Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister

Auteur Topic: Nu toch eindelijk toestemming blauw blauw van minister  (gelezen 29915 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #70 Gepost op: 23 februari 2008, 20:14:50
En niet alleen Henk en kornuiten, alle reddingsbrigades hier op de Randmeren en de KNRM doen het met oranje en waar het mij eigenlijk om gaat -met het diepste respect voor alle mensen die over regeltjes gaan- :


HET WERKT!  8)

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 23 februari 2008, 20:54:30
(...)

Ik ga geen welles / nietes discussie aan. Kennelijk interpreteer jij het betreffende artikel anders dan ik.

Dat was mijn reactie, dus heb het wel degelijk gelezen en kennis van genomen

Ik reageerde op Peter, niet op jou Henk ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #72 Gepost op: 23 februari 2008, 21:35:50
En niet alleen Henk en kornuiten, alle reddingsbrigades hier op de Randmeren en de KNRM doen het met oranje en waar het mij eigenlijk om gaat -met het diepste respect voor alle mensen die over regeltjes gaan- :


HET WERKT!  8)

Henk

Henk
HET WERKT NIET OP HET STRAND!!! (meer dan 3 jaar ervaring)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 23 februari 2008, 21:38:20
Als jij zegt dat mensen niet voor oranje, maar wel voor blauw op de loop gaan vind ik dat vreemd, maar geloof je op je woord...

@ Maarten, oké, ::) .

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #74 Gepost op: 23 februari 2008, 22:23:33
Als jij zegt dat mensen niet voor oranje, maar wel voor blauw op de loop gaan vind ik dat vreemd, maar geloof je op je woord...

@ Maarten, oké, ::) .

Henk
Je antwoord geef je eerder zelf, met blauw ben je een voorangsvoertuig en oranje niet. ???


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #75 Gepost op: 23 februari 2008, 22:24:32
Ik heb weldegelijk de essentie van jouw verhaal begrepen.
Maar ik weerleg jouw beweringen.Een ieder kan een oranje zwaailamp aanschaffen,en die op zijn of haar auto,boot,camper,vrachtwagen of wat dan ook monteren,en ook nog gebruiken.
Er staat nergens dat die mensen daarvoor aangewezen moeten zijn.Vandaar ook dat elke agrarier,loonwerker,en melkkar van de melkboer zo,n oranje lamp mag voeren.
Allemaal leuk die regels,maar er zitten gigantische gaten in.
Vandaar ook dat Henk braaf zijn oranje zwaailamp op de boot mag voeren.

Helaas geldt de Wegenverkeerswet niet op het water, daarvoor is (voor het meeste water) het BPR.
Voor het voeren van oranje knipper of zwaailicht geldt, volgens Artikel 3.28. Bijkomend teken van schepen die werkzaamheden in of nabij het vaarwater uitvoeren
Een schip dat in of nabij het vaarwater werkzaamheden uitvoert mag, om dit kenbaar te maken, als bijkomend teken, met toestemming van de bevoegde autoriteit, tonen: een geel helder of gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht.


Henk, hebben jullie toestemming van de bevoegde autoriteit? ???

Zelfs blauw knipper- of zwaailicht geldt niet als voorrangsteken op het water
Artikel 3.27. Bijkomend teken van schepen van handhavingsdiensten en van brandweerboten
Een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing mag, om zich kenbaar te maken, als bijkomend teken een blauw gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht tonen. Hetzelfde geldt voor een brandweerboot die hulp biedt of daartoe op weg is.


Volgens dit regelement geldt, als je voorrang wilt hebben je volgens Artikel 3.17 een voorrangsteken dient te voeren.
Art. 3.17 Bijkomend teken van varende schepen die recht van voorrang hebben
Een schip dat recht van voorrang heeft voor de doorvaart op plaatsen waar de volgorde van doorvaren is geregeld en dat van dit recht gebruik wil maken moet, teneinde dit kenbaar te maken, als bijkomend dagteken voeren:

een rode wimpel op het voorschip op een voldoende hoogte om goed zichtbaar te zijn.


Dus, om als voorrangsvaartuig herkenbaar te zijn, oranje lamp eraf, en rode wimpel erop! O0
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #76 Gepost op: 24 februari 2008, 00:49:38
Henk
HET WERKT NIET OP HET STRAND!!! (meer dan 3 jaar ervaring)

Muistroom,

Schroef dan die blauwe kappen er weer op! Het eerste jaar met de huidige 2710 heb ik zonder OGS gereden, omdat de blauwe lampen niet gebruikt mochten worden. Veel boze blikken als je snel ergens heen wil/moet.

Met de oranje/amber zwaailampen en de tweetoon gaan de mensen echt wel aan de kant. Dat je af en toe met zwaailampen, tweetoon, claxon en met een boze blik uit je raampje hangend over het strand moet, heeft mijns insziens meer met de mentaliteit van je strandbezoekers te maken dan met de kleur van je lampen. Bovendien heb ik afgelopen zomer die blauwe stroboscoopjes in de grill weer gefixd, om wat meer indruk te maken. :P

Groeten,
Mark
(6 seizoenen chauffeurservaring)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #77 Gepost op: 24 februari 2008, 01:13:15

Het is zo'n gel.... dat je ergens pas een mening over mag hebben als je in je eigen straatje spreekt. Gezond verstand is véél belangrijker dan lokale kennis.

Ik begrijp best dat het veel stoerder is om met OGS over het strand te rijden. Ik begrijp ook best wel dat je het argument gebruikt dat mensen voor Blauw op het strand eerder opzij gaan dan voor oranje. Maar ik zou dat eerst eens willen onderzoeken voor ik blauw uit ging delen als overheid.

