Volgens mij is de NS niet betrokken bij de HSL.
De railbeheerder of de exploitant zorgen voor treinen voor het langstransport.
Oké; railbeheerder is ProRail, onderhoud is Infraspeed (consortium met o.a. BAM Rail) en exploitant is Hispeed. Hispeed is een consortium waar NS ook in zit.
Volgens de OTO-module "Langstransport" van Railplan lopen er nog studie's naar de mogelijke vormen van langstransport:
1. het gebruiken van reguliere treinen/treinstellen
2. gebruik van calamiteitenvoertuigen van Infraspeed (voertuigen hebben eigen motor)
3. spoorcabrio's van Infraspeed (hebben eigen motor en zijn draagbaar)
4. NedTrain (eigen tractie, inzetplaats nodig in de buurt van de tunnel).
Bij 1 gaat het om reguliere treinen (van Hispeed dus), die leeg gemaakt moeten worden
Bij 2 staan de voertuigen opgesteld bij Hoofddorp en Zevenbergschehoek (aanrijdtijd 1 uur)
Bij 3 staan ze opgesteld bij de Groene Hart Tunnel en de Tunnel Dordtsche Kil
Bij 4 staan ze in Haarlem, Rotterdam en Utrecht (aanrijdtijd 1 uur)
Volgens de module "Werken in tunnels algemeen" zijn de vluchtwegen, zoals eerder aangegeven, om iedereen zo snel mogelijk naar de veilige tunnelhelft te brengen. De vluchtwegen zijn 1,20 meter breed en hebben de vorm en hoogte van een perron, zodat passagiers gemakkelijk en veilig kunnen uitstappen..