Brandweer en medische hulpverlening

Auteur Topic: Brandweer en medische hulpverlening  (gelezen 17797 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #50 Gepost op: 27 juli 2009, 11:41:08
Bij ons op Tholen zijn alle TS'en ook sinds begin van dit jaar voorzien van een AED en een zuurstofapparaat. De apparatuur is aangeschaft om snelle medische hulp te kunnen bieden, mocht de brandweer eerder ter plaatse zijn bij een ongeval dan een ambulance. En dat komt bij ons in de regio met enige regelmaat voor. De brandweer kan dan alvast beginnen met reanimeren en het gebruik van de AED of hulp verlenen met het zuurstofapparaat.

Daarbij komt nog dat de apparatuur ook gebruikt kan worden (ik hoop dat het niet gebeurd) voor hulp aan de brandweermensen zelf omdat het werk dikwijls onder zware omstandigheden verricht moet worden. Dit kan ook medische problemen met zich meebrengen en met de medische apparatuur kan dan in afwachting van een ambu snel gehandeld worden.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #51 Gepost op: 27 juli 2009, 12:59:03
Een brandweerman is een professional  8) ...
... op het gebied van brandbestrijding en technische hulpverlening !
Echter hij is een leek in de zin van eerstehulpverlening.

Het gebruik van een AED en het geven zuurstof zijn beide geen medische handelingen.
Het volgen van een opleiding hoe er mee om te gaan is een ander verhaal.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #52 Gepost op: 28 juli 2009, 09:29:06
Ik begrijp uit je woorden dat je liever heb dat ze het niet gebruiken ?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #53 Gepost op: 28 juli 2009, 09:38:11
Hoe eerder een slachtoffer wordt geholpen, hoe beter.
Inzet door de brandweer bij een eerstehulpverlening (AED-inzet incl. zuurstof) is een goede ontwikkeling.
Brandweer mensen zijn serieus met hun vak bezig en eerstehulpverlening hoort daar ook bij.
Maar het blijven leken eerstehulpverleners.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #54 Gepost op: 28 juli 2009, 09:45:03
Je kunt brandweermensen inderdaad niet vergelijken met medewerkers van een ambu of iets dergelijks gezien de medische kennis. Maar reanimeren en het gebruik van een AED valt uiteraard wel te leren en zoals je zegt is dat een goede ontwikkeling.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #55 Gepost op: 28 juli 2009, 09:58:04
Een brandweerman is een professional  8) ...
... op het gebied van brandbestrijding en technische hulpverlening !
Echter hij is een leek in de zin van eerstehulpverlening.

Het gebruik van een AED en het geven zuurstof zijn beide geen medische handelingen.
Het volgen van een opleiding hoe er mee om te gaan is een ander verhaal.


Iedere nieuwe brandweerman in nl wordt opgeleid conform het LPLHB. Hierin wordt gewerkt volgens de ABCDE-methode.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #56 Gepost op: 28 juli 2009, 10:25:49
Je kunt brandweermensen inderdaad niet vergelijken met medewerkers van een ambu of iets dergelijks gezien de medische kennis. Maar reanimeren en het gebruik van een AED valt uiteraard wel te leren en zoals je zegt is dat een goede ontwikkeling.

Misschien moeten we de ambu's dan ook maar meteen uitrusten met wat standaard blusmiddelen. Mochten ze (als eerste) ter plaatse zijn kunnen ze assisteren (beginnen) met veiligstellen, anders staan ze toch maar te wachten ;D
vrijwilliger instructeur


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #57 Gepost op: 28 juli 2009, 10:35:26
Een ambu is toch zeker ook voorzien van een brandblusser, of niet soms?  :)


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #58 Gepost op: 28 juli 2009, 11:09:09
hier in de regio brabant zuid oost zijn er 6 teams first responder bij brandweerkorpsen enkele bestaan al  jaren.de jongste in reusel en de mierden,vroeger was hier een eigen ambulancepost gevestigd.maar na opheffing van de firma van gompel en overname door de rav is de post verplaatst naar eersel en liepen de aanrijtijden op.
door de mka worden de teams ook buiten hun gemeentes ingezet om snel ergens hulp te krijgen.de waarde van de fr teams is allang bewezen maar de opzet en financiering loopt vaak spaak.
ook voor andere witte vlekken als budel was dit een optie,nu heeft men daar gekozen voor een samenwerking met het belgische rode kruis uit hamont welke een ambulancepost heeft vlakbij budel.
en het tekort aan ambulances dat speelt al zoveel jaar,telkens worden er rapporten geschreven met telkens dezelfde conclusies maar erg veel verandering heeft het niet gebracht.
alleen is door een betere afspraak met de zorgaanvragers en inzet van b ambulances de inzetbaarheid van wagens verbeterd.