Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister

Auteur Topic: Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister  (gelezen 29939 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 23 februari 2008, 11:10:37
Een brancherichtlijn gaat (zoals het woord zegt) over een branche. Een brancherichtlijn voor gebruik van OGS door de brandweer heeft dus totaal geen betrekking op landbouwvoertuigen. Een brancherichtlijn kan ook geen gedragingen uit een andere branche verbieden.
En dus mag een ieder gewoon die oranje zwaailamp gebruiken,en moet je als agent zijnde van wel hele goede huize moeten komen om daar een boette voor te kunnen schrijven.
Wat er in de brancherichtlijn staat is voor het gebruik van de oranje zwaailamp tijdens inzetten van hulpdiensten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #61 Gepost op: 23 februari 2008, 11:52:05

Je wilt volgens mij op het strand geen voorrangsvoertuig zijn -je komt maar zo weinig haringkarren tegen die je anders géén voorrang zouden geven- maar het doel is snel van A naar B.



Gaat het om de haringkarren of om de mensen die op het strand geen voertuigen verwachten .....
Mijn ervaring is, dat zonder OGS mensen gewoon blijven staan en je kwaad aan kijken als je er langs rijd ... Want wat moet jij daar?

Met OGS maken mensen ruimte, halen handoeken aan de kant en trekken hun kinderen aan de haren opzij ....

En dat is volgens mij het hele gedoe omtrent deze discussie.... Maar nogmaals, voor de mensen die niet weten hoe het er aan toe gaat.
Kom gerust op een drukke zomerse dag eens een kijkje nemen in een van de vele strandplaatsen als Zandvoort, Bloemendaal etc. Dan kun je zien hoe druk het is ... en hoe de reddingsbrigade's moeite moeten doen om ergens bij te komen.

In mijn ogen zit het probleem bij deze discussie 100% bij mensen die zich met dingen bemoeien, terwijl ze geen idee hebben hoe het er werkelijk aan toe gaat .
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #62 Gepost op: 23 februari 2008, 12:48:40
Ik zal wel in herhaling vallen...........Waarom hebben we het iedere keer over reddingsbrigades in relatie tot een zandstrand??? Wij hebben geen strand (sorry Koen). Er zijn ook reddingsbrigades die zich gewoon over de weg verplaatsen naar een waterongeval. Met prio 1, met toestemming van de RAC (GMK). Om allerlei redenen, bijvoorbeeld het verkeersbeeld.


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #63 Gepost op: 23 februari 2008, 13:19:13
Tsja Rob..
Het strand blijft denk ik voor veel mensen voor verbeelding spreken.
Het is jammer dat maar weinigen iets verder kijken dan hun strand/vaargebied breed is.
Aan de andere kant is het wel leuk dat juist die mensen hun mening graag willen laten horen over gebieden waar ze geen ervaring mee hebben.

Mij moet je niet op zee laten varen en ook niet door mul zand laten rijden en ik denk het gros van de topicbezoekers moet je niet tussen kribjes laten laveren of met 100 kilometer per uur over een autoweg moet laten knallen met de boot erachter incl. OGS

Ik zeg: Ieder z'n vak


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 23 februari 2008, 14:35:29
Ook wij hebben wel eens begeleiding gehad naar een inzet, maar twee motoren van de KLPD zijn daar veel geschikter voor. En 100 rij ik meestal met mijn trailer zonder OGS... ;D

Het is zo'n gel.... dat je ergens pas een mening over mag hebben als je in je eigen straatje spreekt. Gezond verstand is véél belangrijker dan lokale kennis.

Ik begrijp best dat het veel stoerder is om met OGS over het strand te rijden. Ik begrijp ook best wel dat je het argument gebruikt dat mensen voor Blauw op het strand eerder opzij gaan dan voor oranje. Maar ik zou dat eerst eens willen onderzoeken voor ik blauw uit ging delen als overheid.

Maar ik begrijp ook dat de overheid en lokale bestuurders wat voorzichtig zijn met het uitdelen van OGS.

