Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister

Auteur Topic: Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister  (gelezen 29903 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #100 Gepost op: 26 februari 2008, 08:59:34
Precies wat ik ook bedoel.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #101 Gepost op: 26 februari 2008, 09:46:36
En ook ik sluit me hierbij aan want 1 zo'n dwaas kan het voor iedereen verpesten.

Kees  8)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #102 Gepost op: 26 februari 2008, 11:37:21
Ik geloof echt dat dit jaar de toestemming OGS onder bepaalde voorwaarden wel van de grond zal komen. Misschien nog een klein jaar aan de voorwaarden voldoen en dan kunnen we aan de bak met blauw. Het zal dan echt op de schouders rusten van de vrijwilligers want er zal met argusogen gekeken worden naar hoe er gereden wordt. Ik heb in het verleden (15 1/2 jaar ervaring!) echter zoveel 'mongolen' achter het stuur gezien bij de diverse reddingsbrigades, vaak zonder OGS, dat ik mijn hart vast hou voor de komende jaren. Want met blauw neem je voorrang en mag je scheuren per slot van rekening. Alles is dan even geoorloofd want wij zijn hulpverleners met spoed...

Bij de brandweer / politie en ambulance werken uitsluitend mensen die dat niet doen  ;D ;D
Kijk het even van een andere kant, juist door een verplicht gestelde opleiding zullen deze mongolen geen kans krijgen. Of sterk gereduceerd worden.

Henk, vind het toch knap dat je zulke onzin kan uitkramen. O0
Er zijn vastgestelde tijden wanneer een strandpost moet open blijven.
De inzet van een reddingsboot, wat heeft dat te maken met ogs?

Afijn wanneer je met een rubbertutter over het IJselmeer kan jakkeren, heb je verstand van zaken op allerlei gebied. ^-^


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #103 Gepost op: 26 februari 2008, 13:36:08
Oppervlakkig gezien kan OGS geen kwaad. Maar er zijn voorbeelden uit het verleden waarbij bleek dat een voordeel wat onvoorziene nadelen met zich mee bracht. Je zou je voorkunnen stellen dat je de post minder zou kunnen gaan bemannen, met blauw van huis en je bent toch zo op de ligplaats van je boot, geen stoplichten scheelt al gauw de helft van de tijd die je vroeger onderweg was.  De post aan het eind van het strand kan wat eerder dicht, we zijn even goed zo ter plaatse.

Het leek een alleen maar voordeel te hebben een reddingsboot tussen het strand en het eiland te leggen om de zwemmers die het eiland en het strand en VV beter te beveiligen. Niemand dacht er aan dat ineens iedereen het aandurfde met zo'n veilige reddingsboot halverwege. Die reddingsboot kon meteen niet meer ingezet worden voor hulpverlening elders.

Ik hoorde al roepen dat ook de binnen brigades met OGS moeten worden uitgerust om zo snel bij een oproep over de ventweg naar de post te kunnen, niet langer gehinderd door die lastige fietsers die zo nodig met zijn drieën naast elkaar willen rijden.

En zolang nog iedere boot met motorstoring een prio 1 is -want je weet maar nooit- en dus OGS waardig en door met drie brigades respons te geven op één alarm wordt iedere melding zowiezo een wedstrijd, en hou ik mijn hart nog even vast.

Henk

Henk je noemt effecten, die niet zo zeer met OGS te maken heeft, maar weldegelijk relevant zijn voor het incidentmanagement, en preperatie in een bepaald bewakingsgebied..
OGS kan onder bepaalde omstandigheden een toegevoegde waarde hebben, alleen mits je het in kadert in kwalitatieve first response dienstverleningsmodel..  

De kern woord hier in is kwaliteit van dienstverlening, en OGS met alle randvoorwaarden daarom heen kunnen daar een onderdeel van zijn..
Maar wat is nu de dienst die men aanbiedt ? Is er een dienstbeschrijving en prestatienormen afgesproken.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #104 Gepost op: 26 februari 2008, 17:59:57
Uiteraard zullen er plaatsen zijn waar alles duidelijk is geregeld en omschreven. Bij ons is er helaas niets duidelijk afgekaderd en ik denk dat het op meerdere plaatsen langs de kust een ondergeschoven kindje is bij de betreffende gemeenten. Dit om de simpele reden dat er niet met enige regelmaat dooien vallen. En er dus niemand is die hiervan nadelige financiële gevolgen ondervindt.
Om even een probleempje aan te geven t.a.v. OGS. Je kunt keurig omschrijven dat de chauffeurs opgeleid moeten zijn, maar wie gaat controleren of ieder zich aan de regels houdt?
Op welke stranden lopen er strandwachten die aan welke normering voldoen??? Het is maar net een kwestie van belangen en vrijwilligers die het te leuk vinden om niets te doen. Zelfde punt is dat in een aantal gemeenten de Blauwe Vlag ter discussie staat.

Kees  8)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #105 Gepost op: 26 februari 2008, 18:45:20
Uiteraard zullen er plaatsen zijn waar alles duidelijk is geregeld en omschreven. Bij ons is er helaas niets duidelijk afgekaderd en ik denk dat het op meerdere plaatsen langs de kust een ondergeschoven kindje is bij de betreffende gemeenten. Dit om de simpele reden dat er niet met enige regelmaat dooien vallen. En er dus niemand is die hiervan nadelige financiële gevolgen ondervindt.
Om even een probleempje aan te geven t.a.v. OGS. Je kunt keurig omschrijven dat de chauffeurs opgeleid moeten zijn, maar wie gaat controleren of ieder zich aan de regels houdt?
Op welke stranden lopen er strandwachten die aan welke normering voldoen??? Het is maar net een kwestie van belangen en vrijwilligers die het te leuk vinden om niets te doen. Zelfde punt is dat in een aantal gemeenten de Blauwe Vlag ter discussie staat.

