Uitleg gebruik / nut NaCL

Auteur Topic: Uitleg gebruik / nut NaCL  (gelezen 21664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2007, 23:28:41
Ligt er aan wat de onderlingende problematiek van de lage tensie is ;)

om mezelf als voorbeeld te stellen, ik heb een aangeboren lage tensie.............................. ;)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2007, 15:12:22
Hoi Strongbow,

Uit onderzoek is gebleken dat veel patienten niet gebaat zijn bij veel vocht in de eerste opvang (bij hypovolaemie, althans). De tendens is aan 't verschuiven naar wat ze noemen "permissive hypotension". Dat wil zweggen dat de tensie juist een beetje laag wordt gehouden om verdere bloedingen e.d. te voorkomen. Wij moeten er wel rekening mee houden dat de patient voldoende bloeddruk houdt om de organen te blijven perfunderen. Je kunt als stelregel gebruiken (geheel eigen mening, overigens): een systolische waarde van >90mmHg moet je niet te veel aan willen doen.
Kijk, als je als HAP besluit om een zakje van 500 mls te infunderen dan is er in de meeste gevallen geen man overboord, maar veel belangrijker is dat wij worden ingeschakeld om de patient zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te vervoeren. Daar kan de behandeling pas definitief beginnen, de rest is alleen maar tijd rekken.

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2007, 15:44:25
Kijk, als je als HAP besluit om een zakje van 500 mls te infunderen dan is er in de meeste gevallen geen man overboord, maar veel belangrijker is dat wij worden ingeschakeld om de patient zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te vervoeren. Daar kan de behandeling pas definitief beginnen, de rest is alleen maar tijd rekken.

Uiteraard. Het mag duidelijk zijn dat we dit alleen doen in afwachting van de ambulance. Ik denk dat er voor is gekozen om de NaCl toe te voegen aan onze inventarisatie omdat artsen hebben aangegeven (in afwachting van de ambulance) als het mogelijk is meer te kunnen doen.
Dit natuurlijk met in het achterhoofd houdende, dat we de patiënt niet meer kwaad moeten doen (lekprikken) en de arts wel bekwaam moet zijn en niet maar iets gaat proberen.  ::)

De reden waarom ik deze topic startte was omdat het mij ook niet helemaal duidelijk was op welke momenten de HAP, in afwachting van de ambulnace, kan starten met NaCl infuustherapie
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur