Brandweer en medische hulpverlening

Auteur Topic: Brandweer en medische hulpverlening  (gelezen 17791 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #30 Gepost op: 4 april 2007, 14:46:31
Maar waarom een compleet nieuwe organisatie inrichten terwijl er in iedere stad/dorp al een organisatie is die bedoeld is om binnen korte tijd ter plaatse te zijn, BLS-getraind is en beschikt over de middelen voor alarmering. Wel moet er goed gekeken worden naar de noodzaak een complete TAS te alarmeren (die is er niet) en de mogelijkheid met consignatie te werken en dan rechtstreeks vanaf woon/werkadres naar melding te kunnen gaan.

Dus inhoudelijk zoals het beschreven is in Karim's posting, echter ondergebracht bij de vrijwillige brandweer omdat die de faciliteiten reeds in huis hebben.

ja ik sluit me er direct bij aan  meteen even die collectebus bij bzk      je kan niet van gemeentes verwachten dat ze hiervoor ook nog eens moeten opdraaien

het kan allemaal maar de munten   je zal ten eerste de voorzieningen moeten treffen  voertuig  (gereedschap)    kleding  scholing
en dan uitrukvergoeding   voor diegene die steeds bij zn baas wegrend


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #31 Gepost op: 4 april 2007, 19:33:39
De CRF's weten dat, en kiezen dat voor, maar d'r zullen best wat brandweermensen zijn die daar helemaal geen zin in hebben, en of de werkgevers van de vrijwillige lieden er zo blij mee zijn dat ze ipv 2 keer per week opeens 6 keer per weer worden opgepiept is ook maar de vraag.

Maar is dat niet een argumetn wat ook geldt voor de CRF's? Die hebben ook werkgevers toch?  ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #32 Gepost op: 4 april 2007, 19:43:28
Maar is dat niet een argumetn wat ook geldt voor de CRF's? Die hebben ook werkgevers toch?  ;)

Jazeker, en schijnbaar werkt dat ook goed. Deze mensen doen ernaast ook niet uitrukken bij de brandweer. Ga met hun een discussie aan om er een brandweertaak bij te nemen en misschien heb je dan het zelfde probleem als hier, alleen omgedraaid.

Nou verplaats het even naar hier. Momenteel is het erg moeilijk om vrijwilligers überhaupt te krijgen en om de wagen vol te krijgen. Denk je dat het met een CRF project beter wordt? Als je even nadenk weet je dat zelf ook. Denk even realistisch

Veel vrijwilligers kunnen hun brandweergebeuren maar net combineren met hun werk etc. Deze groep moet je niet nog meer gaan belasten
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Karim

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 4 april 2007, 20:14:51
Jazeker, en schijnbaar werkt dat ook goed. Deze mensen doen ernaast ook niet uitrukken bij de brandweer. Ga met hun een discussie aan om er een brandweertaak bij te nemen en misschien heb je dan het zelfde probleem als hier, alleen omgedraaid.


Precies.

Hier wordt 't werk onderbroken voor 'n CRF taak, in Nederland voor 'n brandweertaak, maar als je beide zou gaan combineren (dus ook 't aantal inzetten wordt dan veel meer) dan krijg je zowel hier als in Nederland waarschijnlijk problemen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 5 april 2007, 09:09:59
In Brabant Zuid-Oost heten ze First Responders en rijden ze niet alleen voor hartklachten met de AED. Ze rukken uit naar allerlei medische noodsituaties waaronder ook ongevallen. In Midden en West Brabant is er ook zo'n team in Baarle-Nassau met de naam BLS-team.

 ::) :)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 5 april 2007, 09:20:06
Hier dan ook een overzichtje van de alarmeringen van het BLS-team in maart en april via p2000 voor de compleetheid:
A1 BREDASEWEG - N639 2 BAARLE-NASSAU AANRIJDING MET onbekend letsel ter hoogte van huisnummer 2
A1 SINT JANSHOF [xx] BAARLE-NASSAU POB
A1 BOSCHOVENSEWEG [xx] BAARLE-NASSAU POB/nitro- benauwd. zweten. ziet wit.card belast.
PRIO 1 8881 BAARLE-NASSAU ASS AMBULANCE (Inzet BLS-team: ja)
A1 VELDBRAAK [xx x] BAARLE-NASSAU Aneurysma ? ?? bleek. pijn li zij en naar rug. ambu onderweg
A1 STATIONSSTRAAT [xx] BAARLE-NASSAU rest de lindenboom,50 jaar,collaps,15 min niet aanspr,verder blanco
A1 CHAAMSEWEG - N639 62 BAARLE-NASSAU AANRIJDING MET ter hoogte van eetcafe Klein amerika
A1 KLEIN BEDAF [x x] BAARLE-NASSAU Reanimatie
A1 CHAAMSEWEG - N639 [xx x] BAARLE-NASSAU Intoxicatie medicatie

8881 is overigens het voertuignummer. Hier staan wat foto's en nog meer informatie.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #36 Gepost op: 5 april 2007, 11:26:07
::) :)

Ja? dus?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;) ;) ??? :-[ :-X :-* :) :-\ :-* :|

Ps, hierbij een paar smilies cadeau, want die vind je geloof ik toch wel erg leuk  ;D ;D ;D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 5 april 2007, 11:47:36
Ja? dus?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;) ;) ??? :-[ :-X :-* :) :-\ :-* :|

Ps, hierbij een paar smilies cadeau, want die vind je geloof ik toch wel erg leuk  ;D ;D ;D

 ;) Even uit een ander topic gehaald dat er blijkbaar al korpsen zo werken!  :)


Karim

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 5 april 2007, 13:08:24
Van de website van dat brandweer BLS team :

In de eerste maand dat het voertuig in dienst is, zijn er al 11 inzetten geweest, waarbij het BLS voertuig gemiddeld
zo'n 16 minuten voor de ambulance ter plaatse was.


16 minuten is behoorlijk lang, zeker als je in acht neemt dat dus eerst 112 gebeld is, dat brandweer voertuig gestuurd is, die terplaatse zijn gekomen, en dan pas 16 minunte later er een ambulance komt.

Maar dan vraag ik me alleen af, als 't zo lang duurd om daar 'n ambulance te krijgen, is 't dan niet makkelijker om met dat geld wat ze nu besteed hebben aan dat brandweervoertuig plus de opleiding van die brandweermensen gewoon 'n (paar) extra's ambulance + personeel in te zetten, of denk ik nu verkeer ?


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #39 Gepost op: 5 april 2007, 13:27:37
nee jij denkt helemaal niet verkeerd  het draait om geld en potjes

potjes vakjes  noem het hoe je het noemen wil    in het ene potje zit niets   en in het andere potje wel genoeg   dus komt het bij de gemeente vandaan