Kees  8)
Uitkijk, in NHN is alles goed geregeld, met meldkamer etc.
Bij aannamen van betaalde badmeesters en het inroosteren van de vrijwilligers wordt weldegelijk rekening gehouden met de diploma`s leeftijden en know how.
Ik denk dat de nieuwe opleidingsstructuur van REDNED daar ook een positieve wending aan gaat geven.
Tot slot mogen straks uitsluitend de gediplomeerde chauffeurs op een wagen rijden. Net als brandweer, politie en ambulance.

Rescue Wouter:
Dialect of zo?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #106 Gepost op: 26 februari 2008, 19:24:53


Henk, vind het toch knap dat je zulke onzin kan uitkramen. O0
Er zijn vastgestelde tijden wanneer een strandpost moet open blijven.
De inzet van een reddingsboot, wat heeft dat te maken met ogs?

Afijn wanneer je met een rubbertutter over het IJselmeer kan jakkeren, heb je verstand van zaken op allerlei gebied. ^-^


Ik zal proberen wat l a n g z a m e r te schrijven voor je Muistroom,  sorry. Ook al lees je het nog zo goed, iets lijkt al snel onzin voor je, niet? Dat zegt misschien meer over jou dan over mij.
 (Die snap je vast wel... ;D)

Wat OGS met een rubbertutter te maken heeft is dat je bij een alarm naar een reddingsrubbertutter snelt in je auto met OGS en als de strandbrigades aan de kust OGS hebben, de binnenstrandbrigades snel zullen volgen.

Er is alleen zand langs de kust zul je nu zeggen. Nu, dan nodig ik je uit om eens te komen kijken op het voorland van de Stichtse brug, het zilverstrand bij de Hollandse brug en Almere. Je hebt daar stukken van een paar kilometer zand aangrenzend aan water.  Wij noemen dat hier ook strand, hoewel dat in jouw ogen gewoon zand aan het water is natuurlijk en geen strand. Toch recreëren onder toezicht van de goed opgeleide strandwachten van de RB Blaricum op een mooie dag duizenden mensen. Dat is bij mij om de hoek en ik ben er regelmatig. Ik liep daar ook menig keer heen en weer het strand af enkele tientallen jaren geleden met een EHBO tas aan mijn schouder. Maar ik erken dat de jouwe veel groter is dan de mijne, dus laten we daar niet over discussiëren. Ik geef maar even aan dat ik wel een idee heb hoe het er aan toe gaat.

Ik was gisteren noch op het strand bij Noordwijk, ik ben daar regelmatig en loop daar met de honden nu het net nog even mag. Ik weet dus ook hoe strand er uit ziet. En hoe een hele grote golfbaan er uit ziet (jaja, ook veel groter dan bij ons, veel geluk ermee!). Bijna het zelfde als het strand van Blaricum, ja ja, ho maar, ook veel groter. Maar volgens mij maakt het niet veel uit hoe groot het water is waar je in verzuipt.


Ik ben gaarne tot verdere uitleg bereid als het nog steeds onzin lijkt Muistroom. Ik wil ook de lettertjes wel wat groter maken als dat helpt!

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #107 Gepost op: 26 februari 2008, 19:39:23
Wat ik probeer aan te geven is, wie draait er straks op voor het kostenplaatje (gezien de beperkte inzetbaarheid van individuen). Hoe moet dat op die plaatsen waar men bijna uitsluitend met vrijwilligers uit den lande draait die in het zomerseizoen een aantal leuke dagen op het strand willen hebben met onvoldoende tijd voor allerlei opleidingen? Mijns inziens zal dit een steeds groter probleem vormen. Mijn vooruitziende blik zegt dat er ook in de toekomst verschillende soorten strandwachten (en dus reddingbrigades) zullen bestaan met afzonderlijke eisen en regels.

Kees  8) (regeren is vooruit zien)


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #108 Gepost op: 26 februari 2008, 20:12:37
Henk is ook jaren    Straten maker opzee geweest !

Dus het is niet dat ie alleen met een rib over het water stuiterteteteteteteee


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #109 Gepost op: 26 februari 2008, 21:33:12
Wat ik probeer aan te geven is, wie draait er straks op voor het kostenplaatje (gezien de beperkte inzetbaarheid van individuen). Hoe moet dat op die plaatsen waar men bijna uitsluitend met vrijwilligers uit den lande draait die in het zomerseizoen een aantal leuke dagen op het strand willen hebben met onvoldoende tijd voor allerlei opleidingen? Mijns inziens zal dit een steeds groter probleem vormen. Mijn vooruitziende blik zegt dat er ook in de toekomst verschillende soorten strandwachten (en dus reddingbrigades) zullen bestaan met afzonderlijke eisen en regels.

Kees  8) (regeren is vooruit zien)

Gezien de uniformering denk ik dat een gemeente hier niet meer zo makkelijk mee wegkomt.
Ik denk dat we naar volledig betaalde strandwachten gaan, die buiten de bewaking werkzaam zullen zijn binnen b.v. de veiligheidsregio. Dit aangevuld met vrijwilligers. Kijk eens naar de (vrijwillige) brandweer. Moeten ook aan vele eisen en opleidingen voldoen. 8)