Hoi,
Hoewel de uitleg van Jacques vrij helder is, wil ik wel even het verhaal hyperglykaemie verduidelijken. Het is niet zozeer dat de glucosespeigel meteen daalt bij het toedienen van NaCl, daarvoor heb je veel meer tijd en middelen nodig in een ware hyperglykaemische crisis. De pathologie van een ketoacidsose is vrij ingewikkeld, maar ik probeer het kort uit te leggen.
In een normale situatie zetten we glucose om in energie voor het lichaam. In tijden van ziekte en stress, met name bij diabetici, schiet dit mechanisme te kort. Maar ja, je zult energie moeten hebben. Wat doet het lichaam? - het past zich aan en begint de vetcellen om te zetten in energie. Dit gaat een hele poos goed maar het omzetten van vetten heeft een groot nadeel. Je krijgt het bijproduct ketone. Dit maakt het lichaam zuur. Oftewel ketoacidose.
Nou hoor ik jullie zeggen - nou en? ik ben altijd zuur s'ochtends. Maar dit is een andere soort zuur. Het zuurgraad in je lichaam daalt. En dat is niet handig want al je lichamelijke functies zijn afjhankelijk van een nauwkerig balans van zuurte. Het heet de zuur-base evenwicht (de meeste verpleegkundigen en, ik vermoed, ook artsen worstelen met deze principe, dus ik ga het hier niet uitleggen) en elke verschuiving betekent een verandering in het welzijn van een patient. Een van de consequenties van dit principe is een veranderde elektrolyten huishouding, waardoor het lichaam vocht nodig heeft om de lichaamszouten aan te vullen.En dat is de echte reden waarom wij NaCl (zoutoplossing) gebruiken bij hyperglykaemie of dreigende ketoacidose.
Nou even wat anders over de verschillende classificaties van shock. Er zij namelijk 6 types:
Hypovolaemisch: dit is een absoluut te kort veroorzaakt door bijv een bloeding.
Cardiogenisch: dit is een relatief te kort veroorzaakt door het slecht pompen van het hart door bijv. MI (een "hartaanval").
Distributieve: nogmaals een relatief te kort veroorzaakt door bijv een allergiische reactie. Hier is sprake van een te kort doordat het bloed uit de centrale circulatie is getreden en hoopt zich op in de extremiteit(en).
Obstructieve: Hier is de circulatie belemmerd door een fysieke obstructie, bijv. een longembolie of tamponade (een niet natuurlijke vochtophoping in een van de buitenste zakjes van het hart.
Endocriene shock: dit is een (ernstige) verschuiving van de hormonen, bijv. hypothyreodie.
Neurologisch shock: Dit gebeurt na een lestel van het wervelkolom (ruggegraat). Door het lestel is er een uittreding van vocht uit de circulatie op lokale nivo. Het is veroorzaakt door een natuurlijke reactie op het letsel. (Autonome respons) Dit betekent dat de patient last heeft van warme extremeteiten (armen en benen) maar is niet direct levensbedreigend.
Dat was het zo, dacht ik.
Fijne avond allemaal.
WM