Ik kan alle argumenten van de Reddingsbrigades 1 op 1 loslaten op de plaatselijke gasfitter bijvoorbeeld, die in België dan ook met OGS rijdt, zeker als het gaat om hulverleningsvoertuigen van de RB anders dan op het strand.

Anderen onkunde verwijten is natuurlijk wel veel makkelijker dan argumenten ontkrachten in plaats van ze te negeren.

Wij varen met oranje, en behalve dat het beter zichtbaar is zie ik geen verschillen tov blauw. Net nog heeft de veerpont bij de Hollandse brug tot drie keer toe voorrang verleend aan drie met korte tussenpoos achter elkaar met oranje flitsende varende reddingsboten.

zie hier

Wat ben je voor konijn als je voor een aanstormende landrover met oranje zwaailicht lekker op je handoekje blijft liggen... Als je dat doet, maakt de kleur ook niet meer uit.

Daar komt bij dat wij op geen enkele manier ook maar enigsinds geassocieerd willen worden met politie en hun toeziendhoudende taken. Natuurlijk zijn er reddingsbrigades die juist het tegenover gestelde ambiëren.

Henk


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #65 Gepost op: 23 februari 2008, 16:43:52
Henk,

Kun je mij dan uitleggen in welke regel- of wetgeving staat dat je met oranje over het water mag janken?
Wat gaat er gebeuren als die bewuste pontbaas zegt: ik zag ook geen oranje lampjes, edelachtbare.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 23 februari 2008, 18:27:30
En dus mag een ieder gewoon die oranje zwaailamp gebruiken (...)

Jammer dat je de essentie van m'n bericht niet hebt begrepen.
Het ging er namelijk vooral om dat niet iedereen een oranje zwaailicht mag voeren (op basis van RVV artikel 30). Kan weinig onduidelijkheid over bestaan lijkt me...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #67 Gepost op: 23 februari 2008, 19:22:07
Jammer dat je de essentie van m'n bericht niet hebt begrepen.
Het ging er namelijk vooral om dat niet iedereen een oranje zwaailicht mag voeren (op basis van RVV artikel 30). Kan weinig onduidelijkheid over bestaan lijkt me...

Citaat
Citaat
Artikel 6
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de
kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt
opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met
kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

prima, opgelost dus.

Henk

Dat was mijn reactie, dus heb het wel degelijk gelezen en kennis van genomen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 23 februari 2008, 19:26:46
Henk,

Kun je mij dan uitleggen in welke regel- of wetgeving staat dat je met oranje over het water mag janken?
Wat gaat er gebeuren als die bewuste pontbaas zegt: ik zag ook geen oranje lampjes, edelachtbare.


EHet dichts komt nog het artikel in de buurt waarbij een snelle boot een geel flikkerlicht dient te tonen. En nu komt het juist om zijn uitwijkplicht te benadrukken, je kunt nl moeilijk uitwijken voor een aanstormende snelle boot.

Voorrang moet je niet nemen, maar wachten tot je het krijgt. Jammer dat je ons zo inschat dat we tegen een pont aan zouden kunnen knallen omdat we voorrang aan het afdwingen zijn.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #69 Gepost op: 23 februari 2008, 19:32:50
Jammer dat je de essentie van m'n bericht niet hebt begrepen.
Het ging er namelijk vooral om dat niet iedereen een oranje zwaailicht mag voeren (op basis van RVV artikel 30). Kan weinig onduidelijkheid over bestaan lijkt me...
Ik heb weldegelijk de essentie van jouw verhaal begrepen.
Maar ik weerleg jouw beweringen.Een ieder kan een oranje zwaailamp aanschaffen,en die op zijn of haar auto,boot,camper,vrachtwagen of wat dan ook monteren,en ook nog gebruiken.
Er staat nergens dat die mensen daarvoor aangewezen moeten zijn.Vandaar ook dat elke agrarier,loonwerker,en melkkar van de melkboer zo,n oranje lamp mag voeren.
Allemaal leuk die regels,maar er zitten gigantische gaten in.
Vandaar ook dat Henk braaf zijn oranje zwaailamp op de boot mag voeren.