Anderen onkunde verwijten is natuurlijk wel veel makkelijker dan argumenten ontkrachten in plaats van ze te negeren.


Wat ben je voor konijn als je voor een aanstormende landrover met oranje zwaailicht lekker op je handoekje blijft liggen... Als je dat doet, maakt de kleur ook niet meer uit.


Blijkbaar neem je geen kennis van enkele brigade's en andere mensen die met enige regelmaat op de drukke stranden werken. Oranje lampen, das leuk maar daar rijden de viskarren ook mee over het strand .... En die wachten wel even als jij lekker ligt te bakken.....
Oranje lampen op het strand, dat betekend meer zo iets van Pas op, hier rijd een auto (voor de prio 2 / 3 ritjes en toezichts ritjes dus)

Voordat er de vergelijking met de KNRM word gemaakt (die rijden tenslotte ook met oranje lampen), die lopen met een X aantal mensen over het strand, om de weg vrij te maken voor de reddingsboot incl. bootwagen. D


Over dat eigen straatje spreken ... Er zijn hier mensen die zeggen dat reddingsbrigade's geen blauw horen te hebben omdat dat toch niet nodig is ..... Die mensen kennen de situatie's niet en weten dus niet waarover ze praten! En dat stoer met OGS rijden .... Ik vind het zeker stoer, als je met OGS rijd en met je AED als eerste ter plaatse bent en iemand zijn leven probeert te redden ....

Maar goed, mijn punt lijkt me duidelijk ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #78 Gepost op: 24 februari 2008, 09:47:02
Muistroom,

Schroef dan die blauwe kappen er weer op! Het eerste jaar met de huidige 2710 heb ik zonder OGS gereden, omdat de blauwe lampen niet gebruikt mochten worden. Veel boze blikken als je snel ergens heen wil/moet.

Met de oranje/amber zwaailampen en de tweetoon gaan de mensen echt wel aan de kant. Dat je af en toe met zwaailampen, tweetoon, claxon en met een boze blik uit je raampje hangend over het strand moet, heeft mijns insziens meer met de mentaliteit van je strandbezoekers te maken dan met de kleur van je lampen. Bovendien heb ik afgelopen zomer die blauwe stroboscoopjes in de grill weer gefixd, om wat meer indruk te maken. :P

Groeten,
Mark
(6 seizoenen chauffeurservaring)



Ha die Mark,
Daar heb je volkomen gelijk in, als het aan mij lag. Ik heb het onlangs nog besproken, op de nieuwe wagen komt ook gewoon blauw.
De twee toon is de reden waarom de mensen aan de kant gaan. Weet je nog dat de twee toon stuk was en dat we met de claxon moesten werken?

ps kom je met sail nog?
 :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #79 Gepost op: 24 februari 2008, 14:43:48
Blijkbaar neem je geen kennis van enkele brigade's en andere mensen die met enige regelmaat op de drukke stranden werken. Oranje lampen, das leuk maar daar rijden de viskarren ook mee over het strand .... En die wachten wel even als jij lekker ligt te bakken.....
Oranje lampen op het strand, dat betekend meer zo iets van Pas op, hier rijd een auto (voor de prio 2 / 3 ritjes en toezichts ritjes dus)

Voordat er de vergelijking met de KNRM word gemaakt (die rijden tenslotte ook met oranje lampen), die lopen met een X aantal mensen over het strand, om de weg vrij te maken voor de reddingsboot incl. bootwagen. D


Over dat eigen straatje spreken ... Er zijn hier mensen die zeggen dat reddingsbrigade's geen blauw horen te hebben omdat dat toch niet nodig is ..... Die mensen kennen de situatie's niet en weten dus niet waarover ze praten! En dat stoer met OGS rijden .... Ik vind het zeker stoer, als je met OGS rijd en met je AED als eerste ter plaatse bent en iemand zijn leven probeert te redden ....

Maar goed, mijn punt lijkt me duidelijk ....

Nou verhinder ik ineens dat iemands leven wordt gered??

Ik ben weer eens niet duidelijk geweest. Wat ik beweer:

Dat als er geen echt duidelijke eenstemmige feiten naar voren komen op grond waarop vast kan komen te staan dat blauw beter werkt op het strand dan oranje,

Dat als de argumenten zijn:

Je hebt er geen verstand van, je probeert het redden van mensen dmv een AED te verhinderen,

Je misgunt ons blauw,

moet men concluderen dat er andere moverende redenen moeten zijn om blauw te voeren.

Ik beweer slechts dat het voor een vrijwilliger best stoer is en een stukje erkenning (we horen bij de "echte" hulpdiensen).

Hoe harder er door de voorstandershoek geroepen wordt zonder verdere duidelijke onderbouwing en weerleggen van de nadelen, dat als je tegen blauw bent je kennelijk tegen het snel redden van mensen bent, je van niets weet, het niet begrijpt, mensen het misgunt omdat je er zelf niet mee mag rijden en wijst naar de regeltjes die het rijden met oranje zouden verbieden, hoe meer ik overtuigd raakt dat toevlugt tot het nemen van dergelijke ongefundeerde aanvallen genomen wordt om te verhullen dat het je aan werkelijke argumenten ontbreekt.

Ik ben niet tegen functioneel blauw. Ik ben tegen blauw op grond van de wil zo erkenning te verkrijgen en omdat het stoer staat.

Ik zou het op prijs stellen als hier is een keer een discussie zuiver gevoerd kan worden, zonder als je het niet met me eens bent ben je een domme aso.

Henk

ps ik heb juist zo mijn twijfels over het inschattings vermogen van iemand die denkt dat de standbezoeker een aanstormende landrover van de reddingsbrigade niet zou kunnen onderscheiden van een haringkar.