Hoi Erny,
Heb het ff opgezocht het is blauw maar ik vond het zo raar staan met au... Evengoed ik had een brief al gelezen via een link van Luc of Koen dat weet ik niet zo snel meer. Dat is geen toestemming voor blauw maar meer een werkwijze om de wet te omzeilen en vol met haken en ogen. Geen uitgangspunt voor blauw maar wel een stap in de goede richting. Bij de DA hebbn wij dit geregled met de politie Amsterdam in werkwijzes en overeenkosten, ik zag bij Culemborg met de brandweer ook goed geregeld, maar met de Meldkamer zal dus ook wel kunnen. Moet je dat wel van te voren heel goed aftimmeren en zo te lezen is dat niet gebeurd. Vindt ik als professioneel politie en actief vrijwilleger wel een beetje nalatig van de verantwoordelijke bond en brigades, zie mijn eerdere mails over de risico's.
De BPM brief vraagt voorzieningen voor de verzorgingen en/of het vervoer van drenkelingen en het motorruituig uitsluitend wordt egbruikt voor activiteiten gericht op het redden van drenkelingen. Die wagens worden toch ook gebruikt voor niet-drenkelingen en andere activiteiten? Of worden deze auto's alleen ingezet tbv drenkelingen?
Ondertussen zijn we al meer en meer gewend aan voertuigen die de uitstraling van een ambulance hebben, maar het absoluut niet zijn. Het zijn allemaal ketenpartners in de medische spoedeisende hulpverlening. Zo hebben we een helicopter, een ambu-motor, een AMBU-team, een SIGMA-team, een HS-GHOR, dienst logistiek, een huisarts, een EHBO-trailer, een traumatainer die allemaal met gele voertuigen rijden met BZK-striping.
Ik las op een ander forum hetr volgende van Rescue Ranger:
Citaat
Het ontwerp is bedoeld voor de voertuigen van de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, alsmede voor de daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet Ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de spoedeisende hulpverlening. Het gebruik is dan ook voorbehouden aan deze doelgroep.
Tot hoever moet het gaan, voordat heel Nederland met gele voertuigen rijdt met een BZK striping? En verliest de medische spoedeisende hulp zo niet zijn of haar eigen indentiteit en uitstraling als elke EHBO-vereniging, reddingsbrigade, First responder in deze voertuigen zichzelf gaan verplaatsen. (einde citaat)
Ook daar scoort hij een punt om heel kritisch naar het meerwaarde te kijken van blauw bij brigades. De eerdere bijdrages over het vastzitten in het zand omdat je niet met blauw mag rijden vind ik een beetje overdrevn voor de brigades als argument. Kijk, bij de DA rijden wij echt op straat met veel verkeer en zijn op weg om een levend wezen waar van gehouden word te redden. Op het strand is het nut van blauw tov bijv. oranje niet erg groot... Die badgasten gaan met oranje en een vorm van automatisch geluid ook wel op zij hoor! Dus mijn vraag is eigenlijk: waarom blauw bij brigades? Ben beniewd naar de reacties!