Breedte vlucht/werk pad in tunnel

Auteur Topic: Breedte vlucht/werk pad in tunnel  (gelezen 4597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 29 maart 2007, 19:49:02
Wat foto's gevonden van de oefening in de groene hart tunnel.

Het lijkt me nogal erg smal. Hoe zouden jullie zo'n pad gaan 'managen' bij een incident?? Het lijkt me erg snel, erg vol wordt waardoor je geen werkruimte meer heb.

http://www.oov-support.nl/images/albums/26/m_PICT5459.JPG[/img]

http://www.oov-support.nl/images/albums/26/m_PICT5455.JPG[/img]




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2007, 21:51:17
Het probleem lost zich in de praktijk vanzelf op als er wat rook komt te hangen  8)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2007, 11:02:51
De theorie is om getroffenen zo snel mogelijk naar de andere tunnelhelft te verplaatsen voor verdere verzorging en vervoer.
De niet-gewonden kunnen via de noodschachten, de gewonden worden door een "tegen-trein" de tunnel uit gebracht waar de geneeskundige diensten klaar staan voor verdere verzorging en afvoer.

Tijdens de oefening duurde dat met die "tegen-trein" lang, wat in de praktijk ook wel zo zal zijn. Die trein moet namelijk eerst bij een station leeggemaakt worden, om vervolgens naar de tunnel te rijden, en er pas in te kunnen als in die tunnelhelft geen personen meer op het spoor zijn...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2007, 11:09:01
Nee volgens het rampenplan staan er bij Hoofddorp en Rotterdam permanent lege treinen beschikbaar voor het zogenaamde langstransport.
Deze zijn binnen 60 minuten ter plaatse.
Bij de oefening stond deze 600 meter verderop en het duurde 2 uur voordat die in de tunnel stond. :-X :-\

Maar ontopic
Het is inderdaad erg smal om te werken en je zult moeten proberen de T3 so's zoveel mogelijk in de trein te houden (dat is wel een uitdaging) of z.s.m. via de trappen van de vluchtschacht naar de frisse buitenlucht, zodat er werkruimte overblijft voor transport van de T1 en T2 so's.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2007, 11:56:03
Nee volgens het rampenplan staan er bij Hoofddorp en Rotterdam permanent lege treinen beschikbaar voor het zogenaamde langstransport.

Dat gaat NS met z'n continu materieeltekort nooit volhouden...
Mijn info is overigens verteld tijdens het genodigden-deel van de oefening.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2007, 13:41:26
Nee volgens het rampenplan staan er bij Hoofddorp en Rotterdam permanent lege treinen beschikbaar voor het zogenaamde langstransport.
(...)

Ze beloven ook om op tijd te rijden.... ::) ::) ;) :-X


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2007, 14:02:37
Als zelfs jij nu ook off-topic verdergaat.
Volgens mij is de NS niet betrokken bij de HSL.
De railbeheerder of de exploitant zorgen voor treinen voor het langstransport.

Nu maar weer ontopic.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2007, 14:11:06
Volgens mij is het niet off-topic als het onderdeel is om te zorgen dat het vluchtpad vrij blijft... ;)

Kan je beter niet eisen dat er een diesel loc in de buurt klaar staat... Ze zullen maar de verkeerde baan de stroom er afhalen... ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2007, 14:30:06
Volgens mij is de NS niet betrokken bij de HSL.
De railbeheerder of de exploitant zorgen voor treinen voor het langstransport.

Oké; railbeheerder is ProRail, onderhoud is Infraspeed (consortium met o.a. BAM Rail) en exploitant is Hispeed. Hispeed is een consortium waar NS ook in zit.

Volgens de OTO-module "Langstransport" van Railplan lopen er nog studie's naar de mogelijke vormen van langstransport:
1. het gebruiken van reguliere treinen/treinstellen
2. gebruik van calamiteitenvoertuigen van Infraspeed (voertuigen hebben eigen motor)
3. spoorcabrio's van Infraspeed (hebben eigen motor en zijn draagbaar)
4. NedTrain (eigen tractie, inzetplaats nodig in de buurt van de tunnel).

Bij 1 gaat het om reguliere treinen (van Hispeed dus), die leeg gemaakt moeten worden
Bij 2 staan de voertuigen opgesteld bij Hoofddorp en Zevenbergschehoek (aanrijdtijd 1 uur)
Bij 3 staan ze opgesteld bij de Groene Hart Tunnel en de Tunnel Dordtsche Kil
Bij 4 staan ze in Haarlem, Rotterdam en Utrecht (aanrijdtijd 1 uur)

Volgens de module "Werken in tunnels algemeen" zijn de vluchtwegen, zoals eerder aangegeven, om iedereen zo snel mogelijk naar de veilige tunnelhelft te brengen. De vluchtwegen zijn 1,20 meter breed en hebben de vorm en hoogte van een perron, zodat passagiers gemakkelijk en veilig kunnen uitstappen..


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2007, 14:33:28
Kan je beter niet eisen dat er een diesel loc in de buurt klaar staat... Ze zullen maar de verkeerde baan de stroom er afhalen...

De spanning is bij inzet reguliere treinen inderdaad een knelpunt. Dieselloc's moeten wel voorzien zijn van rookgasgeneratoren voor gebruik in tunnels, dus de standaard diesels van Railion en co zijn niet inzetbaar. Overigens kennen ze bij de Kanaaltunnel inderdaad speciale calamiteiten-dieselloc's (overigens broertjes van de Railion-6400'en). De dieselrangeerloc(je)s die Infraspeed gebruikt hebben inderdaad zo'n rookgasgenerator.