat is het nut van een NaCl 0,9% infuus bij shock, een dreigend scheurend aneurysma, hyperglykemie en uitdroging?

Met een eventuele verwijziging naar een internetpagina ben ik al erg geholpen!

Alvast bedankt voor de moeite !

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2007, 11:03:15
Je geeft NACL om het volume in de bloedvaten te vergroten, dus eigenlijk om een tekort op te lossen.
Bij uitdroging is het een prima middel al zullen deze mensen vaak ook een verstoorde electrolytebalans hebben.
Bij shock zorgt de betere vulling voor een betere pompfunctie van het hart,  nadeel is wel dat het 'maar' zout water is en dat dus alles in de bloedbaan verdund wordt, dit kan een nadeel zijn, bijvoorbeeld voor de stollingsfactoren.(Je loopt het risico dat inwendige bloedingen verergeren door de slechtere stolling en hogere druk.) verder verdwijnt dit water alweer snel via de wanden van de vaten uit de circulatie.

Bij aan dreigend scheurend aneurysma lijkt me vochttoeding contra-geindiceerd, je verhoogt er de bloeddruk mee en maakt de kans op een scheuring alleen maar groter. Wat wel gedaan zal worden is het aanleggen van een waakinfuus, er gaat een naald in en er wordt heel langzaam zout ingedruppeld om de toegang open te houden, dit heeft een verwaarloosbaar effect op het volume/de bloeddruk, maar je hebt wel een toegang voor medicatie etc.
Scheurt het aneurysma alsnog dan wordt het uiteraard een andere situatie en dient er wel vocht/plasma/bloed(cellen) toegediend te worden.

Bij hyperglykemie zie je bij vochttoedining natuurlijk een verdunnend effect waardoor de glucosespiegel omlaag gaat, maar belangrijker, mensen met een hyperglykemie kunnen een sterk verhoogde urineproductie hebben en dat vocht zal aangevuld dienen te worden, vandaar dat deze mensen een NACL en evt een insuline infuus krijgen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Freeze

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2007, 12:06:33
Citaat
Je geeft NACL om het volume in de bloedvaten te vergroten, dus eigenlijk om een tekort op te lossen.

Je hebt twee soorten volume tekorten. Een absoluut en een relatief vochttekort.

Absoluut: Is een vochttekort die ontstaat door een werkelijk tekort van vocht in het lichaam: Dmv Traumaverwonding.

Relatief: Is een vochttekort die ontstaat dmv van vaatverwijding (vergroting van de volume). Hierbij is er geen vermindering van de hoeveelheid vocht, maar een vergroting van de capaciteit (vraag naar vocht). Dit kan ontstaan bij bv: Een allergische reactie.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2007, 19:12:50
Hoi,

Hoewel de uitleg van Jacques vrij helder is, wil ik wel even het verhaal hyperglykaemie verduidelijken. Het is niet zozeer dat de glucosespeigel  meteen daalt bij het toedienen van NaCl, daarvoor heb je veel meer tijd en middelen nodig in een ware hyperglykaemische crisis. De pathologie van een ketoacidsose is vrij ingewikkeld, maar ik probeer het kort uit te leggen.

In een normale situatie zetten we glucose om in energie voor het lichaam. In tijden van ziekte en stress, met name bij diabetici, schiet dit mechanisme te kort. Maar ja, je zult energie moeten hebben. Wat doet het lichaam? - het past zich aan en begint de vetcellen om te zetten in energie. Dit gaat een hele poos goed maar het omzetten van vetten heeft een groot nadeel. Je krijgt het bijproduct ketone. Dit maakt het lichaam zuur. Oftewel ketoacidose.
 Nou hoor ik jullie zeggen - nou en? ik ben altijd zuur s'ochtends. Maar dit is een andere soort zuur. Het zuurgraad in je lichaam daalt. En dat is niet handig want al je lichamelijke functies zijn afjhankelijk van een nauwkerig balans van zuurte. Het heet de zuur-base evenwicht (de meeste verpleegkundigen en, ik vermoed, ook artsen worstelen met deze principe, dus ik ga het hier niet uitleggen) en elke verschuiving betekent een verandering in het welzijn van een patient. Een van de consequenties van dit principe is een veranderde elektrolyten huishouding, waardoor het lichaam vocht nodig heeft om de lichaamszouten aan te vullen.En dat is de echte reden waarom wij NaCl (zoutoplossing) gebruiken bij hyperglykaemie of dreigende ketoacidose.

Nou even wat anders over de verschillende classificaties van shock. Er zij namelijk 6 types:

Hypovolaemisch: dit is een absoluut te kort veroorzaakt door bijv een bloeding.

Cardiogenisch: dit is een relatief te kort veroorzaakt door het slecht pompen van het hart door bijv. MI  (een "hartaanval").

Distributieve: nogmaals een relatief te kort veroorzaakt door bijv een allergiische reactie. Hier is sprake van een te kort doordat het bloed uit de centrale circulatie is getreden en hoopt zich op in de extremiteit(en).

Obstructieve: Hier is de circulatie belemmerd door een fysieke obstructie, bijv. een longembolie of tamponade (een niet natuurlijke vochtophoping in een van de buitenste zakjes van het hart.

Endocriene shock: dit is een (ernstige) verschuiving van de hormonen, bijv. hypothyreodie.

Neurologisch shock
: Dit gebeurt na een lestel van het wervelkolom (ruggegraat). Door het lestel is er een uittreding van vocht uit de circulatie op lokale nivo. Het is veroorzaakt door een natuurlijke reactie op het letsel. (Autonome respons) Dit betekent dat de patient last heeft van warme extremeteiten (armen en benen) maar is niet direct levensbedreigend.

Dat was het zo, dacht ik.

Fijne avond allemaal.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2007, 20:05:35
100% Miike geeft hier (klik) een aardige uitleg ook omtrend shock :)

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2007, 01:54:26

Bij aan dreigend scheurend aneurysma lijkt me vochttoeding contra-geindiceerd, je verhoogt er de bloeddruk mee en maakt de kans op een scheuring alleen maar groter. Wat wel gedaan zal worden is het aanleggen van een waakinfuus, er gaat een naald in en er wordt heel langzaam zout ingedruppeld om de toegang open te houden, dit heeft een verwaarloosbaar effect op het volume/de bloeddruk, maar je hebt wel een toegang voor medicatie etc.
Scheurt het aneurysma alsnog dan wordt het uiteraard een andere situatie en dient er wel vocht/plasma/bloed(cellen) toegediend te worden.

Jacques

Ik heb een aantal malen in "de praktijk" (huisartsenpost) gezien dat bij dreiging van een scheurend aneurysma door het aanwezige ambulancepersoneel een NaCl infuus wordt toegediend. Deze loopt dus alleen lichtjes om de toegang open te houden?
Ik dacht altijd dat de druppelaar helemaal open werd gezet....  :o

De reden voor mijn vraag is omdat wij op de hapauto binnenkort worden uitgerust met de NaCl infuuszakken. Ik was dus erg benieuwd wanneer wij (i.o. van de arts) deze (in afwachting van de ambu) zouden kunnen inzetten.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2007, 09:15:58
Bij verdenking van een aneurysma is het belangrijk dat de vaatwand niet te veel wordt belast door te veel vocht. Je moet wel zorgen dat een pt voldoende bloeddruk heeft om zijn organen te voorzien van bloed. Hiervoor heb je een minimale bovendruk nodig van 90 mmHg. Alles wat hierboven is, moet je niet vullen. Dus graag een infuus inbrengen, maar wij sluiten eventueel NACl aan. Wellicht ten overvloede maar als een pt lastig te prikken is, ga niet eindeloos door want dat maakt het weer lastig voor ons. Ik heb wel eens patienten zonder naald naar het ziekenhuis gebracht, want de situatie leent zich er niet voor om eindeloos te blijven proberen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2007, 00:32:03
Bij verdenking van een aneurysma is het belangrijk dat de vaatwand niet te veel wordt belast door te veel vocht. Je moet wel zorgen dat een pt voldoende bloeddruk heeft om zijn organen te voorzien van bloed. Hiervoor heb je een minimale bovendruk nodig van 90 mmHg. Alles wat hierboven is, moet je niet vullen. Dus graag een infuus inbrengen, maar wij sluiten eventueel NACl aan. Wellicht ten overvloede maar als een pt lastig te prikken is, ga niet eindeloos door want dat maakt het weer lastig voor ons. Ik heb wel eens patienten zonder naald naar het ziekenhuis gebracht, want de situatie leent zich er niet voor om eindeloos te blijven proberen.

WM

Mee eens,   en een blauw, roze of groen naaldje van de huisarts/HAP-auto is ook niet echt adequaat te noemen, zeker niet bij een AAA of thoracaal aneurysma.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2007, 06:59:09
mee eens ;)

beter dan als ze als een dart board worden binnen gebracht en er zeker geen naald meer in te krijgen is :)

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2007, 17:41:02
Mee eens,   en een blauw, roze of groen naaldje van de huisarts/HAP-auto is ook niet echt adequaat te noemen, zeker niet bij een AAA of thoracaal aneurysma.

Eerder een witte naald?

Overigens (en ik ga er dan even vanuit dat er sprake van een arts die wel direct de ader weet aan te prikken), bij een maagbloeding e.d. zou je bijvoorbeeld dus al wel een NaCl infuus kunnen aanleggen...

of zeggen jullie... Nou, doe dat allemaal nou maar gewoon niet. Die NaCl heeft voor de huisarts/hapvoertuig geen meerwaarde, zelfs al werken wij met artsen die redelijk ervaren zijn met het plaatsen van een venflon e.d.?

Heeft het bijvoorbeeld zin om iemand met een hele lage tensie NaCl toe te dienen?